آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
آزمایش ای سی آر

آزمایش ای اس ار ( سرعت گلبول های قرمز ) چیست ؟ راهنمای تفسیر آزمایش ای اس ار 


 

اگر پزشک شما مشکوک به سطوح بالای التهاب در بدن باشد ، ممکن است آزمایش خونی به نام آزمایش ای اس ار را توصیه کند . پزشکان از آن همراه با سایر آزمایش‌ های دیگر برای تشخیص یک بیماری التهابی یا سرطانی و نظارت بر شرایط موجود استفاده کنند . در ادامه این مقاله از همراه طب با ما همراه باشید تا درباره آزمایش ای اس ار ، تفسیر نتایج آزمایش و اطلاعاتی که ممکن است قبل از گرفتن خون برایتان کاربرد داشته باشد بیشتر بدانید . برای ثبت درخواست آزمایش در منزل کلیک کنید .

 

آزمایش ای اس ار

 

ای اس ار چیست ؟

ای اس ار مخفف سرعت رسوب گلبول قرمز است . ای اس ار یک آزمایش خون است که می تواند نشان دهد که آیا در بدن خود التهاب دارید یا خیر. التهاب پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به آسیب ، عفونت و بسیاری از انواع شرایط ، از جمله اختلالات سیستم ایمنی ، سرطان های خاص و اختلالات خونی است . اریتروسیت ها گلبول های قرمز خون هستند که فراوان ترین سلول های خونی می باشند و وظیفه آنها حمل اکسیژن در خون است. برای انجام آزمایش ای اس ار ، نمونه ای از خون شما به آزمایشگاه فرستاده می شود . یک متخصص مراقبت های بهداشتی ، نمونه را در یک لوله آزمایشی بلند و نازک قرار می دهد و سرعت ته نشین شدن یا فرو رفتن گلبول های قرمز خون به انتهای لوله را اندازه می گیرد . به طور معمول ، گلبول های قرمز خون  به آرامی فرو می روند ، اما التهاب باعث می شود گلبول های قرمز خون به صورت توده ای به هم بچسبند و سنگین تر شوند به همین دلیل سریع تر ته نشین میشوند . اگر آزمایش ای اس ار نشان داد که گلبول‌ های قرمز خون شما سریع‌ تر از حد طبیعی فرو می‌ روند ، ممکن است به این معنی باشد که شما یک بیماری التهابی دارید ، اما این آزمایش به تنهایی نمی تواند تشخیص دهد که چه شرایطی باعث التهاب شده است . از دیگر آزمایش هایی که همزمان با ای اس ار تجویز میشود ، سی بی سی ( شمارش گلبول های قرمز ) ، آزمایش آر اف ، تست ای ان ای و آزمایش فیبرینوژن است که می توانند اطلاعات کاملتری در اختیار پزشک قرار دهند .

 کلیک کنید : سرم تراپی در منزل به صورت شبانه روزی و اعزام فوری

 

چرا پزشک آزمایش ای اس ار را تجویز می ‌کند ؟ 

در صورت داشتن علائم بیماری که باعث التهاب می شود ، پزشک شما ممکن است آزمایش ای اس را برایتان تجویز کند . علائم شما به شرایطی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد : سردرد تب بی دلیل تنگی نفس کاهش وزن سفتی مفصل درد گردن یا شانه از دست دادن اشتها کم خونی علائم عضلانی اسهال خون در مدفوع درد های لگنی درد شمکی غیر معمول سایر علائم مبهم بوده قابل توضیح نیستند. از آزمایش ای اس ار برای تشخیص یک اختلال خاص استفاده نمی شود اما ممکن است برای نظارت بر پاسخگویی یک بیماری التهابی یا سرطان به درمان نیز استفاده شود .

