آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

عفونت واژن چیست ؟


عفونت واژن

آیا تا به حال نام عفونت واژن به گوشتان خورده است؟ عفونت واژن، که به عنوان واژینیت نیز شناخته می‌شود،یک بیماری نسبتا شایع در بین خانم ها است. التهاب واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها باشد و علائم ناخوشایندی مانند خارش، سوزش، ترشحات غیرطبیعی و درد ایجاد کند.در این نوشتار به صورت کامل ، عفونت واژن و راه های پیشگیری، علائم، تشخیص و درمان آن را  برایتان بیان می‌کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری از این مشکل شایع زنانه پیشگیری کرده و در صورت ابتلا به آن به موقع اقدام به درمان کنید. پس با ما همراه باشید.

برای درمان عفونت ما به شما ویزیت متخصص عفونی در منزل را  پیشنهاد میدهیم.

عفونت واژن

انواع عفونت واژن

عفونت واژن انواع مختلفی دارد .شایع‌ترین نوع عفونت واژن، که با رشد بیش از حد باکتری‌های "خوب" واژن و جایگزینی آنها با باکتری‌های "بد" ایجاد می‌شود ، عفونت واژینوز باکتریایی است. نوع دیگری از عفونت واژن وجود دارد که به عفونت قارچی واژن معروف است و ناشی از رشد بیش از حد قارچ "کاندیدا آلبیکانس" که به طور طبیعی در واژن وجود دارد.

نوعی بیماری مقاربتی (STD) که توسط انگل "تریکوموناس واژینالیس" ایجاد می‌شود سبب ایجاد تریکومونازیس می‌شود که نوعی عفونت واژن محسوب می‌گردد متخصص زنان با بررسی نشانه ها، تشخیص می‌دهد که فرد به چه نوع عفونتی مبتلا شده است و سپس تجویز دارویی مناسب و درمان را برای بیمار شروع مي‌کند.

اکر نیاز داشتید کلیک کنید و تماس بگیرید : تزریق سرم در منزل 

علائم عفونت واژن

اگر در ناحیه واژن و اطراف آن دچار خارش و سوزش هستید و یا ترشحات سفید، خاکستری یا زرد رنگ با بوی نامطبوع مشاهده کردید و یا هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی قرمزی و تورم در ناحیه واژن دارید و  دچار درد یا سوزش می‌شوید احتمالا شما مبتلا به عفونت واژن هستید و باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید زیرا اینها می‌تواند علائم عفونت واژن باشد.

متخصص زنان چگونه عفونت واژن را تشخیص می‌دهد؟

 پزشک متخصص زنان با معاینه لگن، واژن و دهانه رحم ،علائم عفونت را بررسی می‌کند و نمونه‌ای از ترشحات واژن برای بررسی وجود باکتری‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها را جمع‌آوری کرده تا به آزمایشگاه ارجاع دهد. ممکن است برای بررسی وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم، تست پاپ اسمیردر منزل نیز انجام شود.

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود و پزشک متخصص زنان  نوع  عفونت واژینوز باکتریایی یا BV را با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا واژینال درمان می‌کند. برای عفونت قارچی واژن داروهای ضد قارچی خوراکی یا موضعی را تجویز خواهد کرد و درمان تریکومونازیس را با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای هر دو شریک جنسی کامل خواهد کرد.

آشنا شو با دیگر خدمات ما : گواهی فوت در منزل

چگونه از عفونت واژن پیشگیری کنیم؟

●      حفظ بهداشت ناحیه تناسلی اولین اقدام برای پیشگیری از عفونت واژن می‌باشد به این منظور متخصص زنان شستشوی روزانه ناحیه تناسلی با آب ولرم و صابون ملایم را توصیه می‌کند.

●      استفاده از لباس زیر نخی و گشاد برای تهویه مناسب واژن یکی دیگر از راه های پیشگیری عفونت واژن است.

●      پزشکان استفاده از دوش واژینال  را توصیه نمی‌کنند زیرا می‌تواند تعادل طبیعی باکتری‌های واژن را مختل کند و منجر به عفونت واژن شود.

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باعث پیشگیری از عفونت واژن خواهد شد.

●       برای حفظ تعادل باکتری‌های "خوب" در واژن مصرف ماست یا مکمل‌های پروبیوتیک توصیه می‌شود.

●      افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از خطر ابتلا به عفونت واژن باید قند خون خود را کنترل نمایند.

 برای اعزام سریع سایر متخصص ها از جمله متخصص ریه : ویزیت متخصص ریه در منزل

درمان عفونت واژن

 

دیابت و نقش آن در عفونت واژن 

افراد مبتلا به دیابت به دلیل بالا بودن سطح قند خون، در معرض خطر ابتلا به عفونت واژن بیشتری قرار دارند؛ زیرا قند خون بالا یک محیط ایده آل برای رشد قارچ ها و باکتری ها، به خصوص قارچ "کاندیدا آلبیکانس" که عامل شایع عفونت قارچی واژن است، فراهم می کند.این قارچ ها از قند خون به عنوان منبع غذایی استفاده می کنند و به سرعت تکثیر می شوند و منجر به عفونت می شوند. همچنین دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها از جمله عفونت های واژن کاهش دهد. در افراد مبتلا به دیابت ، گلبول های سفید خون که نقش کلیدی در دفاع از بدن در برابر عفونت ها دارند،به طور موثر عمل نمی کنند.

