آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

افسردگی چیست ؟


افسردگی

افسردگی، در دنیای پر هیاهو و پر از استرس، امروزه، به واژه ای مرسوم تبدیل شده است.افسردگی تاریکی را به درون انسان‌ها می‌کشد تا زندگی را از رنگ و لعاب بیاندازد. این اختلال شایع، در اعماق وجودی انسان ریشه دارد و بر ذهن، احساسات و رفتار او تاثیر می‌گذارد و با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی و تجملات دنیای امروز، چهره غمگین و منفور خود را به بعضی از انسان ها نشان مي‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم افسردگی ، علت ها و روش های درمان و انواع آن را بیان کنیم. اگر به عنوان فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید و یا یک روانشناس هستید و حتی به عنوان فرد عادی برای مطالعه شخصی خود این نوشتار را مطالعه می کنید،امیدوارم بر اطلاعاتتان افزوده شود و تاثیر مثبتی داشته باشد. 

درمان هر بیماری را به پزشک های متخصص همراه طب بسپار : ویزیت متخصص داخلی در منزل 

افسردگی

علائم افسردگی

بارزترین علائم افسردگی خود را در قالب احساسات، رفتار علائم شناختی و رفتاری و جسمانی نشان می‌دهند و در همه افراد یکسان نیستند. در بعضی افراد احساساتشان را درگیر می‌کند و در پاره ای موارد رفتار را. ممکن است علائم شناختی فرد درگیر شود و یا اینکه مشکلات جسمانی برای فرد پیش بیاید.

اگر پارگی رباط دارید تحت نظر یک فیزیوتراپ باشید : فیزیوتراپی در منزل 

احساسات:

افرادی که افسردگی به احساس آنها لطمه زده است، غم و اندوه عمیقی دارند و هیچ امیدی به روشنایی در آنها دیده نمی‌شود. برای آنها تفریحات، زمانی جذاب و لذت بخش بوده، ولی دیگر شور و هیجانی نسبت به آنها ندارند. در اینگونه موارد فرد افسرده احساس بی‌ارزشی و گناه دارد و مدام خود را ملامت می‌کند و در نهایت تاریکی افسردگی گاه به حدی عمیق می‌شود که افکار مرگ و خودکشی را به ذهن فرد وارد می‌شود.

رفتار:

دسته دیگری از افراد هستند که افسردگی ریشه در رفتار آنها دوانده است.در این مورد ، فرد افسرده به طور ناگهانی عصبانی می‌شود و پرخاشگری می‌کند. او معمولا از جمع دوری می‌کند و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کند. گاه اشتهایش به طور کامل از بین می‌رود و به طبع آن وزنش کم می‌شود و گاه نیز پرخوری و افزایش وزن را پیش می گیرد. بی‌خوابی و یا حتی خواب بیش از حد، کابوس و عدم احساس آرامش در خواب، از عوارض شایع افسردگی است. زود خسته می‌شود و انرژی برای انجام فعالیت های روزمره ندارد.گویی باتری وجودی او تمام شده است.

علائم شناختی:

افسردگی در برخی افراد علائم شناختی از خود بروز می‌دهد .افکار پریشان و آشفته، تمرکز و به خاطر سپردن را برای او دشوار می‌کنند و در انجام ساده‌ترین کارها نیز با مشکل مواجه می‌شود. فرد افسرده ممکن است میل جنسی خود را نیز از دست بدهد.

علائم جسمانی:

علائم جسمانی در فردی که به افسردگی دچار شده است  گاه به صورت دردهای عضلانی و مفصلی خود را نشان می‌دهد که هیچ دلیل پزشکی مشخصی هم ندارند. سردردهایی که ناگهان عود می‌کنند و بدون علت مشخص رخ می‌دهند از علائم شایع افسردگی هستند. حتی مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و دل درد، از مشکلات گوارشی شایع در افراد افسرده می‌باشند.

توجه به این نکته ضروری است که تمام افراد افسرده همه این علائم را تجربه نمی‌کنند و شدت علائم در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.و اگر از علائم ذکر شده به طور مداوم و به مدت دو هفته یا بیشتر در فرد دیده شود،مهم است که به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود تا از شر غول تاریک افسردگی نجات یابد.

 اگر کودکی دارید و شما شاغل هستید که احتیاج دارید یک نفر از آن مراقبت کند : پرستار در منزل 

علت های افسردگی را بشناسیم

برای اینکه افسردگی فرد درمان شود ابتدا روان درمان گر باید علت به وجود آمدن افسردگی را بررسی کند تا بتواند با توجه به نوع افسردگی ، درمان مناسب را به فرد افسرده پیشنهاد دهد.برخی از مهم‌ترین علل افسردگی عبارتند از:

●       عوامل ژنتیکی: تحقیقات نشان داده است که اگر فرد سابقه خانوادگی افسردگی دارد، احتمال ابتلا به آن در او بیشتر خواهد بود. ژن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را تا 50 درصد افزایش دهند.

●       عدم تعادل شیمیایی مغز: سروتونین، نوراپی‌نفرین و دوپامین که مواد شیمیایی مغز محسوب می‌شوند، نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. و به هم ریختن تعادل در این مواد شیمیایی می‌تواند منجر به بیماری افسردگی شود.

●       حوادث آسیب‌زای زندگی: اگر رویدادها و حوادثی در زندگی فرد پیش بیاید، به طور مثال، مرگ یکی از عزیزان، طلاق، از دست دادن شغل یا مورد آزار و اذیت قرار گرفتن، می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

●       بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری‌های تیروئید، می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

●       سوء مصرف مواد: استفاده از مواد مخدر و الکل نیز از علت های ابتلا به بیماری افسردگی است و مصرف آن حتی می‌تواند علائم افسردگی را تشدید کند.