 

نتایج تست ای اس ار نرمال در چه محدوده ای است ؟

جواب آزمایش ای اس ار نرمال برای بزرگسالان :

مردان زیر 50 سال : کمتر از 15 میلی متر در ساعت

 مردان بالای 50 سال : کمتر از 20 میلی متر در ساعت

زنان زیر 50 سال : کمتر از 20 میلی متر در ساعت

زنان بالای 50 سال : کمتر از 30 میلی متر در ساعت

 

دلیل تجویز پزشک برای آزمایش ای اس آر

 

  نتایج تست ای اس ار نرمال برای کودکان :

  • نوزاد : 0 تا 2 میلی متر در ساعت
  •  نوزادان تا بلوغ : 3 تا 13 میلی متر در ساعت بازه ی مقادیر متوسط ​​بین آزمایشگاه های مختلف ممکن است به طور نامحسوس متفاوت باشد .
  • برای دریافت خدمات ساکشن در منزل با بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات کلیک کنید .
  •  

ای اس ار بالا در آزمایش خون نشانه چیست ؟

ارائه دهنده شما از نتایج آزمایش ای اس ار همراه با سابقه پزشکی ، علائم و سایر نتایج آزمایش برای تشخیص استفاده می کند . آزمایش ای اس ار به تنهایی نمی تواند شرایطی را که باعث التهاب می شود ، تشخیص دهد به همین دلیل آزمایشات دیگر تقریباً همیشه مورد نیاز است . افزایش سرعت ای اس ار ممکن است در افراد مبتلا به موارد زیر رخ دهد : کم خونی سرطان هایی مانند لنفوم یا مولتیپل میلوما بیماری کلیوی بارداری بیماری تیروئید لوپوس پلی میالژیا روماتیکا آرتریت روماتوئید عفونت سراسر بدن (سیستمیک) عفونت های استخوانی عفونت قلب یا دریچه های قلب تب روماتیسمی عفونت های پوستی شدید ، مانند اریزیپل بیماری سل بیشتر دلایل بالا بودن ای اس ار موارد وخیم و جدی نیستند و تنها در موارد خاصی چنین بیماری ‌هایی عامل بالا رفتن سرعت رسوب اریتروسیت ‌ها هستند. بنابراین اگر نتیجه آزمایش شما بالاست زیاد جای نگرانی نیست . شما می توانید تنقیه در منزل را از ما بخواهید .

 

ای اس ار پایین در آزمایش خون هشدار دهنده چه بیماری هایی است ؟

سطوح پایین تر از حد طبیعی ای اس ار در آزمایش خون در موارد زیر رخ می دهد :

نارسایی احتقانی قلب هایپر ویسکوزیته هیپوفیبرینوژنمی ( کاهش سطح فیبرینوژن )

سرطان خون پروتئین کم پلاسما ( به دلیل بیماری کبدی یا کلیوی ) پلی سیتمی کم خونی داسی شکل

 

 

ای اس ار بالا نشانه چیست ؟

 

تست ای اس ار چگونه انجام میشود ؟

این آزمایش شامل یک خون گیری ساده است . ابتدا پوست مستقیماً روی رگ شما تمیز شده سپس یک سوزن برای جمع آوری خون به داخل رگ وارد می شود . پس از جمع آوری خون ، سوزن برداشته شده و محل سوراخ پوشانده می شود تا هرگونه خونریزی متوقف شود . نمونه خون را به آزمایشگاه می برند ، جایی که خون شما به مدت یک ساعت در یک لوله بلند و نازک قرار می گیرد . در طول این ساعت و پس از آن آزمایشگاه میزان رسوب گلبول های قرمز در لوله ، سرعت ته نشین شدن آنها و تعداد فرورفتگی را ارزیابی می‌ کند . التهاب می تواند باعث ظاهر شدن پروتئین های غیر طبیعی در خون شما شود . این پروتئین‌ ها باعث می‌ شوند گلبول‌ های قرمز در کنار هم جمع شوند . این باعث می شود آنها سریعتر سقوط کنند . 

فصد خون در منزل یکی از خدماتی است که طرفداران زیادی دارد و برای جلوگیری و رفع اکثر بیماری ها و مشکلات مفید است .  

‌نظرات کاربران