آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
آزمایش پرولاکتین

آزمایش پرولاکتین چیست ؟


هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در جریان خون شما هستند که عملکرد سلول ها یا اندام های خاصی را در بدن کنترل می کنند . پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز که یک غده کوچک در پایه مغز است تولید می شود . پرولاکتین بر بسیاری از فرآیندهای بدن تاثیر می گذارد ، اما نقش اصلی آن سیگنال دادن به بافت پستان برای رشد در دوران بارداری و تولید شیر برای شیردهی پس از تولد نوزاد است ، بنابراین بالا یا پایین بودن این هورمون می‌ تواند پیامد های جدی داشته باشد به همین دلیل باید مورد آزمایش قرار گیرد. آزمایش پرولاکتین (پی آر ال) آزمایشی است که سطح پرولاکتین را در خون شما اندازه گیری می کند . به مطالعه این مقاله از همراه طب ادامه دهید تا بیشتر درباره هورمون پرولاکتین و آزمایش آن بدانید . برای انجام تست پرولاکتین نیاز نیست به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنید ، شما عزیزان می توانید انجام آزمایش پرولاکتین خود را از همراه طب درخواست کرده و بهترین خدمات آزمایش در منزل را در سطح کشور دریافت کنید .

 

تفسیر نتایج آزمایش پرولاکتین

 

پرولاکتین چیست ؟

پرولاکتین که به نام پی آر ال یا هورمون لاکتوژنیک نیز شناخته می شود ، هورمونی است که توسط غده هیپوفیز که درست در زیر مغز قرار دارد ، تولید می شود . هورمون پرولاکتین اساساً به بدن مادر دستور می‌ دهد که در زمان بارداری یا شیردهی ، شیر تولید کند . برای زنانی که به تازگی نوزادی به دنیا آورده اند ، افزایش پرولاکتین به طور طبیعی منجر به تولید شیر می شود . شیردهی یا پمپاژ شیر مادر سیگنالی را برای تحریک پرولاکتین به مغز می فرستد. بنابر این هورمون پرولاکتین به غدد شیر در سینه کمک می کند تا بدانند چه زمانی شیر تولید کنند . همچنین پرولاکتین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی لازم برای کودک است ، از جمله لیپیدها برای انرژی ، کازئین برای پروتئین و لاکتوز برای کربوهیدرات ها . لازم به ذکر است که پرولاکتین برای سلامت باروری مردان نیز مهم است و در ترشح تستوسترون نقش دارد که منجر به تشکیل اسپرم می شود .

 بیشتر بخوانید : آزمایش ای اس ار چیست ؟ (راهنمای تفسیر آزمایش ای اس ار)

 

آزمایش پرولاکتین چیست ؟

شاید برایتان سوال پیش بیایید که آزمایش پرولاکتین برای چیست ؟ آزمایش پرولاکتین میزان این هورمون در خون شما را اندازه گیری می کند . هر چه سطح هورمونی پرولاکتین شما بالاتر باشد ، احتمال تولید شیر در دوران شیردهی بیشتر می شود . سطح پرولاکتین خون زنان باردار یا کسانی که به تازگی زایمان کرده اند افزایش می یابد ، زیرا بدن آنها مقادیر زیادی از این هورمون را تولید می کند . مردان نیز پرولاکتین در بدن خود دارند ، اما این شامل تولید مثل نمی شود . هیپرپرولاکتینمی وضعیتی است که در آن سطح پرولاکتین خون پایین تر از حد طبیعی است ، این بیماری کاملاً نادر است و عموماً ناشی از عملکرد نادرست غده هیپوفیز بروز میکند . هیپرپرولاکتینمی می تواند به دلیل سندرم شیهان نیز رخ دهد ، یک وضعیت غیر معمول اما کشنده پس از زایمان است که باعث نارسایی هیپوفیز می شود . هایپرپرولاکتینمی یا سطوح بالای پرولاکتین به طور فزاینده ای شایع است و طیف وسیعی از علل دارد . آزمایش پرولاکتین یک آزمایش ساده برای تعیین میزان پرولاکتین در خون است و می تواند تعیین کند که آیا سطح خیلی بالا یا خیلی پایین هستند . در صورت نیاز به ویزیت شدن توسط بهترین پزشک ارتوپد تهران کلیک کنید : ویزیت متخصص ارتوپد در منزل

 

چه زمانی آزمایش پرولاکتین نیاز است ؟

اگر از علائم ذکر شده رنج می برید ، معمولا پزشک آزمایش پرولاکتین را تجویز می کند .

 در خانم ها ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

تولید شیر غیر مرتبط با زایمان (گالاکتوره) ترشح از نوک پستان کاهش میل جنسی ناتوانی در باردار شدن قاعدگی نامنظم یا آمنوره سردرد از دست دادن بینایی درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی رشد غیر معمول موهای بدن و صورت گرگرفتگی یا تحلیل استخوان ها

 

 در آقایان ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

کاهش میل جنسی مشکل در نعوظ مشکلات ناباروری کاهش موی صورت و بدن اگر پرولاکتینوما دارید ، سطح پرولاکتین شما ممکن است در طول درمان بررسی شود تا ببینیم درمان تا چه حد موثر است. پس از درمان ، پزشک ممکن است سطح پرولاکتین شما را در طول زمان با آزمایش پرولاکتین کنترل کند تا ببیند آیا تومور عود کرده است یا خیر .  