●       شخصیت: برخی از ویژگی‌هایی مانند کمال‌گرایی، منفی‌نگری و عزت نفس پایین که ویژگی شخصیتی محسوب می‌شوند؛ باعث می‌شود که افراد در برابر افسردگی آسیب‌پذیرتر باشند.

●       عوامل محیطی:  فقر، تبعیض و خشونت، نیز ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.

هیچ علت واحدی برای افسردگی وجود ندارد و معمولاً ترکیبی از عوامل در بروز این بیماری نقش دارند و تشخیص آن به عهده متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک می‌باشد.

 دیگر نیاز نیست برای گرفتن آزمایش هایتان به جایی مراجعه کنید همراه طب برایتان در منزل با بهترین امکانات انجام میدهد : آزمایش در منزل

آیا افسردگی قابل درمان است؟

اگر شخصی با تاریکی افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند، باید به خاطر داشته باشد که با درمان مناسب، می‌توان نوری به این تاریکی تاباند و زندگی معناداری را شروع کرد.باید بگوییم دو روش اصلی برای درمان افسردگی وجود دارد:

●       دارو درمانی: داروهای ضد افسردگی مانند سروتونین و نوراپی‌نفرین، به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد و پزشک متخصص مغز و اعصاب با توجه به شرایط فرد، داروی مناسب را تجویز خواهد کرد و هیچ گاه فرد بدون دستور پزشک نباید اقدام به خود درمانی کند زیرا ممکن است عوارض افسردگی نه تنها بهبود نیابد بلکه تشدید شود.

●       روان‌درمانی: یکی از روش هایی که کمک می‌کند تا فرد ، افکار، احساسات و رفتارهای خود را درک کند و مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم را برای کنترل افسردگی خود فرا بگیرد.روان درمانی است. انواع مختلفی از روان‌درمانی برای درمان افسردگی وجود دارد، مانند درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی

بسته به تشخیص پزشک و یا روانپزشک ، در برخی موارد، ممکن است از ترکیبی از دارو درمانی و روان‌درمانی برای درمان افسردگی استفاده شود.علاوه بر درمان‌های دارویی و روان‌درمانی، روش‌های دیگری نیز می‌توانند به بهبود علائم افسردگی فرد کمک کنند. برای درمان افسردگی ابتدا باید فرد از تغییر سبک زندگی خود شروع کند. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش ، خواب کافی و عدم مصرف الکل و مواد مخدر می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند . طب سوزنی و مراقبه و یوگا نیز به  کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی کمک می‌ کنند.

مقاله های پیشنهادی ما به شما : آموزش رگ گیری و سرم زدن ، عفونت واژن از چیست ؟ 

نکته قابل توجه این است که درمان افسردگی زمان می‌برد و برای حصول نتیجه ، صبر و حوصله لازم است. با گذشت زمان و درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به افسردگی علائم خود را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند .

اگر در هنگام پریودی دل درد های شدید دارید و در حالت عادی هم بعضی اوقات این دل درد هارا دارید باید سونوگرافی انجام دهید تاع علتش را دریابید : سونوگرافی در منزل 

عواقب ناگوار افسردگی درمان‌نشده

چنانچه فرد نسبت به درمان افسردگی اقدامی‌ نکند، این افسردگی درمان‌نشده می‌تواند پیامدهای منفی بیشماری بر زندگی فرد داشته باشد. افسردگی از نظر روانی می‌تواند منجر به انزوا، اضطراب، افکار منفی، و حتی خودکشی شود و از نظر جسمی، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و چاقی را افزایش دهد و بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. در روابط اجتماعی، باعث ایجاد مشکل در تعامل با دیگران، از جمله خانواده، دوستان و همکاران می‌شود.اثرات آن در محیط کار، بر تمرکز، حافظه و توانایی تصمیم‌گیری فرد است که منجر به مشکلات در محل کار و حتی از دست دادن شغل خواهد شد.

به طور کلی، اگر افسردگی درمان‌ نشود و یا درمان آن به تعویق بیافتد کیفیت زندگی فرد را به طور قابل توجهی پایین آورده  و حتی زندگی او را به خطر می‌اندازد.

به همین دلیل، مهم است که فرد در صورت ابتلا به افسردگی به پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا روانشناس مراجعه کند. درمان‌های موثری مانند دارو درمانی، روان درمانی و تغییرات سبک زندگی وجود دارند که می‌توانند در بهبود علائم و زندگی شادتر و سالم‌تر کمک کنند.

از دیگر خدمات های مجموعه همراه طب : گواهی فوت در منزل 

افسردگی چیست ؟

چرا افسردگی در زنان شایع تر است؟

تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری افسردگی قرار دارند و دلایل متعددی برای شیوع بیشتر افسردگی در زنان وجود دارد. عوامل بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی از جمله این دلایل هستند. از نظر بیولوژیکی، تفاوت‌های هورمونی زنان، مانند نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی، می‌تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد.همچنین، زنان بیشتر مستعد ابتلا به ژن‌هایی باشند که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.

از نظر روانشناختی، زنان به طور کلی بیشتر در معرض عوامل استرس‌زا مانند خشونت خانگی، تبعیض جنسی قرار دارند که باعث درگیری آنها به افسردگی خواهد بود. از نظر اجتماعی، انتظارات نقش‌های جنسی سنتی در برخی موارد می‌تواند فشار روانی زیادی بر زنان وارد کند و موجبات افسردگی آنها را فراهم کند.

‌نظرات کاربران