علاوه بر موارد فوق، دیابت می تواند منجر به خشکی واژن شود که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.خشکی واژن، محیط مرطوب و اسیدی واژن را که برای رشد باکتری ها و قارچ‌ها نامناسب است، از بین می برد.

در انتها می‌توان گفت که دیابت می تواند باعث آسیب عصبی در سراسر بدن، از جمله در ناحیه واژن شود. این آسیب عصبی می تواند احساس در واژن را کاهش دهد و به همین دلیل تشخیص علائم اولیه عفونت مانند خارش و سوزش دشوارتر می شود. آگاهی از این موارد برای افراد دیابتی می‌تواند کمک بزرگی به آنها بکند تا قند خون خود را کنترل کنند؛ زیرا کنترل قند خون سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، خشکی واژن را کاهش می دهد و خطر ابتلا به عفونت واژن را کاهش می‌دهد.

برای اینکه مشخص شود به طور قطعی که شما دیابت دارید یا خیر باشد از خدمات آزمایش در منزل ما بهره مند شوید زیرا که هم در وقت خود صرفه جویی کردید و هم اینکه که دقیق تر و تمیز تر میباشد.

 

آیا عفونت واژن در دوران بارداری خطرناک است؟

در حالی که عفونت واژن در دوران بارداری رایج است، اما نباید آن را نادیده گرفت. به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی، زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های واژن، به ویژه عفونت قارچی واژن (کاندیدیازیس) و واژینوز باکتریایی (BV) قرار دارند. اگر شما در دوران بارداری به سر می برید و دچار خارش و سوزش و قرمزی در ناحیه واژن و اطراف آن هستید حتما به متخصص زنان مراجعه نمایید.ترشحات غیرطبیعی واژن در دوران بارداری می‌تواند نشانه عفونت واژن باشد بنابراین آنها را نادیده نگیرید.درد یا سوزش هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی  و یا درد یا لکه‌بینی واژینال در دوران بارداری یکی از علائم هشداردهنده عفونت واژن می‌باشد که در این صورت باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. در دوران بارداری این نشانه ها را جدی بگیرید زیرا در صورت عدم توجه به عفونت واژن به خصوص BV، خطر زایمان زودرس افزایش می‌یابد. همچنین در موارد نادر، عفونت‌های واژن می‌توانند به پرده آمنیوتیک (کیسه‌ای که جنین را احاطه می‌کند) سرایت کرده و خطر عفونت داخل رحمی را افزایش دهد. باید توجه داشت که نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری به عفونت واژن مبتلا شده‌اند، بیشتر در معرض خطر تولد با وزن کم هستند.

نکته : یکی از دغدغه ما انسانها یبوست میباشد  در دفع مدفوع رنج بسیاری میکشیم که بهترین راهکار آن تنقیه در منزل میباشد.

عفونت واژن

پلاسما تراپی واژن روشی نوین برای جوانسازی و رفع مشکلات واژن

پلاسماتراپی واژن، که به عنوان RF فرکشنال واژینال نیز شناخته می‌شود، روشی برای جوانسازی و رفع مشکلات ناحیه واژن است. این روش با استفاده از دستگاهی به نام پلاسماجت، امواج رادیویی با فرکانس بالا را به لایه‌های عمیق واژن ارسال می‌کند. پلاسماتراپی می‌تواند با تحریک کلاژن‌سازی و افزایش گردش خون، به جوانسازی واژن، سفت شدن پوست واژن، رفع تیرگی واژن و روشن شدن آن کمک کند. این روش می‌تواند با افزایش ترشحات طبیعی واژن، خشکی واژن را درمان کند و به افزایش میل جنسی بانوان کمک کند. پلاسماتراپی می‌تواند با تقویت عضلات کف لگن، به رفع بی اختیاری ادرار خفیف تا متوسط کمک کند. پلاسما تراپی با افزایش خونرسانی و تحریک عصب‌های ناحیه واژن، درد حین رابطه جنسی را کاهش دهد. پلاسماتراپی می‌تواند به ترمیم و بازسازی پوست واژن بعد از زایمان طبیعی یا سزارین کمک کند.

بخوانید : بیماری پیسی چیست ؟

مزایای پلاسماتراپی واژن

پلاسماتراپی روشی ایمن و موثر است که بدون نیاز به جراحی و بیهوشی انجام می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد. نتایج این روش تا حد زیادی دائمی است و می‌تواند با مراقبت‌های بعد از درمان، ماندگاری بیشتری داشته باشند. این روش با بی‌حسی موضعی و توسط متخصص زنان انجام می‌شود و درد بسیار کمی دارد . هر جلسه پلاسماتراپی واژن حدود 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد.

‌نظرات کاربران