آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
تنبلی روده

تنبلی روده چیست ( از علت تا درمان کامل )


 

با اینکه تعداد نرمال دفع مدفوع به صورت روزانه در هر فردی متفاوت است. اما بهترین معیار سنجش آن ، مقایسه وضعیت سابق و فعلی بدن خود فرد است نه آمار گزارشات. اگر نسبت به سابق ، کمتر برای اجابت مزاج به توالت می روید یا دفع باد از روده هایتان افزایش یافته ؛ بهتر است از هم اکنون علائم هشدار را درباره ابتلا به یبوست یا تنبلی روده جدی بگیرید تا در آینده به روش های درمانی همچون تنقیه در منزل نیاز پیدا نکنید. در اینجا درباره درمان خانگی و دارویی تنبلی روده بیشتر خواهید دانست. بهترین متخصص در رابطه با بیماری تنبلی روده : ویزیت متخصص داخلی در منزل

 

علائم تنبلی روده

 

تنبلی روده چیست ؟

همانگونه از نامش مشخص است، این اختلال گوارشی به معنای نامنظم بودن حرکات روده بوده که موجب دفع دردناک و خشک و سخت مدفوع از انسان می شود.

 

علت تنبلی روده یا ایجاد یبوست

می خواهید تا علت تنبلی روده را بدانید؟ می تواند موارد زیر را در زندگی خود جستجو کنید :

 

عوارض جانبی دارو

ممکن است که بعد از مصرف برخی از داروها دچار تنبلی روده یا یبوست شوید. از جمله:

  • مصرف داروهای ضد افسردگی مثل مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین در بروز تنبلی روده یا یبوست دخالت دارند.
  • استفاده از داروهایی مثل کدئین و هیدروکدون را که می توانند باعث یبوست شوند، محدود کنید.
  • هنگامی که دچار تهوع شده اید، قبل از مصرف داروهایی مثل متوکلوپرامید و دیمن هیدرینات باید به عوارض جانبی آنها از جمله یبوست دقت کنید.

با ما تماس بگیرید : وصل سوند ادرار در منزل به صورت 24 ساعته توسط پرستاران خانم و آقا

 

سبک زندگی نامناسب

داشتن اضطراب و استرس ، کم آبی به ویژه در تابستان ، داشتن تحرک زیاد ، نخوردن فیبر کافی از علل تشدید یبوست و تنبلی روده به حساب می آیند.

 

ابتلا به یک بیماری گوارشی

برخی از مواقع، بروز تنبلی روده یا یبوست ، خود نشانه ای از ابتلا به یک بیماری دیگر است. برخی از شرایط پزشکی نظیر : بیماری کرون  ، کم کاری تیروئید ، دیورتیکولیت ، سندروم روده تحریک پذیر باعث تنبلی روده می شوند. 

دیورتیکولیت : به التهاب کیسه های کوچک موجود در دیواره روده به خصوص روده بزرگ گفته میشود که علامت بازر آن ، شروع ناگهانی درد در ناحیه پایینی شکم می باشد. درمان تنبلی روده ناشی از  آن با تنقیه در منزل امکانپذیر است. 

سندروم روده تحریک پذیر : درد شکمی ، نفخ ، گاز و یبوست یا اسهال از علائم و نشانه های تشخیصی برای این اختلال گوارشی هستند. انجام تنقیه در منزل برای درمان تنبلی روده توصیه می شود.

 

مبتلا شدن به اختلالات عصبی

افرادی که به بیماری های با عنوان اختلال عصبی ، مثل: پارکینسون ، دیستروفی عضلانی مبتلا شده اند، علائمی مثل یبوست را تجربه خواهند کرد.

 دیستروفی عضلانی : در این بیماری ژنتیکی ؛ عضلات دچار ضعف شده و تحلیل می روند. 