 کلیک کنید : تزریقات در منزل شبانه روزی و اعزام فوری  

 

 

بهترین زمان آزمایش پرولاکتین

 

سطح بالای پرولاکتین خون در نتیجه آزمایش پرولاکتین چه معنی میدهد ؟

برای اینکه متوجه شوید نتایج آزمایش سطح پرولاکتین شما به چه معناست ، پزشک علائم ، جنسیت ، سابقه پزشکی شما و نتایج هر آزمایش دیگری را که انجام داده‌ اید در نظر می‌ گیرد . به طور کلی ، برای مردان و زنانی که باردار یا شیرده نیستند ، سطح پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه بسیاری از شرایط باشد ؛ از جمله این شرایط عبارتند از : پرولاکتینوما یا سایر اختلالات هیپوفیز بیماری هیپوتالاموس ( ناحیه ای از مغز که غده هیپوفیز و سایر عملکردهای بدن را کنترل می کند) کم کاری تیروئید سیروز (اسکار کبد) بیماری کلیوی سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان  

 بیشتر بخوانید : راهنمای تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

 

تفسیر نتایج آزمایش پرولاکتین

نتایج آزمایش پرولاکتین خون بر حسب نانوگرم بر میلی لیتر و میکروگرم در لیتر بیان می شود . مقایسه سطح پرولاکتین بین گروه های افراد سالم بسته به جنس بیولوژیکی و وضعیت بارداری نشان می ‌دهد که سطح طبیعی پرولاکتین چقدر است. با این حال ، هیچ سطح طبیعی پرولاکتین تعریف شده ای برای همه وجود ندارد و حتی سطح پرولاکتین خون می تواند بین آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت باشد . یافته ‌های آزمایش پرولاکتین را می ‌توان به روش‌ های مختلفی تفسیر کرد ، وضعیت سلامتی افراد ، اینکه آیا قبلاً آزمایش پرولاکتین انجام داده‌ اند یا خیر و موارد دیگری مانند وعده غذایی ، ورزش ، ارتباط جنسی ، تحریک نوک پستان مانند زخم و یا صدمان دیگر ، استرس فیزیکی و تشنج در تفسیر آزمایش پرولاکتین تاثیر گذار خواهند بود. به همین دلیل همیشه به دنبال مشاوره پزشکی برای تفسیر نتایج آزمایش پرولاکتین در شرایط پزشکی مناسب باشید. و سعی نکنید آن را خودتان تفسیر کنید .

 

شرایط آزمایش پرولاکتین چیست ؟ 

آزمایش پرولاکتین شرایط خاصی ندارد اما ممکن است از شما خواسته شود چند ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید و چیزی نخورید . سطح پرولاکتین در طول روز تغییر می کند . برای دقت ، نمونه خون شما معمولاً برای سه تا چهار ساعت پس از بیدار شدن برنامه ریزی می شود . برخی داروها و ویتامین ها می توانند بر سطح پرولاکتین تاثیر بگذارند ، بنابراین در مورد هر چیزی که مصرف میکنید به پزشک خود قبل از انجام آزمایش پرولاکتین گزارش دهید .   همچنین شما میتوانید پی آر پی در منزل را از همراه طب درخواست کنید .

 

ازمایش پرولاکتین

 

بهترین زمان آزمایش پرولاکتین چه موقعی است ؟

همانطور که قبل تر گفتیم بهترین زمان برای آزمایش پرولاکتین 3 تا 4 ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. در این زمان ، سطح پرولاکتین در خون در حالت پایه قرار دارد بنابراین نتیجه آزمایش دقیق تر می شود . اگر آزمایش پرولاکتین در زمان دیگری از روز انجام شود ، ممکن است نتایج آزمایش به دلیل عواملی مانند استرس ، ورزش ، خوردن برخی غذاها یا دارو ها ، تحریک پستان یا بارداری غیردقیق باشد و نتایج دلخواه را ندهد .

 

آیا آزمایش پرولاکتین در زمان پریودی قابل انجام است ؟

بله ، آزمایش پرولاکتین در زمان پریودی قابل انجام است. اما برای اطمینان از دقت نتایج آزمایش ، مهم است که آزمایش در روز دوم یا سوم پریودی انجام شود . در این زمان ، سطح پرولاکتین در زنان در حالت پایه قرار دارد و ازمایش پرولاکتین نتیجه مطلوبی میدهد . اگر آزمایش پرولاکتین در پریودی در زمان دیگری از چرخه قاعدگی انجام شود ، ممکن است نتایج آزمایش به دلیل نوسانات طبیعی سطح پرولاکتین در طول چرخه قاعدگی ، غیر دقیق باشد. اگر در دوران پریودی یا بارداری هستید و میخواهید آزمایش پرولاکتین بدهید ، باید به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا ممکن است که پزشک شما تصمیم بگیرد که آزمایش را در زمان دیگری انجام دهد . 

  اکو قلب در منزل با اعزام فوری پرسنل مجرب همراه طب  

‌نظرات کاربران