آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

راهنمای تفسیر نتایج آزمایش تیروئید


 

آزمایش تیروئید یکی از آزمایش‌های غدد و متابولیسم است و برای بررسی عملکرد تیروئید، تشخیص اختلالات تیروئید و نظارت بر درمان استفاده می شود. بر اساس میزان بالا یا پایین بودن مقادیر هورمون‌های کلیدی مانند تی اس اچ و تی 4، آزمایشگاه می ‌تواند نوع بیماری تیروئید شما را تعیین کرده و علل احتمالی را مشخص کند . اگر علائمی مانند خستگی ، کندی ، بی قراری ، تحریک پذیری یا تغییرات وزن غیرقابل توجیه دارید ، ممکن است به آزمایش تیروئید نیاز داشته باشید . با ثبت درخواست آزمایش در منزل خود را از مراجعه به آزمایشگاه رهایی دهید .    درک نتایج ممکن است دشوار باشد زیرا تشخیص می تواند بر اساس رابطه مقادیر تغییر کند. به عنوان مثال ، تی اس اچ بالا و تی4 پایین ممکن است نشان دهنده بیماری هاشیموتو باشد ، در حالی که تی اس اچ پایین و تی4 بالا ممکن است نشان دهنده بیماری گریوز باشد. ترکیب های مختلف مقادیر می تواند معانی مختلفی داشته باشد و اغلب بیش از یک معنا وجود دارد . این مقاله از همراه طب به انواع مختلف آزمایش تیروئید ، از جمله نحوه اندازه‌ گیری و نحوه تفسیر نتایج می ‌پردازد . 

 کلیک کنید : پرستار در منزل به صورت شبانه روزی و اعزام فوری

 

تفسیر آزمایش تیروئید

 

عملکرد تیروئید

غده تیروئید یک غده درون ریز پروانه ای شکل است که به طور معمول در قسمت جلویی پایین گردن قرار دارد. وظیفه تیروئید ساختن هورمون های تیروئیدی است که در خون ترشح می شوند و سپس به تمام بافت های بدن منتقل می شوند. هورمون‌های تیروئید به بدن کمک می ‌کنند انرژی را مصرف کند ، گرم بماند و مغز، قلب ، ماهیچه‌ ها و سایر اندام‌ ها را همانطور که باید کار کنند ، نگه می‌ دارند .  هنگامی که شما به بیماری تیروئید مبتلا هستید ، غده تیروئید شما هورمون هایی را در سطوح مورد نیاز برای حفظ عملکرد طبیعی بدن تولید نمی کند. این به طور کلی به این صورت توصیف می شود :

کم کاری تیروئید : که به آن غده تیروئید کم کار نیز گفته می شود ، بیشتر به دلیل یک اختلال خودایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو ایجاد می شود .

 پرکاری تیروئید : که به آن غده تیروئید پرکار نیز گفته می شود ، معمولاً توسط یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری گریوز ایجاد می شود .  کاهش یا افزایش هورمون های تیروئید می تواند علائم نامطلوبی ایجاد کند. در کم کاری تیروئید ، تولید کم هورمون ها می تواند باعث افزایش وزن ، خستگی و ضربان قلب کند شود .

 شما میتوانید پانسمان زخم در منزل را از پرستاران آموزش دیده و با تجربه ما بخواهید.

 

انواع تست های عملکرد تیروئید

هدف از آزمایش خون تیروئید اندازه گیری میزان عملکرد غده تیروئید است. این کار با اندازه گیری هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید و همچنین سایر اندام ها (مانند غده هیپوفیز) که بر غده تیروئید تاثیر می گذارد ، انجام می شود .

 

هورمون محرک تیروئید (تی اس اچ)

هورمون محرک تیروئید (تی اس اچ) توسط غده هیپوفیز واقع در پایه مغز تولید می شود. به عنوان یک پیام رسان شیمیایی عمل می کند و به غده تیروئید می گوید که چه زمانی شروع به تولید هورمون های تیروئید کند . هنگامی که سطح هورمون تیروئید پایین است ، تی اس اچ بیشتری برای تحریک تولید هورمون تیروئید تولید می شود. زمانی که سطوح طبیعی باشد ، غده هیپوفیز تولید تی اس اچ را متوقف می کند . آزمایش تی اس اچ میزان این هورمون  را در جریان خون اندازه گیری می کند .

 

تیروکسین (تی4)

تیروکسین (تی4) که چهار ید دارد یکی از دو هورمون تولید شده توسط غده تیروئید است و مهم ترین هورمون تیروئید به شمار می اید. تیروکسین یک هورمون تیروئید غیرفعال است که آزادانه در جریان خون گردش می کند و آماده تبدیل شدن به شکل فعال به نام تی 3 است .

تری یدوتیرونین (تی3)

تری یدوتیرونین (تی3) نیز هورمون فعال تیروئید است که از تی4 تبدیل می شود . آزمایشات تی3 اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید یا تعیین شدت پرکاری تیروئید مفید است. بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند سطح تی3 افزایش می یابد .

 

 

انواع تست های تیروئید

 

آزمایش تیروئید چگونه تفسیر می شود؟

اگر عدد (تی اس اچ) در جواب آزمایش تیروئید در بازه ۰.۴ تا ۵.۰ باشد یعنی تیروئید شما مشکلی ندارد ، دقت داشته باشید که در برخی آزمایش ها عدد تی اس اچ و محدوده نرمال آن نیز در جلوی جواب وجود دارد تا به راحتی متوجه شوید آیا تی اس اچ شما در این محدوده هست یا خیر، و یک نکته دیگر اینکه درست است که تی اس اچ به عنوان یک سنجش مهم تلقی می شود ولی در مواردی ممکن است تی اس اچ طبیعی باشد ، ولی باز هم مشکلات تیروئید وجود داشته باشد که در چنین شرایطی پزشک به انجام و بررسی دیگر آزمایشات می پردازد که در ادامه خواهم گفت : 

 

تی اس اچ بالا 

 ترشح زیاد هورمون تی اس اچ و بالا بودن آن نسبت به سطح نرمال نشان می دهد که غده تیروئید مقدار کمتری تی3 و تی4 ترشح کرده و در نتیجه میزان هورمون تیروئید در بدن شما کم بوده ، به این ترتیب هیپوفیز با زیاد کردن تی اس اچ سعی می کند تا هورمون تیروئید را افزایش دهد و این یعنی کم کاری تیروئید. پس اگر تی اس اچ بالا ، تی 3 و تی4 پایین باشد یعنی تیروئید کم کار است .

 

تی اس اچ پایین 

 اگر تی اس اچ در بدن شما کمتر از حد معمول باشد به این معنی است که میزان هورمون تیروئید در بدن شما بیشتر از حد طبیعی بوده و مقدار تی3 و یا تی4 از حد عادی آن بالاتر بوده است ، بنابراین هیپوفیز با کم کردن تی اس اچ سعی دارد تا این مقدار را کاهش دهد و این به معنی پرکاری تیروئید است. بنابراین  تی اس اچ پایین و تی3 و تی 4 بالا یعنی تیروئید پر کار است . در صورت نیاز به تنقیه در منزل کلیک کنید . 

در صورت لزوم میتوانید از خدمات اکو قلب در منزل با پیشرفته ترین تجهیزات استفاده کنید .

‌نظرات کاربران