آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
بیماری سلیاک

بیماری سلیاک


بیماری سلیاک چیست و چه علائمی دارد؟

آیا به تازگی متوجه شده اید که شما یا فرزندتان بعد از خوردن غلات ، علائمی مثل اسهال ، تهوع ، نفخ و..را از خود نشان می دهید ؟ شاید بهتر است درباره بیماری سلیاک ، اطلاعات بیشتری کسب کنید. لطفا خود سرانه با تزریق سرم ، علائم را تخفیف ندهید و در پی یافتن علت اصلی این نشانه ها باشید. زیرا در دراز مدت ممکن است دچار عوارض جدی تر مثل ناباروری ، حملات پانیک ، خون دماغ شدن ، افسردگی و.. شوید. در این مقاله به اینکه بیماری سلیاک چیست و چه علائمی در کودکان و بزرگسالان دارد ، نحوه ایجاد ، درمان خانگی ، رژیم غذایی بیماران سلیاک ، بهترین راه تشخیص بیماری سلیاک ، میزان خطرناکی یا کشنده بودن آن اشاره کرده ایم .

درمان بیماری های کلیه و مجاری ادرار با : ویزیت متخصص اورولوژی در منزل

 

بیماری سلیاک

 

بیماری سلیاک چیست؟

وقتی سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلولهای پرزدار پوششی روده را هدف قرار دهد ، بدن توانایی جذب گلوتن موجود در غلات را نخواهد داشت و با مصرف آنها دچار علائم عدم تحمل خواهید شددر واقع ؛ سلیاک را می توان بیماری عدم تحمل گلوتن دانست.

اینجا بخوانید : فواید درمان امراض خونی با فصد خون در منزل

 

بیماری سلیاک چگونه به وجود می آید؟

علت دقیقی برای ایجاد این بیماری خود ایمنی کشف نشده است اما برخی از دانشمندان ، عواملی مثل : وراثت ، تغذیه غلط نوزاد ، ابتلا به عفونت‌ های گوارشی و باکتری ‌های روده  را در بروز این بیماری در کودکان و بزرگسالان دخیل می دانند. پس در پاسخ به اینکه بیماری سلیاک چگونه به وجود می آید ؟ باید گفت : مهمترین دلایل موجود اعم از وراثت ، بهداشت و تغذیه را باید بررسی کرد.

درمان یبوست با اعزام بهترین پرستاران به صورت شبانه روزی جهت انجام تنقیه در منزل

 

علائم بیماری سلیاک 

با اینکه علائم بیماری سلیاک از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می توان گفت : شانه های این بیماری به 2 بخش تقسیم می شوند 1. خفیف یا اولیه 2. مزمن یا شدید و طولانی مدت 

 علائم و نشانه های بیماری سلیاک در حالت خفیف و شدید عبارتند از :

علائم بیماری سلیاک در کودکانعلائم بیماری سلیاک در بزرگسالان

نفخ و درد شکم

اضطراب و افسردگی

اختلال بیش فعالی 

ناتوانی در یادگیری

اسهال مزمن

یبوست

آسیب به مینای دندان

بلوغ تاخیری

رشد ضعیف

خستگی

سردرد

نارسایی کمبود آهن

تحریک پذیری

تهوع و استفراغ

مدفوع رنگ پریده و بدبو

تشنج و عدم هماهنگی عضلات

قد کوتاه

کاهش وزن

نفخ و درد شکم

اختلال شناختی

یبوست یا اسهال 

افسردگی و اضطراب

خستگی

سردرد یا میگرن

نارسایی کمبود آهن

بثورات پوستی خارش دار و تاول دار

درد مفاصل

پریودهای دیر هنگام

زخم های دهان و آفت دهان

تهوع و استفراغ

پوکی استخوان و استئومالاسی

نوروپاتی محیطی

کاهش عملکرد طحال

کاهش وزن

 

آیا بیماری سلیاک خطرناک است؟

عدم درمان و مدیریت بیماری سلیاک می تواند مشکلات ثانویه ای مانند: دیابت نوع 1 و مولتیپل اسکلروزیس ( ام اس ) ، درماتیت هرپتی فرمیس ، کم خونی ، پوکی استخوان ، ناباروری و سقط جنین ، شرایط عصبی مانند صرع و میگرن را ایجاد کند . با توجه به آنچه گفته شد بیماری سلیاک خطرناک است اما در نمیتوان گفت  که به سرعت کشنده است.

اینجا بخوانید : علت لکه سفید قلب جنین در سونوگرافی

 

درمان بیماری سلیاک

 

درمان بیماری سلیاک

روش های زیر را می توانید برای درمان بیماری سلیاک به کار ببندید:

 

پرهیز از خوردن غذاهای حاوی گلوتن

( گندم، چاودار، جو و تریتیکاله ) ، مهم ترین روش درمان بیماری سلیاک می باشد. زیرا یک رژیم غذایی سخت و بدون گلوتن ، پرزهای روده کوچک از بین رفته ی  ناشی از بیماری سلیاک را بهبود می بخشد، علائم را کاهش داده خطر عوارض طولانی مدت سلامتی را برطرف می سازد.

 

 

مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی .

 معمولاً افراد مبتلا به سلیاک دچار کمبود فیبر، آهن، کلسیم، منیزیم، روی، فولات، نیاسین، مس ،  ویتامین ب 6 ،  ریبوفلاوین، ویتامین ب 12 ، ویتامین دی و پروتئین هستند. با مصرف روزانه یک عدد مولتی ویتامین می توان این کمبود را جبران کردالبته نظر پزشک برای تعیین دوز دارو در اولویت درمان سلیاک است.

آنچه باید درباره درمان خانگی بیماری کرون بدانید!

 

بهترین روش تشخیص سلیاک

تشخیص بیماری سلیاک از روی علائم ممکن است دشوار باشد زیرا هر فرد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از 200 علامت بیماری سلیاک شناخته شده است که ممکن است در دستگاه گوارش یا سایر قسمت های بدن رخ دهد.

‌نظرات کاربران