بیماری پارکینسون : این اختلال عصبی یا نشانه هایی مثل لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکات شناخته می شود. بیماران پارکینسون می توانند برای درمان تنبلی روده ، درخواست انجام تنقیه در منزل را بدهند. درخواست دهید : انجام فیزیوتراپی در منزل با تجهیزات پیشرفته و تکنسین مجرب

 

بهترین خوراکی برای تنبلی روده

 

عوارض بعد از جراحی

افرادی که به تازگی در ناحیه شکم و لگن جراحی داشته اند ؛ مانند سزارین در زنان باردار ، جراحی فیبروم ، جراحی آپاندیس ، جراحی کیسه صفرا و جراحی سرطان روده بزرگ ، شکستگی لگن و.. احتمال اینکه دچار تنبلی روده یا یبوست شوند بالاست. استفاده از روش های مثل انما یا تنقیه در منزل ، برای درمان تنبلی روده در این بیماران می تواند با صلاحدید پزشک انجام شود. از دیگر خدمات بهترین شرکت پرستاری تهران ( همراه طب ) : گرفتن نوار مغز در منزل

 

درمان تنبلی روده در رابطه با سبک زندگی

رعایت نکات زیر در رابطه با تغییر سبک زندگی می تواند به درمان تنبلی روده یا یبوست در دراز مدت کمک کند :

 

فیبر بیشتری بخورید

فیبرها با خاصیت جذب کردن آن از خشک شدن مدفوع جلوگیری می کنند. میوه ها ، سبزیجات ، غلات و آجیل ها دارای فیبر فراوان هستند.

 

بدن خود را هیدراته نگه دارید

مصرف روزانه 8 الی 10 لیوان آب به نرم شدن مدفوع و جذب فیبر غذا کمک می کند. تا می توانید از مصرف نان خالی و خشک ، بیسکویت ، خرمای خشک ، نخودچی ، نخود و... که آب روده ها کم می کنند ، اجتناب کنید.

 

ورزش را در برنامه خود داشته باشید.

تحرک و ورزش منظم به ویژه در قسمت شکم باعث بهبود حرکات روده خواهد شد. البته بیمارانی که جراحی داشته اند ، باید شروع ورزش را با پزشک هماهنگ کنند.

 

استرس و اضطراب را کم کنید.

داشتن تنفس عمیق ، شمردن یا ده بعد از عصبانیت ، دعا ، راز و نیاز ، مدیتیشن ، یوگا ، قرآن خواندن و.. از راهکارهایی هستند که استرس و اضطراب را در شما به شدت کاهش می دهند. با همراه طب از این به بعد ، خدمات گرفتن نوار قلب در منزل را بی دغدغه دریافت کنید .

 

درمان تنبلی روده با خوراکی و گیاهی

استفاده از داروها و مواد غذایی زیر با هدف دستیابی به درمان خانگی تنبلی روده توصیه می شوند:

 

درمان یبوست با مصرف آلو خشک

در طب سنتی از مصرف آلوی خشک به عنوان یک ملین طبیعی و نرم کننده روده ها یاد می شود. سعی کنید تا با مصرف روزانه 5 تا 10 عدد آلو خیس شده ، حرکت روده های خود را منظم کنید.

 

درمان تنبلی روده با آب سیب

آب سیب به همراه خاصیت تقویت کنندگی بدن ، می تواند به عنوان ملین طبیعی باعث نرم شدن مدفوع شود. مصرف روزانه 1 تا 2 لیوان آب سیب تازه ، یکی از راه های درمان خانگی تنبلی روده است.

 

دمنوش نعناع برای درمان خانگی تنبلی روده

نعناع ، گیاهی با طبع گرم است که باعث تحرک روده ها می شود. استفاده از دمنوش آن ، برای کسانی که دچار یبوست شده اند خوب است. بدین منظور می توانید روزانه 1 تا 2 فنجان از دمنوش نعناع را بنوشید.

 

درمان سریع تنبلی روده

 

درمان دارویی تنبلی روده

سه گروه از داروها برای درمان تنبلی روده تجویز می شوند که عبارتند از : ملین ها : پکتین ، سلولز، گندم سبوس دار و گلوکومانان از ملین های حجیم دهنده هستند که در درمان دارویی تنبلی روده تجویز می شوند. برخی دیگر از ملین های اسمزی به نام پلی اتیلن گلیکول ، سدیم سولفات ، گلیکول نیز برای درمان یبوست استفاده می شوند.

‌نظرات کاربران