آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید


کم کاری تیروئید چه عوارضی دارد ؟ علائم ، علت و درمان 

غده  تیروئید از مهم ترین غدد درون ریز بدن است که هورمون های آن در تنظیم فعالیت های بدن موثر است . کم کاری تیروئید یکی از بیماری های شایع غدد است که باعث کاهش در تولید و ترشح هورمون های تیروئیدی می شود .اگر غده تیروئید به خوبی عمل نکند ، بدن دچار مشکلات سیستمیک می شود و در نتیجه کل اندام های بدن تحت تاثیر قرار می گیرد . تیروئید کم کار چیست ؟  چه علائمی دارد ؟ چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به آن هستند ؟ تیروئید کم کار چگونه تشخیص داده و درمان می شود ؟ در این مقاله می خواهیم به این سوال ها پاسخ دهیم ؛ بنا بر این برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید .

برای ورود به سایت موسسه ارائه دهنده بهترین خدمات درمانی در منزل کلیک کنید

 

تیروئید کم کار

 

تیروئید کم کار چیست؟

کم کاری تیروئید که به آن هیپوتیروئیدی نیز می گویند یکی از بیماری های تیروئید و از شایع ترین بیماری های غدد است که در آن غده‌ تیروئید به اندازه کافی هورمون‌ های تیروئیدی را تولید و وارد جریان خون نمی ‌کند. این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌ های سوخت ‌و‌ساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می ‌شود.

تیروئید کم ‌‌کار باعث ایجاد علائمی در فرد هیپوتیروئید می ‌شود که برخی از آنها شامل خستگی ، اضافه وزن و عدم تحمل سرما هستند. این مشکل تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. کم کاری تیروئید یکی از شایع ‌ترین بیماری ‌های غدد است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند.

درمان اصلی این اختلال ، جایگزین‌ کردن هورمون‌ هایی است که به مقدار کم در بدن وجود دارند. به ‌طور‌کلی درمان کم کاری تیروئید تقریبا ساده است ، درمان دارویی آن نیازمند پیگیری توسط پزشک متخصص غدد است.

 

تیروئید کم کار چه عوارض و خطراتی دارد ؟

درمان نکردن مشکلات تیروئید می تواند موجب بروز عوارض متعددی شود. مهم‌ ترین عوارض کم کاری تیروئید عبارتند از:

ناباروریکم بودن هورمون تیروئید ممکن است در روند تولید تخمک اختلال ایجاد کند و باردار شدن را برای فرد با مشکل روبرو کند.

مشکلات قلبیکم کاری تیروئید به میزان بالایی فرد را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می ‌دهد و ممکن است سطح کلسترول بد  را در بدن بالا ببرد.

درد مفاصلیکی دیگر از اثرات تیروئید کم کار ، بروز درد (خصوصا درد در ناحیه مفاصل و عضلات) و همچنین تاندونیت است.

مشکلات مربوط به تعادلاگر سطح هورمون تیروئید در زنان مسن خیلی پایین باشد ، این زنان به میزان زیادی در معرض مشکلات مربوط به تعادل قرار دارند. کاهش شدید هورمون‌های تیروئید می‌تواند حفظ تعادل را در بیمار با مشکل مواجه کند.

چاقی مفرط : اگرچه تیروئید کم کار ممکن است موجب کاهش اشتها شود ، اما در اکثر مواقع سبب اضافه‌ وزن می‌ شود ، زیرا متابولیسم را کاهش می ‌دهد و در این شرایط بدن نمی ‌تواند کالری کافی بسوزاند.

مشکلات مربوط به‌ سلامت روانسطح پایین هورمون تیروئید می ‌تواند باعث بروز اختلال در حافظه یا تمرکز و همچنین کاهش علاقه به فعالیت‌ هایی شود که قبلا از انجام آن‌ها لذت می ‌بردید. در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است افسردگی ‌ای ایجاد شده باشد که ناشی از تیروئید نیست.

نوروپاتی محیطیبا گذر زمان ، کاهش هورمون تیروئید می‌ تواند به عصب ‌های محیطی آسیب برساند. در این شرایط ممکن است متوجه علائمی نظیر درد ، سوزن‌ سوزن شدن یا بی‌ حسی در اندام ‌های حرکتی شوید.

دیگر عوارضکاهش هورمون های تیروئید به معنی کاهش متابولیسم بدن شماست و کاهش متابولیسم یعنی انرژی کمتر در بدن شما که نتیجه آن خستگی، خواب آلودگی ، عدم تحمل سرما و تورم در دست و پا و شکنندگی مو ها است.

موسسه همراه طب با کادر مجرب و آموزش دیده جهت ارائه خدمات پانسمان زخم در منزل به صورت 24 ساعته پاسخگوی شما عزیزان خواهد بود .

