آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

تفسیر آزمایش قند خون در برگه آزمایش


آزمایش قند خون

قند خون در بارداری، قند خون دوساعته و یا قند ناشتا عناوینی هستند که برای تجویز آزمایش قند خون در برگه آزمایش به کار برده می‌شوند. در اینجا به علامت اختصاری آنها، عدد نرمال هریک از این وضعیت‌ها، انواع تست قند خون و شرایط انجام آن و تفسیر کامل آزمایش قند خون اشاره شده است. شما می‌توانید برای انواع نمونه‌گیری یا تفسیر آزمایشات توسط متخصص مربوطه با مرکز خدمات پزشکی در منزل همراه طب، تماس گرفته و درخواست اعزام کادر درمان را داشته باشید.

قند خون چیست؟

منظور از قند خون، میزان گلوکز موجود در خون است. معمولا بدن ما انرژی خود را با سوزاندن گلوکز دریافتی از کربوهیدرات‌ها به‌دست می‌آورد. گلوکز در جریان خون حرکت کرده و به سلول‌ها می‌رسد در‌صورتی‌که سلول‌ها توان جذب گلوکز را نداشته باشند، مقدار آن در خون افزایش یافته و یا حتی در عروق رسوب می‌کند. هم‌زمان سلول‌ها بدون منبع انرژی مانده‌اند. به‌طور کلی قند خون بر عملکرد بخش‌های مختلف بدن اثر می‌گذارد که یک از آن‌ها گوارش و به‌طور خاص روده است. برای درمان مشکلات مربوط به روده، می‌توانید از روش تنقیه در منزل استفاده کنید.

 

آزمایش قند خون

 

نقش انسولین در بدن چیست؟

انسولین هورمونی است که سلول‌های لوزالمعده برای جذب گلوکز توسط سلول‌های بدن می‌سازند. اگر به هردلیلی بدن ما توانایی تولید یا جذب انسولین تولیدشده توسط سلول‌های مقصد را نداشته باشد، بیماری دیابت رخ می‌دهد. برای کنترل قند خون یا برخی بیماری‌های دیگر، تزریق سرم در منزل یک راهکار عالی برای درمان است.

علامت اختصاری آزمایش قند خون در برگه آزمایش

اگر برگه آزمایش قند خون را مشاهده کرده باشید، به یک سری علامت‌های اختصاری برمی‌خورید. برای درک آزمایش قند خون نرمال باید علائم اختصاری زیر و معنای آن‌ها را بشناسید.

FBS

علامت اختصاری FBS به‌معنای قند خون ناشتا (Fasting Blood Sugar) است که برای بررسی احتمال وجود دیابت یا پیش دیابت در افراد تجویز می‌شود. قبل از انجام آن، باید به مدت 8 ساعت ناشتا باشید.

PPBS

PPBS برای اندازه‌گیری قند خون دوساعته پس از مصرف غذا به کار می‌رود. این علامت قند خون در آزمایش نمایانگر ابتلا به دیابت یا پیش دیابت در افراد به‌خصوص در زنان باردار است.

HbA1c

به‌معنای هموگلوبین گلیکوزیله است که کنترل قند خون در طی دو الی سه ماه گذشته را نشان می‌دهد. افراد سالمند و بیمارانی که به پاک‌سازی ریه و حلق نیاز دارند برای انجام ساکشن ریه در منزل درخواست دهند.

 

تفسیر آزمایش قند خون

 

عدد نرمال تست قند خون

برای هریک از حالات قند خون در آزمایش یعنی ناشتا، دوساعته یا هموگلوبین گلیکوزیله عدد نرمال متفاوتی تعریف می‌شود که عبارتند از:

  • عدد نرمال FBS در آزمایش قند خون: با 70-100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • عدد نرمال PPBS در آزمایش قند خون: 90-125  میلی گرم در دسی لیتر
  • عدد HbA1c در آزمایش قند خون: کمتر از 5.7 درصد 

چه زمانی نگران آزمایش قند خون در برگه آزمایش شویم؟

در جواب آزمایش قند خون نرمال یک‌سری فاکتورها وجود دارند که باید عدد مشخصی داشته باشند. اگر به اعداد زیر در جواب آزمایش خود برخوردید، باید بدانید که این یک هشدار است و باید با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود برای درمان مشورت کنید. با امکان ویزیت در منزل شمال تهران می‌توانید از بهترین متخصصین در این زمینه برای تشخیص بیماری یا درمان استفاده کنید. نتایج غیرطبیعی آزمایش قند خون عبارتند از:

FBS

در FBS به‌عنوان علامت اختصاری دیابت در آزمایش خون، عدد بالاتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر غیرطبیعی و نگران‌کننده است.

