آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
سندروم روده تحریک پذیر

از علت تا درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر


 

تاکنون ، بیماری های زیادی در رابطه با سیستم گوارشی به خصوص در قسمت روده ها شناسایی شده است . اگر نفخ زیادی دارید یا دفع مدفوع شما به صورت ناقص صورت می گیرد؛ بهتر است اطلاعات خود را در رابطه با بیماری به نام سندروم روده تحریک پذیر افزایش دهید. یا با راه های درمانی آن ، مثل انجام تنقیه در منزل آشنا شوید.

 

علائم سندروم روده تحریک پذیر

 

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

هنگامی که روده ها با اختلال عملکردی مواجه شوند ، گفته می شوند که فرد به سندرم روده تحریک ‌پذیر ( به انگلیسی  IBS) مبتلا شده است. با اینکه سندروم روده تحریک پذیر ، یک بیماری کشنده و خطرناک نیست اما نمی توان تاثیر آن را در رابطه با ایجاد ناراحتی در زندگی اجتماعی و فردی نادیده گرفت.

 

با دیدن کدام علائم سندروم روده تحریک پذیر نگران شویم؟

بارز ترین علائم در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر را می توان : درد شکم ، نفخ و تغییرات در عادات روده ‌ای ( اسهال _ یبوست _ داشتن دوره های متناوب از هر دو ) دانست ؛ اما ممکن است که در کنار علائم گفته شد ، برخی دیگر از نشانه ها را نیز تجربه کنید که شامل :

  • تخلیه ناقص مدفوع یا داشتن این احساس
  • خالی شدن یا تحریک یکباره ای روده ها ( خارج از زمان دفع )

نکته : در این بیماری ، هیچ تغییری در ساختار روده ها رخ نمی دهد بلکه فقط عملکرد روده ها نسبت به قبل تغییر کرده است.

 ما آماده اعزام پرستاران برای انجام خدمات : کشیدن بخیه در منزل هستیم.

 

علت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر

تا به امروزه دلیل مشخصی برای ابتلای افراد به سندروم روده تحریک پذیر کشف نشده است. اما دانشمندان ، چندین عامل را در افزایش درصد احتمال ابتلای آن دخیل می دانند که عبارتند از :

 

استرس یا اضطراب

مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، خانوادگی ، سیاسی و.. هر یک به نوبه خود می توانند در افزایش استرس افراد نقش داشته باشند. اگر می خواهید به سندروم روده تحریک پذیر که یکی عوارض استرس است، مبتلا نشوید ؛ این عامل را در زندگی خود مدیریت کنید . ضمن اینکه استرس می تواند علائم سندرم روده تحریک ‌پذیر را بدتر کند.

 

رژیم غذایی نامناسب

مصرف برخی از مواد غذایی می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کرده یا باعث ایجاد آن شود. برای مثال ، بهتر است از غذاهای پرچرب، پرادویه ، دارای کافئین  و مشروبات الکلی دوری کنید. در غیر این صورت ، باید به درمان به تنقیه در منزل بیاندیشید. 

اینجا می خوانید : برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟

 

داشتن برخی از اختلالات روانی

افسردگی و اضطراب ، از جمله اختلالات روان هستند که در تشدید خطر ابتلا به سندرم روده تحریک ‌پذیر نقش به سزایی دارند.

 

برخی از عوامل محیطی

تنفس هوای آلوده ( استشمام آلاینده ها و ذرات معلق ) ؛ احتمال ابتلای شما به سندرم روده تحریک ‌پذیر را افزایش می دهد. برای کم  کردن تماس خود با هوای آلوده ، می توانید خدمات درمانی را در منزل خود دریافت کنید که شامل خدمات تنقیه در منزل نیز میشود. 

درخواست بده : با تزریق کتورولاک در منزل ، از دردهای شدید خلاص شو !

 

داروی جدید سندروم روده تحریک پذیر

 

راه های تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

ساده ترین راه تشخیص بیماری سندروم روده تحریک پذیر ، معاینه شدن توسط پزشک و ارائه اطلاعات در رابطه با اجابت مزاج به او است. البته ، متخصص ممکن است که برخی دیگر از آزمایشات کمکی مثل آزمایش خون یا آزمایش مدفوع را نیز به منظور رد سایر بیماری‌ های احتمالی تجویز کند. 

وارد شود : درخواست انجام آزمایش در منزل

 

درمان سندروم روده تحریک پذیر

درمان های که برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر در نظر گرفته می شوند شامل : تغییر عادات غذایی ، انجام فعالیت های ورزشی ، مصرف دارو و برخی از مکمل ها ، تنقیه خانگی یا خوراکی می باشند. در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم :

 

تغییر در سبک زندکی  

 

مواد غذایی پر فیبر مصرف کنید

 میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و برخی از آجیل ها دارای فیبر هستند که حرکت روده ها را منظم کرده و سُر خوردن مدفوع را در روده ها آسان می کنند.

 

 غذاهای مضر را حذف کنید

 غذاهای سرخ کرده ، تند ، پرادویه ، نوشابه ، مست کننده را از برنامه غذایی خود حذف کنید. اینگونه دیگر به انجام تنقیه در منزل نیازی پیدا نمی کنید.

 

 استرس خود را مدیریت کنید

 برای کنترل استرس خود می توانید از روش هایی مانند : تنفس عمیق ، مدیتیشن ، قرآن خوانی ، مطالعه کردن ، فیلم های مثبت دیدن ، آهنگ های آرام گوش دادن ، راز و نیاز و.. استفاده کنید. 

 

به طور ورزش منظم کنید

 ایجاد تحرک در قسمت روده ها می تواند موجب راه افتادن یک حرکت و از بین بردن گرفتگی روده شود. بهتر است که فعالیت های ورزشی منظمی داشته باشید. بدون نوبت در خانه ویزیت شوید :  ویزیت متخصص ریه در منزل

 

درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر

 

دارو درمانی در سندروم روده تحریک پذیر

بسته به علائمی که فرد مبتلا از خود نشان می دهد ؛ متخصص ممکن است داروهای خاصی را تجویز نماید مثلا :

  • داروهای ضد اسهال. دیفنوکسیلات ، داروی ضد اسهال است.
  • داهای ضد یبوست .
  • داروهای مسکن . استامینوفن ، ایبوپروفن ، کتورولاک و.. از جمله داروهای ضد درد هستند.

توجه : تشدید بیماری به معنای افزایش دامنه عملکردی آن نیست بلکه سندرم روده تحریک‌پذیر یک بیماری مزمن قلمداد می شود که ممکن است علائم آن ، در طول زمان شدت یابد. پس ، خود بیماری با گذشت زمان بدتر نمی‌ شود. 

مقاله پیشنهادی : بیماری سلیاک چیست ؟ ( حساسیت به غلات )

‌نظرات کاربران