آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

علت یبوست


علت یبوست

علت یبوست چیست ؟  

حتما برای شما هم پیش آمده است که دل درد بگیرید ، شکم‌ تان از کار بیفتد و دچار یبوست شوید . یبوست در حالت عادی و بدون مشکل قبلی اتفاق می‌پافتد ، اما در برخی مواقع مانند دوره‌ های رژیم ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شود . یبس‌ شدن و کند شدن عملکرد روده ها ممکن است برای همه پیش بیاید ، اما علت ها متفاوت است . آگاهی از علت یبوست می‌ تواند به درمان این مشکل شایع در برخی افراد کمک کند . کمبود فیبر غذایی ، کمبود مایعات و ورزش می‌ تواند باعث یبوست شود ، اما سایر شرایط پزشکی یا داروهای خاص نیز ممکن است از دلایل آن باشد . درمان یبوست معمولا با تغییر در رژیم غذایی و ورزش یا حتی با برخی داروهای بدون نسخه یا تجویزی از سوی پزشک انجام می‌ شود و در صورت طولانی بودن مدت یبوست ممکن است نیاز به تنقیه باشد. در این مقاله از همراه طب قصد داریم به بررسی علت یبوست و دلایل بروز آن بپردازیم . تا انتها با ما همراه باشید . 

برای برقراری ارتباط با کارشناسان همراه طب جهت اعزام متخصص برای ویزیت متخصص قلب در منزل وارد شوید .  

یبوست

 یبوست چیست ؟

یبوست یکی از شایع ‌ترین مشکلات گوارشی است و اغلب به عنوان کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع در روز در نظر گرفته می‌ شود . به عبارت دیگر یبوست به معنای نیاز به وارد کردن فشار بیش از حد در زمان اجابت مزاج ، یا دفع مدفوع سفت یا احساس عدم دفع کامل مدفوع است . تصور بسیاری از ما بر این است که باید هر روز اجابت مزاج داشته باشیم ، اما این برداشت درستی نیست . اگر در هفته سه بار اجابت مزاج داشته باشیم از این بابت احساس خوبی داریم ، به این معناست که سالم هستیم . اگر بعد از یک هفته عدم اجابت مزاج به پزشک مراجعه کنید احتمالا تنقیه را برایتان تجویز کند . می ‌توانید با درخواست تنقیه در منزل ، این عمل را به کمک پرستاران مجرب همراه طب در منزل خودتان انجام دهید . باید به خاطر داشته باشید که هر گونه تغییر در اجابت مزاج را جدی بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه یک مشکل جدی در دستگاه گوارش شما باشد .

علت یبوست چیست ؟

عوامل زیادی می توانند فرد را در معرض یبوست قرار دهند که برخی از آن ‌ها قابل ‌کنترل و برخی دیگر غیرقابل کنترل هستند ؛ برای مثال اگر برای کاهش وزن قصد رژیم گرفتن داشته باشید ، به ‌ناچار باید سبک تغذیه خود را تغییر دهید و این تغییر حتما با یبوست همراه خواهد بود . به ‌طور کلی هر عاملی که بتواند روی روند حرکت منظم روده تاثیر گذار باشد و آن را کند کند ، علت یبوست به شمار می رود . در ادامه قصد داریم به  دلایل شایعی که دستگاه گوارش را با مشکل روبه‌ رو کرده و سرانجام دفع مدفوع را برای شما سخت می ‌کند بپردازیم : بهتر است بخوانید : همه چیز درباره تنبلی روده (علائم ، درمان , پیشگیری)

کمبود مایعات

بدن انسان روزانه به ۶ تا ۸ لیوان آب نیاز دارد . مصرف این مقدار آب برای کل سیستم بدن ، خصوصا سیستم کلیوی و گوارشی ضروری است ، زیرا بدون وجود مایعات در رژیم غذایی ، دستگاه گوارش دچار مشکل یبوست می‌ شود . لازم به ذکر است که این مقدار مایعات حتما نباید آب باشد . آب میوه ها و تمام مایعات مصرفی در طول روز بر همین حساب است .

عدم تحرک کافی 

افرادی که تحرک کافی دارند و  به طور منظم ورزش می کنند معمولاً دچار یبوست نمی شوند . اساساً روده بزرگ به فعالیت پاسخ می دهد . توان عضلانی خوب به طور کلی برای حرکات منظم روده مهم است ، بنابراین عضلات دیواره شکم و دیافراگم همگی نقش مهمی در روند اجابت مزاج دارند . اگر این ماهیچه ها ضعیف باشند به خوبی کار نمی کنند و نمی توانند عمل دفع را به خوبی انجام دهند . بنابراین در برخی موارد عدم تحرک کافی را می توان علت یبوست دانست .

استفاده از غذا های کم‌ فیبر

در حالی که انسان به ۲۴ گرم فیبر در روز نیاز دارد ، امروزه افراد معمولا کمتر از ۱۰ گرم فیبر می‌ خورند . از آنجا که فیبر در روده‌ ها هضم و جذب نمی‌ شود ، مدفوع مخلوط با فیبر ، مقدار زیادی آب جمع می ‌کند و به صورت توده‌ حجیم و مرطوب درآمده و عمل دفع را آسان‌ تر می ‌کند . بنابر این کمبود فیبر را میتوان از دیگر علت های یبوست بر شمرد . ولی مدفوع‌ های بدون فیبر ممکن است مدت طولانی در روده‌ بزرگ انباشته شده و خیلی دیرتر و با سختی دفع شوند یا حتی برای دفع نیاز به تنقیه باشد . زخم های عمیق را جدی بگیرید و انجام پانسمان را با درخواست پانسمان زخم در منزل به افراد متخصص و کارشناسان زخم بسپارید .

