آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
لکه سفید قلب جنین

لکه سفید قلب جنین


بسیاری از مادران بعد از دیدن جواب سونوگرافی درباره ظاهر شدن لکه سفید در قلب جنین نگران شده و شروع به تحقیق در فضای مجازی می کنند. ابتدا بگوییم هر آنچه در سایت ها می خوانید را کامل قبول نکنید. زیرا آنچه گفته می شود تک بعدی بوده و ما از جواب سایر آزمایشات مادر باخبر نیستیم. در کل ؛ شرایط جسمی و محیطی هر خانم با دیگری متفاوت است. پس ، ممکن است مشاهده لکه سفید روی قلب جنین با توجه به جواب سایر آزمایشات و شرایط زندگی مادر خطرناک نبوده و پزشک به آسانی از کنار آن عبور کند. تفسیر واقعی جواب سونوگرافی یا اکوی قلب  و یا حتی ویزیت شدن با متخصص زنان را با کلیک بر روی " ویزیت پزشک در منزل " بخواهید.

 

لکه سفید قلب جنین

 

لکه سفید در قلب جنین نشانه چیست ؟

فوکوس اکوژن قلب جنین یا همان لکه سفید و روشن در حال رشد، اغلب اوقات با سونوگرافی در بارداری نمایان می شوند. این نقطه های شبیه توپ گلف را با نام سندرم توپ گلف در دوران بارداری نیز می شناسند. براستی لکه سفید روی قلب جنین نشانه چیست؟  این لکه ها نشانه رسوب کلسیم در بافت عضله قلب جنین هستند و ممکن است در هرجایی از قلب مثل بطن چپ ، بطن راست ، دهلیز راست یا چپ به وجود آیند.

آیا می تونه نشانه سندروم داون در جنین باشه؟ در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

کلسیم یک ماده معدنی است که در بدن نقش اساسی ایفا می کند از انقباض عضلات گرفته تا تشکیل استخوان ها منوط به وجود این ماده هستند. هر جایی از بدن شبیه : عضلات و استخوان ها  که کلسیم بیشتری داشته باشند در سونوگرافی روشن تر به نظر می رسند.

 

لکه سفید روی قلب جنین خطرناکه ؟

شیوع این پدیده بسته به نژاد و قومیت در حدود یک پنجم یا همان 20 درصد است. پس ، رقم بالایی نسبت به جمعیت محسوب می شود. وجود لکه سفید در قلب جنین در بارداری و پس از آن مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع ؛ شاید یک ناهنجاری در قلب به شمار رود اما از آنجایی که روی عملکرد قلب جنین اثر نمی گذارد خطرناک در نظر گرفته نمی شود. در پاسخ به این سوال که لکه سفید روی قلب جنین خطرناکه ؟ باید گفت : اگرجواب سایر آزمایشات مادر نرمال باشد، این پدیده به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کند.

برای اطمینان یک قرار ملاقات با متخصص بگذارید یا خدمات سونوگرافی در منزل را انتخاب نمایید. زیرا بهترین متخصص در انجام و خوانش تصاویر سونوگرافی یا اکو در تهران در اختیار مرکز خدمات درمانی در منزل همراه طب می باشد.

 

آیا وجود لکه سفید در قلب جنین ، دلیل یه بیماری دیگه است؟

چه رابطه ای بین فوکوس اکوژن و سندروم داون وجود دارد؟ آیا وجود لکه سفید در قلب جنین یک نشانه از ابتلای جنین به سندروم داون است؟ نگران نباشید. اگر دیدن لکه سفید در قلب جنین ، تنها یافته سونوگرافی باشد باید گفت : به عنوان تغییرات طبیعی قلمداد می شود و نتایج سایر آزمایشات تعیین کننده هستند. در حقیقت ؛ به ندرت ممکن است که ابتلای جنین به سندروم داون ، دلیل ایجاد لکه سفید روی قلب جنین باشد.

سندرم داون :

بیماری ژنتیکی است که ناتوانی های ذهنی و افزایش خطر مشکلات سلامتی از علائم آن می باشد.

نوزادانی که مشکوک به سندروم داون باشند، معمولاً نشانه های دیگری بجز ظاهر شدن لکه سفید از خود نشان می دهند که پزشک ، این نشانه ها را در سایر یافته های سونوگرافی ( ارزیابی پشت گردن ، وجود یا عدم وجود استخوان بینی) ، سایر پارامترهای آناتومیک و آزمایش خون غیر طبیعی جستجو می کند.

شاید برایتان جالب باشد : از علت تا درمان خانگی بیماری کرون

 

لکه سفید روی قلب جنین از چیست ؟

 

آیا باید آزمایشات دیگه ای انجام بدم؟

اگر قبلا آزمایشات خون یا غربالگری سه ماه را انجام  داده اید و نتایج آنها چیز غیر طبیعی را نشان نداده است، می توانید به آسانی ، دیدن لکه سفید روی قلب جنین را نادیده گرفته و از آن عبور کنید. زیرا در این شرایط ، احتمال جهش کروموزمی در حد زیر 1 دهم درصد و قابل چشم پوشی است. پس، آزمایش اضافی و سونوگرافی انجام نمی شود.

اگر قبل ازدیدن لکه سفید در قلب جنین ، آزمایش خون یا غربالگری انجام نداده اید، شاید لازم باشد که با تجویز پزشک ، چندین آزمایش مرتبط را انجام دهید.

دلیل لکه سفید روی قلب جنین

با اینکه پدیده ی بروز لکه سفید روی قلب جنین در نژاد آسیایی شایع تر بوده و احتمال ایجاد آن به 30 درصد می رسد. اما دیدن لکه سفید در قلب جنین در جمعیت های غیر آسیایی ، خطر ابتلای جنین به سندرم داون را تقریبا دوبرابر می کند. شاید دلیل این امر، بیگانگی سایر نژاد ها با این اتفاق و عجیب بودنِ مشاهده آن در این نژاد هاست. دلیل لکه سفید روی قلب جنین به رسوب بیش از حد کلسیم در یکی از عضلات قلب برمی گردد

رسوب کلسیم می تواند ناشی از بهم ریختگی تعادل ذخیره و مصرف کلسیم در بدن باشد که در اثر فعالیت غیرطبیعی غده تیروئید ، سوخت و ساز یا تحرک بیش از حد بدن جنین اتفاق افتاده است که در دوران جنینی عادی است و به مرور برطرف می شود.

 

‌نظرات کاربران