آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
سکته مغزی

سکته مغزی چیست و چگونه در لحظات اولیه تشخیص دهیم ؟


ساده ترین تعریف برای پرسش سکته مغزی چیست ؟ این است که خون به مغز نرسد. عدم خونرسانی به مغز می تواند علل مختلفی مثل وجود لخته ، پارگی رگ یا خلل در پمپاژ قلبی و.. داشته باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با دقت در رفتار بیمار به راحتی بتوانید در لحظات اولیه ، سکته مغزی را تشخیص داده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. 

درخواست دهید : استخدام پرستار سالمند در منزل یا انجام تنقیه در منزل از بهترین مرکز خدمات پرستاری تهران

 

سکته مغزی

 

چگونه از علائم بیمار متوجه سکته مغزی شویم ؟

کسی که سکته مغزی کرده باشد در انجام برخی فعالیت ها محدود می شود. قبل از رسیدن اورژانس یا متخصص ، اقداماتی که شما برای تشخیص این ناتوانی ها می توانید انجام دهید در زیر آورده شده است از جمله :

  1. به بیمار بگویید که یک جمله ( نه زیاد بلند نه خیلی کوتاه ) بگوید. افرادی که سکته مغزی کرده باشند قادر به جمله سازی صحیح برای رساندن مفهوم کامل نیستند.
  2. از بیمار بخواهید تا هر دو دست خود را به طور همزمان بالا بیاورد. از آنجایی که سکته مغزی ، معمولا عصب یک سمت بدن را از کار می اندازد؛ پس فرد قادر نخواهد بود تا یک دست خود را با دست دیگرش هماهنگ کند.
  3. دقت کنید بیمار شما توانایی ایستادن یا دیدن در نورملایم را دارد. افراد سکته کرده در ایستادن و تحمل نور مشکل خواهند داشت. البته وجود پرستار سالمند در کنار بیمار برای انجام این کار لازم است تا از زمین خوردن بیمار جلوگیری شود.

ملاقات با متخصص (شبانه روزی و در کمتر از یک ساعت) : ویزیت متخصص زنان در منزل

 

انواع سکته مغزی

چرا دانستن انواع سکته مغزی مهم است ؟ زیرا هر نوع سکته مغزی ، دوره و روش درمان متفاوتی دارد. انواع سکته مغزی عبارتند از :

 

  • سکته مغزی هموراژیک

 کمتر شایع بوده و در اثر پارگی رگ تغذیه کننده مغز به وجود می آید. ایجاد فشار ، تورم و کمبود اکسیژن بعد از وقوع این نوع سکته دور انتظار نیست.

خود سکته هموراژیک ، دو نوع دارد : 

 

  • خونریزی داخل مغز.

 رگ های داخل مغز خونریزی کرده و به طور ناگهانی اتفاق می افتد.

  •  خونریزی زیر عنکبوتیه.

 در این نوع خونریزی ، رگ های موجود در فضایی بین مغز و غشای پوشاننده مغز پاره می شوند. آنوریسم پاره شده ، نمونه ای از این نوع خونریزی است.

  • سکته مغزی ایسکمیک.

 شایعترین نوع سکته ( معادل با 87 درصد ) بوده و در اثر مسدود شدن رگ خون رسان مغز با لخته یا ذرات دیگر( رسوبات چربی ) اتفاق می افتد.

با انجام فصد خون در منزل ، خون خود را پاکسازی و احتمال بروز سکته مغزی را کاهش بده .

 

علائم سکته مغزی

 

علائم سکته مغزی چیست؟

بدون رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به قسمتی از مغز که رگ تغذیه کننده اش پاره یا مسدود شده ، سلول‌ ها و بافت ‌ها در آنجا شروع به مردن می‌ کنند؛ در نتیجه ، عصب کنترل کننده بخشی از بدن از بین می رود. نشانه ها و علائم سکته مغزی را در زیر مشاهده می کنید. :

  • بد گفتاری
  • از دست دادن بینایی
  • عدم تعادل
  • بی ‌حسی بازو
  • افتادگی صورت

با اینکه سکته مغزی، پیر و جوان را درگیر می کند اما استفاده از پرستار سالمند به شما در بهبود سریعتر یاری می رساند.

ریه های سالم ، کمتر شدن انسداد رگ های خونی : ویزیت متخصص ریه در منزل 

 

 

مراقبت از بیماری سکته مغزی

 

اقدامات لازم برای مراقبت از بیمار سکته مغزی ( پرستاری در منزل )

برای درک احساسات و رفتار کسی که سکته مغزی کرده ، خود را در جایگاه او قرار دهید. اینگونه می توانید تغییرات بیشتر و موثرتری در رفتار ، دکوراسیون خانه ، تغذیه و برنامه زندگی بیمار اعمال کنید. برای مراقبت و نگهداری از بیمار سکته مغزی دستورالعمل های زیر را اجرا کنید: 

 

تغییر پوزیشن بیمار

کسی که سکته کرده به ندرت توانایی تغییر پوزیشن خود را دارد. ماندن طولانی مدت در یک وضعیت ، منجر به ایجاد زخم بستر خواهد شد. سعی کنید هر نیم ساعت یکبار بیمار را در یک وضعیت جدید قرار داده و بچرخانید. استفاده از پرستار سالمند ، زمان شما را آزاد تر خواهد کرد. 

 

مصرف به موقع دارو ها 

 داروهای بیمار باید طبق زمانبندی تعیین شده مصرف شود. استخدام پرستار سالمند برای یادآوری زمان مناسب و دادن دارو به سالمند در این رابطه کمک کننده است.

اینجا بخوانید : تفسیر آزمایش تیروئید + عدد نرمال و علت کم و زیاد شدن عدد در نمونه خون

 

 مدیریت ملاقات های پزشکی 

 برای بررسی روند بهبود ، نیاز به چندین جلسه ملاقات با پزشک می باشد. با اینکه زمان ملاقات بعدی توسط متخصص تعیین می شود ؛ اما گزارشی که حاکی از رفتارهای بیمار و روند بیماری است، باید توسط همراه یا پرستار سالمند در اختیار پزشک قرار گیرد. لذا در طول درمان ، یادداشت برداری نمایید.

 

 انجام تمرینات فیزیوتراپی 

برای بازگشت توان و بازسازی اعصاب آسیب دیده بهتر است تا تمرینات فیزیوتراپی را طبق نظر پزشک انجام دهید که میتوانید فیزیوتراپی در منزل را از همراه طب درخواست کنید تا بیمارتان نیز راحت باشد . سعی کنید که رفت و آمد بیمار از ابتدا با کمک فرد ( پرستار سالمند ) بعدا با کمک تجهیزاتی مثل واکر باشد. در نهایت اختیارات بیمار در رفت و آمد را افزایش دهید. هرچه بیمار به همراه خود بیشتر تکیه کند ، دیرتر بهبود می یابد. 

 

خوردن یا تهیه غذا

 بیماران سکته مغزی نسبت به تهیه و خوردن غذا ناتوان هستند. ضمن اینکه رژیم خاص غذایی برای آنها توسط پزشک تجویز می شود. استفاده از پرستار سالمند برای رعایت برنامه غذایی در تهیه و خوراندن غذا به بیمار بهترین گزینه خانواده هاست.

اگر بعد از خوردن غلات دچار سوءهاضمه می شوید : به بیماری سلیاک فکر کنید.

‌نظرات کاربران