 

کم کاری تیروئید

 

كم‌ كاري تيروئيد چه علائم و نشانه هایی  دارد ؟

علائم و نشانه‌ هاي كم‌ كاري تيروئيد ، دقیقا بر عكس پركاري تيروئيد است . يعني چون كمبود ترشح هورمون تيروئيد وجود دارد همه واكنش‌ هاي  مربوط به سوخت و ساز بدن آهسته مي‌ شوند. از این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

عدم تحمل به سرما

 آهسته شدن حرکات

احساس گرفتگی در سینه

کم شدن اشتها 

 خشکی و خشونت پوست

 ضعف و خستگي

موهای شکننده

 صداي خشن

 يبوست

افسردگی

افزایش کلسترول خون

خواب آلودگي در طي روز

کاهش ضربان قلب 

 گرفتگي عضلاتي 

كم شدن حافظه

مشكل تمركز

بي‌ حسي دست‌ ها و پا ها

صورت پف ‌آلوده به ويژه چشم‌ ها

 سیکل قاعدگی نامنظم و شدید

 ترشح شير از پستان ‌ها

افزايش وزن خفيف

 نازايي

 گواتر ( تورم غير طبيعي در ناحيه جلوي گردن به علت بزرگ شدن غده تیروئید)

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل کلیک کنید. 

 

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود ؟

برای تشخیص این اختلال ، تنها داشتن علائم کافی نیست و باید بررسی ‌های دقیق‌ تری انجام شود. اگر هر یک از علائم بالا را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص کم کاری تیروئید مراحل زیر را طی می ‌کند

  معاینه فیزیکی

هنگامی‌ که تیروئید کم ‌کار باشد هم ممکن است گواتر رخ دهد. پزشک در معاینه‌ فیزیکی اندازه‌ غده تیروئید را بررسی می‌ کند. از طرفی رطوبت یا خشکی پوست ، جنس موها ، صورت پف‌ آلود و سایر علائمی که به آنها اشاره شد در معاینه‌  فیزیکی بررسی خواهند شد .

  آزمایش تیروئید

یکی از مهم ‌ترین راه‌های تشخیص اختلالات تیروئیدی ، آزمایش تیروئید است. در کم ‌کاری تیروئید ، هورمون تحریک‌ کننده‌ غده‌ی تیروئید ، تی اس اچ از حد طبیعی بیشتر می ‌شود و سطح هورمون‌ های تیروئیدی یا تی 3 و تی 4 کاهش پیدا می ‌کنند. این موارد نشان ‌دهنده‌ی تیروئید کم کار است و باید کمبود هورمونی جبران شود. در صورت نیاز پزشک آزمایش‌ ها تخصصی‌ تر تجویز می کند

  تست های تصویربرداری

در سی‌ تی‌ اسکن می ‌توان کم ‌کاری ، پرکاری و یا سایر اختلالات تیروئیدی را تشخیص داد. سونوگرافی هم از راه‌ های دیگر تشخیص ‌دهنده‌ی کم ‌کاری تیروئید است.

بیشتر بخوانید :  علت ریزش مو و روش درمان مخصوص موی خود را بشناس

 

درمان کم کاری تیروئید

 

درمان کم کاری تیروئید چگونه است ؟ 

منطقی به نظر می رسد که اضافه کردن ماده ای به بدن از خارج کردنش از بدن آسان تر باشد. پس از بابت درمان های سخت تری که برای پرکاری تیروئید انجام می شود مثل جراحی و یا تزریق ید رادیو اکتیو نگران نباشید. شما با مصرف دوز مناسبی از هورمون تیروئید سنتتیک و یا به عبارتی داروی لووتیروکسین می توانید به راحتی علائم این بیماری را از بین برده و احساس شادابی و سبکی کنید. همچنین در صورت صلاح دید پزشکتان می توانید از درمان های حمایتی و دارویی مکمل برای بهبود سریع تر از علائم بیماری استفاده کنید .

بسیار مهم است که بدانید برای مصرف دارو باید حتما تحت نظر پزشک باشد ، اگر کمتر از حد مصرف کنید باز کم کاری و عوارض آن هست و اگر بیشتر از حد شما به پرکاری تیروئید مبتلا می شوید و عوارض پرکاری تیروئید دامان شما را خواهد گرفت. تجویز داروهای هورمونی و کنترل هورمون تیروئید کاری است که پزشک برای کنترل شرایط انجام می دهد ، مقدار دوز مصرفی بیمار برای درمان تیروئید کم کار به شرایط بیمار بسته است ، اینکه بیمار در چه سنی قرار دارد ، وضعیت سلامتی وی چگونه است ، سطح هورمون تیروئید در بدن وی تا چه حد است و وزن بیمار چه اندازه است .

بیماران در سن بالاتر و یا به فرض بیمارانی با مشکلات قلبی با دوز مصرفی کمتر شروع می کنند ، دکتر معمولا به آرامی دوز دارو را افزایش می دهد و در طول دوره بیمار را مانیتور و نظارت می کند .

در صورت درمان تیروئید به خدمات پرستاری در منزل نیاز داشتید همراه ما باشید و با یک تماس هم به مشاوره داده میشود و خدمات مورد نیاز شما به شما ارائه داده میشود.

 

‌نظرات کاربران