PPBS

این آزمایش قند خون در برگه آزمایش نباید بیش از 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. البته عدد 140 در افراد بزرگسال قابل قبول است.

HbA1c

در جواب آزمایش قند خون نرمال، نباید این فاکتور بالاتر از 6.5 درصد باشد؛ در این صورت نشان‌دهنده ابتلا به دیابت است.

نحوه انجام آزمایش قند خون

برای بررسی قند خون نرمال، به نمونه‌گیری از خون نیاز است. گاه با کشیدن خون توسط سرنگ، گاه با استفاده از دستگاه قند خون خانگی. نحوه انجام آزمایش قند خون به شرح زیر است:

1. پرستار از ورید یا همان رگ شما، نمونه خون را می‌گیرد.

2. نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا برحسب تجویز پزشک، عدد قند خون مشخص شود.

3. نتایج آزمایش معمولاً به میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) بیان می‌شود.

تست قند خون برای بررسی کدام بیماری‌ها انجام می‌شود؟

همه ما فکر می‌کنیم که آزمایش قند خون برای بررسی وجود یا عدم‌وجود بیماری دیابت است درحالی‌که از جواب آزمایش قند خون نرمال یا غیرطبیعی برای تشخیص بیماری‌های زیر هم استفاده می‌شود:

  • پیش‌دیابت
  • سندرم متابولیک
  • نارسایی غده تیروئید

جواب آزمایش قند خون نرمال

 

انواع آزمایش قند خون

علاوه‌بر مواردی که در بالا ذکر شد (قند خون ناشتا، دوساعته و چندماهه) دو نوع دیگر از آزمایش قند خون وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند.

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)

از این آزمایش برای تشخیص دیابت استفاده می‌شود و نحوه انجام آن بدین‌گونه است؛ آزمایش‌دهنده باید یک نوشیدنی دارای مقدار مشخصی از گلوکز را بنوشد. سپس، سطح قند خون را قبل و بعد از نوشیدن آن اندازه‌گیری می‌کنند. دیابت یکی از بیماری‌هایی است که بر اعضای مختلف بدن اثر می‌گذارد که یکی از آن‌ها عضلات است. از همین رو باید بدانید که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم و چطور قند خون را کنترل کنیم.

تست قند خانگی یا خودکنترلی

افراد دیابتی معمولا از این نوع آزمایش، برای بررسی سطح قند خون خود در خانه استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از یک سوزن نازک به داخل انگشت خود ضربه می‌زنند. خون خارج‌شده را روی یک نوار تست قند خون قرار می‌دهند. سپس نوار را در دستگاهی که سطح قند خون را اندازه‌گیری می‌کند، می‌گذارند.

اهمیت بررسی جواب آزمایش قند خون نرمال

در طول سال، آزمایش‌های کلی و جزئی مختلفی وجود دارد که باید مطابق نظر پزشک متخصص خون آن‌ها را انجام دهید. یکی از این آزمایش‌ها، بررسی میزان قند خون است. خصوصا اگر بیماری دیابت در سابقه خانوادگی شما وجود داشته باشد، باید آن را بیشتر جدی بگیرید. همراه طب با گردآوری مجموعه‌ای متخصصان و پزشکان در زمینه‌های مختلف برای این کار آماده است. در واقع از ویزیت متخصص ریه در منزل تا نمونه‌گیری انواع آزمایش‌ها توسط پرستاران و کارشناسان انجام می‌شود.

‌نظرات کاربران


شهلا مرادی 1403/07/29
سلام چک قند خون ناشتایی هم داخل منزل انجام میشه ؟
ادمین 1403/07/30
با سلام خدمت شما بله این خدمات توسط شرکت همراه طب انجام میشه پس از ثبت درخواست 30 تا 40 بعد همکاران در منزل شما هستند.