سندرم روده تحریک پذیر 

افرادی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند دارای اجابت مزاج کند ، زور زدن در حین حرکات روده و ناراحتی شکمی هستند . یبوست از علائم این بیماری بوده که ممکن است  غالب یا متناوب با اسهال باشد . گرفتگی ، گاز و نفخ نیز از دیگر علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر است .

مواد افیونی 

دستگاه گوارش دارای گیرنده هایی برای مواد افیونی است و زمانی که افراد از مسکن ها مخدر دار  مصرف می کنند ممکن است  دچار یبوست شوند . یبوست ناشی از مواد افیونی تقریباً در 90 درصد از بیماران سرطانی که از مسکن های دارای مواد مخدر برای کاهش درد استفاده می کنند و 40 درصد از افرادی که برای درد های مزمن غیر سرطانی از مواد افیونی استفاده می کنند ، رخ می دهد . از جمله ماده های افیونی می توان به هروئین ، متادون ، کدئین ، هیدرومورفون ، مپریدین ، پروپوکسی فن ، اکسی مورفون ، هیدروکودون و اکسی کدون اشاره کرد .

 بیشتر بخوانید : آزمایش ای سی آر ( ecr )

درمان یبوست

سایر داروها

یبوست یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه است . اینها شامل مکمل های آهن ، ضد اسپاسم ، داروهای ضد افسردگی ، آرام بخش ها ، نمک بیسموت ، دیورتیک ها ، آنتی کولینرژیک ها ، مسدود کننده های کانال کلسیم و داروهای ضد تشنج هستند .

تغییرات در سبک زندگی

مسافرت می تواند برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند ، زیرا اب و هوا را عوض کرده و رژیم غذایی عادی و روال روزانه را مختل می کند . یا در اکثر موارد افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند به دلیل تغییر رژیم غذایی و کمبود آب دچار یبوست میشوند . به همین دلیل ایجاد تغییر در سبک زندگی از علت های شایع یبوست به شما می آید . با درخواست وصل کردن سرم در منزل ، پرستاران مجرب همراه طب را به بالین بیمار خور بیاورید .

 عمل جراحی

معمولا پس از عمل‌ های جراحی مخصوصا انجام جراحی در ناحیه شکم , یبوست ایجاد می‌ شود اما موقت بوده و با گذشت زمان کوتاهی بهبود میابد .

علت های دیگر یبوست  

بیماری هایی که می توانند باعث یبوست شوند عبارتند از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون ، آسیب نخاعی ، سکته مغزی یا ام اس که اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهند . اختلالات متابولیک و غدد درون ریز ، مانند کم کاری تیروئید ، دیابت ممکن است فرد را با عارضه یبوست روبرو کنند و از علت های یبوست باشد . یا بیماری مزمن کلیوی ، سرطان روده ، دیورتیکولیت و تعدادی از شرایط سیستمیک مانند اسکلرودرمی نیز می تواند علت یبوست باشد . بیماری‌ های عضوی مانند شقاق مقعد ، بواسیر ، تنگی مقعد ، دایورتی کولوم ، تومور کولون ، تنگی روده‌ بزرگ ، آبسه‌ دور مقعد ، فیستول مقعد ؛ میتوانند از علت های یبوست باشند و دفع را برای فرد مشکل کنند . انسداد روده در اثر سرطان روده بزرگ ، فشار غده سرطانی داخل شکم بر روده ، چسبندگی روده‌ ها ، فتق و بواسیر نیز فرد را با یبوست مواجه می کند . کلیک کنید : نوار قلب در منزل بدون نوبت و اعزام فوری

علت یبوست در نوزادان و کودکان

یبوست در کودکان دلایل زیادی دارد . برخی از علل احتمالی عبارتند از : مصرف ناکافی غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات مصرف کم مایعات احساس فشار در زمانی که کودک در حال آموزش رفتن به دستشویی است . نگرانی یا اضطراب در نتیجه مواردی چون تغییر محل زندگی ، حضور نوزاد جدید ، شروع مهد کودک یا مدرسه . اگر فرزندمان یبوست داشته باشد ، ممکن است دفع مدفوع برای او دردناک باشد ، در نتیجه تمایلی به اجابت مزاج نداشته باشد . این موضوع می ‌تواند سبب ایجاد یک دور باطل شود و هر چه بیشتر کودک از رفتن به دستشویی اجتناب کند ، یبوست و درد او نیز بیشتر می‌ شود . در صورتی که فرزندتان بيش از 6 روز دفع نداشت به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به تنقیه باشد .

علل یبوست

علت یبوست در دوران بارداری

یبوست یکی از مشکلات شایع در دوره بارداری است . حدود نیمی از خانم ها در دوران بارداری ، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری ، دچار یبوست می ‌شوند .  تغییرات هورمونی ، کم تحرکی ، فشار به روده ها و همچنین تغییر در سبک زندگی میتوانند علت یبوست در دوران بارداری باشند .

علت یبوست در دوره بارداری

عبارتند از :

 پروژسترون : افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری ، با کُند کردن حرکات روده سبب ایجاد یبوست می شود . 

جنین : جنین در حال رشد در رحم با افزایش فشار بر روده ها ، حرکات پیشران روده را دشوار می کند . 

تغییر سبک زندگی : تغییر در رژیم غذایی ، میزان مصرف مایعات و تحرک روزانه همگی از جمله مواردی هستند که میتوان از آنها به عنوان علت یبوست در دوران بارداری یاد کرد . برای خواندن مراحل صدور گواهی فوت در منزل وارد شوید .

‌نظرات کاربران