user user
آزمایش قند خون

آزمایش قند خون


همه چیز درباره آزمایش قند خون ( عدد نرمال + تفسیر کامل جواب تست)

قند خون در بارداری ، قند خون دوساعته و یا قند ناشتا عناوینی هستند که برای آزمایش قند خون به کار برده می شوند. در اینجا به علامت اختصاری آنها ، عدد نرمال هر یک از این وضعیت ها ، انواع تست قند خون و شرایط انجام آن و تفسیر کامل آزمایش قند خون اشاره شده است.  شما می توانید برای انجام انواع آزمایش در منزل ، یا تفسیر آزمایشات توسط متخصص مربوطه با شرکت خدمات درمانی همراه طب ، تماس گرفته و درخواست اعزام کادر درمان را داشته باشید.

قند خون چیست ؟

منظور از قند خون ، میزان گلوکز موجود در خون می باشد. معمولا بدن ما انرژی خود را با سوزاندن گلوکز دریافتی از کربوهیدرات ها بدست می آورد. گلوکز در جریان خون حرکت کرده و به سلولها می رسد در صورتی که سلولها توان جذب گلوکز را نداشته باشند ، مقدار آن در خون افزایش یافته و یا حتی در عروق رسوب می کند. همزمان سلول ها بدون منبع انرژی مانده اند.

آزمایش قند خون

نقش انسولین در بدن چیست؟

انسولین هورمونی است که سلولهای لوزالمعده برای جذب گلوکز توسط سلولهای بدن می سازند. اگر به هر دلیلی بدن ما توانایی تولید یا جذب انسولین تولید شده توسط سلولهای مقصد را نداشته باشد ، بیماری دیابت رخ می دهد. می خواهید علت خستگی مفرط خود را بدانید : خدمات ویزیت در منزل شمال تهران و سایر مناطق پایتخت

علامت اختصاری در جواب آزمایش قند خون

اگر برگه آزمایش قند خون را مشاهده کرده باشید ، به یک سری علامت های اختصاری بر می خورید. منظور از این علامت ها را در زیر بخوانید:

 FBS : به معنای قند خون ناشتا  (Fasting Blood Sugar)است که برای بررسی احتمال وجود دیابت یا پیش دیابت در افراد تجویز میشود. قبل از انجام آن ، باید به مدت 8 ساعت ناشتا باشید. 

PPBS : برای اندازه گیری قند خون دو ساعته پس از مصرف غذا به کار می رود که نمایانگر ابتلا به دیابت یا پیش دیابت در افراد به خصوص در زنان باردار می باشد. 

HbA1c : به معنای هموگلوبین گلیکوزیله است که کنترل قند خون در طی دو الی سه ماه گذشته را نشان می دهد. افراد سالمند و بیمارانی که به پاکسازی ریه و حلق نیاز دارند برای انجام ساکشن در منزل درخواست دهند.

عدد نرمال تست قند خون

برای هر یک از حالات قند خون ناشتا ، دو ساعته یا هموگلوبین گلیکوزیله عدد نرمال متفاوتی تعریف می شود که عبارتند از :

  • عدد نرمال FBS در جواب آزمایش برابر است = 70-100 میلی گرم در دسی لیتر
  • عدد نرمال PPBS در جواب تست قند خون = 90-125  میلی گرم در دسی لیتر
  • عدد HbA1c در جواب آزمایش قند خون ، باید کمتر از 5.7 درصد  باشد.

بیمارانی که مشکل یبوست دارند، می توانند از خدمات تنقیه در منزل استفاده کنند.

چه زمانی نگران جواب آزمایش قند خون شویم ؟

اگر به اعداد زیر در جواب آزمایش قند خون خود برخوردید ؛ باید بدانید که این یک هشدار است و باید با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود درباره راه های کاهش قند خون مشورت کنید. نتایج غیر طبیعی آزمایش قند خون عبارتند از :

  • FBS : عدد بالاتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر غیر طبیعی و نگران کننده است.
  • PPBS : این عدد نباید بیش از 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد. البته عدد 140 در افراد بزرگسال قابل قبول است.
  • HbA1c . در صورتی که عدد آن ، بالاتر از 6.5 درصد باشد ، نشان دهنده ابتلا به دیابت است.

با سایر خدمات همراه طب آشنا شوید : ویزیت متخصص ریه در منزل

نحوه انجام آزمایش قند خون

برای انجام تست قند خون به نمونه گیری از خون نیاز است. گاه با کشیدن خون توسط سرنگ ، گاه با استفاده از دستگاه قند خون خانگی . نحوه انجام آزمایش قند خون به شرح زیر است :

  • پرستار از ورید یا همان رگ شما ، نمونه خون را می گیرد.
  • نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بر حسب تجویز پزشک ، عدد قند خون مشخص شود.
  • نتایج آزمایش معمولاً به میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) بیان می شود.

تست قند خون برای بررسی کدام بیماری ها انجام می شود؟

همه ما فکر می کنیم که آزمایش قند خون برای بررسی وجود یا عدم وجود بیماری دیابت است در حالیکه از این آزمایش برای تشخیص بیماری زیر نیز استفاده می شود:

  • پیش دیابت
  • سندرم متابولیک
  • نارسایی غده تیروئید

بدن خود را تقویت کن : تزریق سرم در منزل

آزمایش قند خون

انواع آزمایش قند خون

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد ( قند خون ناشتا ، دو ساعته و چند ماهه ) دو نوع دیگر از آزمایش قند خون وجود دارد که عبارتند از :

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی  (OGTT)

از این آزمایش برای تشخیص دیابت استفاده می شود و نحوه انجام آن بدین گونه است ؛ آزمایش دهنده باید یک نوشیدنی دارای مقدار مشخصی از گلوکز را بنوشد. سپس ، سطح قند خون را قبل و بعد از نوشیدن آن اندازه گیری می کنند.

(با مطالب این مقاله آشنا شوید : برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟)

تست قند خانگی یا خودکنترلی

افراد دیابتی معمولا از این نوع آزمایش ، برای بررسی سطح قند خون خود در خانه استفاده می کنند. آنها با استفاده از یک سوزن نازک به داخل انگشت خود ضربه می زنند. خون خارج شده را روی یک نوار تست قند خون قرار می دهند. سپس ، نوار را در دستگاهی که سطح قند خون را اندازه گیری می کند ، میگذارند.