آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user
سرطان پوست

سرطان پوست


سرطان پوست چیست ؟

کدام لکه ها با چه رنگی با چه اندازه ای روی پوست ، نشان دهنده ابتلا به سرطان پوست است ؟ این سوالی است  که غالبا ما در مواجه به کوچکترین لکه در روی پوست خود می پرسیم. در این مقاله به علائم سرطان پوست در زنان و مردان ، انواع سرطان پوست ، خطرناک ترین نوع آن ، درمان های پیش رو و طول عمر افراد مبتلا پرداخته شده است. برای تشخیص و درمان هر نوع بیماری می توانید از خدمات ویزیت در منزل که توسط شرکت خدمات درمان در منزل همراه طب ارائه می شود، استفاده کنید.

منظور از سرطان پوست چیست ؟

هرگاه ، سلولهای پوست ، دچار رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل شوند؛ فرد به  سرطان پوست که شایع ترین نوع سرطان است، مبتلا می شود. ویزیت به موقع به درمان موثر می انجامد. 

سرطان پوست

سرطان پوست کجای بدن وجود دارد ؟

محل سرطان پوست، محدود به اندام خاصی نیست بلکه هر قسمتی از بدن را می تواند درگیر خود کند اما بیشتر در مناطقی مثل سر ، صورت ، گردن و دست ها که با نور فرابنفش آفتاب در تماس بوده اند، دیده شده است. ویزیت دکتر داخلی یا متخصص پوست و مو بهترین گزینه است.

مقاله پیشنهادی : تشخیص سکته مغزی در لحظات اولیه

به کدام نوع از سرطان پوست مبتلا هستید ؟

بسته به شکل ، سرعت رشد ، محل سرطان و نوع سلولهای درگیر ، انواع مختلفی از سرطان پوست شناسایی شده است که رایج ترین آنها عبارتند از : 

سرطان کارسینوم سلول بازال

شایع ترین ترین نوع سرطان پوست که رشد آرامی دارد؛ به گونه ای که اگر در یک محل رشد کند به ندرت به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. شکل سرطان پوست از نوع کارسینوم سلول بازال معمولا یک برجستگی کوچک و مومی شکل روی پوست خواهد بود. اغلب در افراد بالای 40 سال دیده می شود. معاینه سالیانه و ویزیت متخصص به افراد بالای 40 سال توصیه می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی

تعداد مبتلایان به این نوع از سرطان پوست در مقایسه با سرطان کارسینوم سلول بازال نیز زیاد است. در واقع ، شاخصه ای که بتوان این سرطان را از سایر انواع سرطان پوست تمایز داد ؛ رشد سریع توده قرمز رنگ یا پوسته پوسته روی پوست و قابل انتشار به سایر قسمت های بدن است. 

سرطان ملانوما 

خطرناک ترین نوع سرطان پوست را ملانوما می دانند. قابلیت رشد قابل توجه و انتشار سریع به سایر قسمت های بدن را دارد. از علائم تشخیصی آن ، می توان به تغییر در شکل ، اندازه یا ظاهر شدن رنگ خال اشاره کرد. مبتلایان معمولا  20 تا 30 ساله هستند و 4 مرحله را پشت سر می گذارند.

با همراه طب می توانید : درخواست انجام تست پاپ اسمیر در منزل را بدهید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند؟

قرار گیری در برخی از شرایط یا موقعیت ها می تواند احتمال ابتلا به سرطان چوست را افزایش دهد از جمله : 

  • بودن در معرض نور آفتاب . اصلی ترین دلیل ابتلا به سرطان پوست ذکر شده است. با درخواست ویزیت در منزل ، درمان را بدون تماس با نور خورشید ادامه می دهید.
  • داشتن پوست روشن . افرادی که پوست روشنی دارند، بیش از سایرین به سرطان پوست مبتلا می شوند.
  • افراد مبتلا در خانواده. داشتن سابقه خانوادگی، شما را در برابر سرطان پوست آسیب پذیرتر می کند. استفاده از خدمات ویزیت در منزل برای افرادی که سابقه خانوادگی دارند ، اطمینان بخش تر است.
  • سیستم ایمنی ضعیف . پایین آمدن قدرت دفاعی بدن به هر دلیلی ( مصرف دارو _ ابتلا به ایدز _ پیوند اعضا و..) می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان پوست باشد. در صورت ابتلا به سایر بیماری ها می توان از طریق خدمات ویزیت در منزل به سایر متخصصین دسترسی داشت.

بدون نوبت به متخصص متصل شود : ویزیت متخصص ارتوپد در منزل

مهم ترین علائم سرطان پوست 

توجه مداوم به سلامت پوست می تواند باعث تشخیص به موقع از روی علائم سرطان پوست شود. نشانه های زیر را زنگ خطری برای ابتلا به این سرطان و ویزیت شدن به موقع توسط متخصص تلقی کنید :

  • ظهور یکباره یک توده جدید روی پوست
  • تغییر در شکل ، اندازه یا رنگ خال شما
  • در صورتی که زخم غیر قابل التیام در پوست دارید. 
  • وجود لکه های قرمز و پوسته پوسته روی پوست
  • خارش یا خونریزی از خال یا ضایعه پوستی

ملاقات با متخصص به همراه تجهیزات کامل تشخیص : ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل

روش تشخیص سرطان پوست

برای تشخیص سرطان پوست ، ابتدا باید توسط متخصص ، ویزیت شده و معاینه فیزیکی صورت گیرد و سپس ، آزمایشات پزشکی مثل بیوپسی ( نمونه برداری از محل مشکوک ) را انجام دهید.

روش های درمان سرطان پوست 

درمان هایی که برای سرطان پوست در نظر گرفته می شود ؛ بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن از جراحی تا پرتو درمانی، شیمی درمانی  ، ایمونوتراپی و درمان دارویی متفاوت است.

بیماری های ریوی را بدون استنشاق هوای آلوده درمان کن : ویزیت متخصص ریه در منزل

راه های پیشگیری از سرطان پوست

انجام اقدامات احتیاطی زیر می تواند درصد ابتلا به سرطان پوست را به شدت پایین آورد: 

  1. از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  2. در ساعت اوج آفتاب ( ساعت 2 بعد از ظهر ) بیرون نروید.
  3. در هنگام خروج از خانه از لباس آستین بلند ، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  4. تغییرات پوست خود را به طور منظم رصد کنید.

بدن خود را تقویت کنید : تزریق سرم در منزل

درمان سرطان پوست

آیا سرطان پوست کشنده است ؟

با توجه به اینکه سه نوع سرطان پوست شناسایی شده است باید گفت که دو نوع رایج سرطان پوست، از جمله کارسینوم سلول بازال (BCC) و کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در صورت تشخیص و درمان زودهنگام ، تقریباً همیشه قابل درمان هستند اما وضعیت مبتلایان به ملانوما به این سادگی نیست زیرا در صورت جدی نگرفتن می تواند کشنده و خطرناک باشد اما  با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، حتی ملانوما نیز قابل درمان خواهد بود.

شاید بخواهید بخوانید : علت و درمان جوش صورت در یک روز

‌نظرات کاربران