user user
جدا کردن پانسمان چسبیده به زخم

جدا کردن پانسمان چسبیده به زخم


چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟

 یکی از ناراحتی هایی که معمولا در رابطه با پانسمان زخم به وجود می آید ، احتمال چسبیدن گاز استریل و پانسمان به زخم می باشد. در صورتی که با این اتفاق مواجه شده اید ، می توانید با استفاده از روش کندن پانسمان چسبیده به زخم ، که در زیر توضیح داده شده است، آن را جداسازی کنید.  چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم مهمه یا اینکه چطوری نگذاریم به این مرحله برسد؟ 

توصیه ما این است که از این به بعد را به کاردان بسپارید و از خدمات پانسمان زخم در منزل استفاده نمایید.

چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم ؟

روش کندن پانسمان چسبیده به زخم

اگر می خواهید که کندن پانسمان چسبیده به زخم ، برایتان دردناک و دشوار نباشد یا به پوست تان آسیب نرسد ، بهتر است تا دستورالعمل های زیر که بهترین روش انجام آن است دنبال کنید:

  1. ابتدا باید دست های خود را ضدعفونی کنید برای این کار می تواند از آب و صابون استفاده نمایید.
  2. اگر ژل جداکننده یا کرم مخصوص ندارید میتوانید پانسمان را فقط با آب گرم خیس کنید ( بهتر است از آب جوشی که کمی خنک شده استفاده کنید).
  3. اکنون گوشه پانسمان چسبیده را گرفته و به آرامی از پوست جدا کنید.
  4. استفاده از آب گرم بیشتر یا کِرم و ژل جدا کننده برای مواقعی که هنوز پانسمان به زخم چسبیده است، ضرری ندارد.
  5. هرگز از زور برای کندن پانسمان چسبیده استفاده نکنید.
  6. گاهی قیچی کردن و برش پانسمان می تواند به جداسازی آن کمک کند.
  7. بعد از جداسازی پانسمان چسبیده، زخم را تمیز و خشک نمایید.
  8. از یک پانسمان جدید برای پانسمان مجدد استفاده کنید.

می توانید برای تهیه و دریافت داروهای ضد درد درخواست دهید : خدمات تزریقات در منزل

نکات مهم در هنگام کندن پانسمان چسبیده به زخم

انجام برخی از اقدامات و در نظر گرفتن آنها می تواند راحتی شما در هنگام کندن پانسمان چسبیده به زخم را به همراه داشته باشد برای مثال :

  • اگر فکر می کنید که کندن پانسمان چسبیده به زخم با درد همراه است ، می توان قبل از انجام این کار ، مسکن های غیر تجویزی مثل استامینوفن ، ایبوپروفن یا مفنامیک اسید را مصرف نمود.
  • با مشاهده علائمی مثل : قرمزی ، سوزش ، التهاب ، تورم ، خارش و تب باید احتمال عفونی شدن زخم را بدهید. اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز نموده ، باید آنها را به موقع استفاده نمایید.
  • سعی کنید خودتان به تنهایی برای باز کردن و جداسازی پانسمان چسبیده به زخم اقدام نکنید. از یک فرد دیگر ، ترجیحا پرستار کمک بخواهید.

بدون ماندن در ترافیک یا صف رزرو ویزیت شو :  ویزیت متخصص قلب در منزل

آیا چسبیدن گاز استریل به زخم ، طبیعی است؟

باید بدانید که ایجاد چسبندگی ، بعد از استفاده از گاز استریل ، امری طبیعی است. دلیل این امر ، نیز به خاصیت جاذب بودن گاز استریل برمی گردد. فقط در نظر داشته باشید که اگر گاز استریل با دقت از پوست جدا نشود ، ممکن است آسیب دائمی و ماندگار به پوست وارد کند که موجب درد و ناراحتی شما شود. از علت تپش قلب خود آگاه شو : نوار قلب در منزل

روش جدا کردن پانسمان چسبیده به زخم

جلوگیری از چسبیدن گاز استریل به زخم

بهره مندی از روش های زیر به جلوگیری از چسبیدن گاز استریل به زخم کمک می کند:

  • پانسمان های ساخته شده از هیدروژل یا پلی اورتان را با عنوان پانسمان های غیر چسبنده می شناسند. در هنگام خرید یا زمانی که پرستار از پانسمان استفاده می کند ، این نکته را یادآوری کنید.
  • قبل از بستن گاز استریل می توانید یک لایه از پماد یا ژل جداکننده را روی پوست و زخم برای جلوگیری از چسبندگی بمالید. البته نام پماد یا ژل را با پزشک در میان بگذارید.

مقاله پیشنهادی : سندروم روده تحریک پذیر چیست ؟

  • بعد از جداسازی پانسمان چسبیده ، قبل از بستن پانسمان اولیه یا مجدد از خیس شدگی یا شستن زخم نترسیده و زخم را با آب و صابون بشوید تا از ورود عوامل میکروبی یا چربی به داخل زخم جلوگیری شود. این کار به کاهش چسبندگی گاز استریل به زخم کمک می کند.
  • تعویض پانسمان زخم باید به موقع و منظم باشد.هرچه زمان طولانی تری را بین دو تعویض پانسمان سپری کنید ، احتمال چسبندگی نیز تقویت می شود.

آیا چیزی درباره آزمایش آی سی آر می دانید؟

  • وجود رطوبت در محل زخم ، احتمال چسبیدن گاز استریل را بالا می برد . برای جلوگیری از آن می توانید با خروج مایع یا چرک از زخم ، فوری آن را خشک کنید.
  • در صورت وجود خونریزی در زخم ، باید سعی کنید با استفاده از سرم شستشو ، آن را قطع نمایید. زیرا وجود خون در محل پانسمان می تواند یکی از دلایل چسبیدن گاز استریل به زخم باشد.

خدمات همراه طب : اعزام متخصص قلب به همراه تجهیزات لازم برای انجام اکو قلب در منزل

آشنایی با همراه طب

همراه طب ، یک شرکت تخصصی فعال در حوزه درمان در منزل است که آمادگی اعزام انواع متخصص ، بهترین پرستاران یا تجهیزات عکسبرداری را در 365 روز سال دارد.