آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user
بیماری های منجر به زخم بستر

بیماری های منجر به زخم بستر


چه بیماری هایی باعث زخم بستر می شوند؟

با ابتلا به برخی از بیماری ها ، عوارض ثانویه ای برای فرد رخ می دهد. زخم بستر یا زخم فشاری ، در واقع ، یک وضعیت جدید برای بیمارانی است که پس از ابتلا به یک بیماری دیگر به دلیل عدم تحرک به وجود می آید. در ادامه به معرفی بیماری هایی که باعث ایجاد بیماری زخم بستر می شوند پرداخته ایم . شرکت خدمات درمانی در منزل  همراه طب با اعزام متخصص زخم به منزل بیماران ، کلیه نیازهای درمانی آنها اعم از دسترسی به انواع دارو و پماد یا جدیدترین متدهای درمان را برطرف می سازد.

آگاهی از نحوه اعزام متخصص و هزینه ها : درمان زخم بستر در منزل

چه بیماری باعث زخم بستر میشوند ؟

زخم بستر چیست؟

با تماس بیش از بدن با سطح زمین ، آسیب پوستی به وجود می آید که به مرور زمان تبدیل به زخم میشود. در صورتی که فشار وارده به یک نقطه ادامه داشته باشد ، ممکن است جریان خون را در آن ناحیه مختل کرده و به مرگ بافت منجر شود.

کدام بیماری ها منجر به زخم بستر می شوند ؟

هرگاه فردی از خانواده شما به بیماری های که در ادامه اشاره می کنیم ، مبتلا شد؛ نباید احتمال ایجاد بیماری زخم بستر در او را نادیده بگیرید. شرایطی که عامل زخم بستر می شوند، عبارتند از :

عدم تحرک . افرادی که به علت فلج نخاعی ، سکته مغزی یا از دست دادن پاهای خود ، توانایی حرکت آنها محدود شده است ؛ بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری زخم بستر و مشکلات ناشی از آن هستند.

اختلالات عصبی . بیماری هایی مثل دیابت ، ام اس و یا نوروپاتی که اعصاب محیطی و مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهند، می توانند باعث کاهش دامنه حرکت در قسمت های مختلف بدن شوند که در نهایت باعث ایجاد شرایطی مثل بیماری زخم بستر شوند. 

مشکلات سیستم خون . ابتلا به برخی از مشکلات خونی مانند : نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونر به دلیل کاهش جریان خون ورودی به اعضای مختلف بدن می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری زخم بستر در این بیماران شود.

سوء تغذیه . داشتن سوء تغذیه و نرسیدن مواد مورد نیاز بدن در تضعیف پوست و کاهش توان سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کند. با تضعیف پوست ، بدن ما نسبت به بیماری زخم بستر آسیب پذیر تر می شود.

اعزام پزشک و پرستار به منزل برای ارائه خدمات : گچ گیری در منزل

کهولت . افراد مسن و سالمندان ، پوست نازک تری نسبت به جوانان دارند ضمن اینکه خون در بدن آنها با سرعت کمتری جریان می یابد. همین دلایل ، آنها را مستعد ابتلا به بیماری زخم بستر در صورت یکجانشینی در طولانی مدت می کند. 

ویلچر نشینی یا استفاده از بریس. تغییر وضعیت بدن و عدم ماندن در یک پوزیشن ، مهمترین فاکتور برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر است. افراد ویلچرنشین یا کسانی که از بریس استفاده می کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری زخم بستر هستند. 

کسانی که عمل جراحی داشته اند. تجویز پزشک برای استراحت مطلق و نداشتن تحرک ، بعد از عمل جراحی باعث می شوند این بیماران در معرض آسیب ناشی از بیماری زخم بستر قرار گیرند.  

انجام عکسبرداری  پیشرفت بدون نوبت با انتخاب : خدمات رادیولوژی در منزل

عوارض جانبی دارو . مصرف طولانی مدت داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل : آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، کتوپروفن ، کتورولاک ، مفنامیک اسید ، ملوکسیکام ، پیروکسیکام و سالیسیلات می تواند زمینه ایجاد بیماری زخم بستر در افراد را فراهم سازد.

چگونه از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه درمان زخم بستر ، نیاز به زمان طولانی دارد  )به خصوص زمانی که در مراحل پیشرفته باشد ) بهتر است که پیشگیری را از هم اکنون برای بیمار خود شروع کنید. برخی از اقدامات، مربوط به  قبل و حین ایجاد زخم بستر است در حالیکه برخی دیگر ، فقط جنبه جلوگیری از پیشرفت بیماری را داشته و بعد از ابتلا کاربرد خواهند داشت. اقداماتی که نیاز است انجام دهید عبارتند از :

تغییر وضعیت بدن بیمار به صورت مکرر . یکجا نشینی و یا ماندن در یک پوزیشن ثابت و بدون تغییر می تواند فشار وارده به پوست را افزایش داده و شدت زخم بستر را افزایش دهد. در صورتی که توانایی تغییر وضعیت خود را دارید ، هر دو ساعت یکبار ، تکان بخورید و یا از کسی کمک بگیرید. 

نصب ، برداشتن یا تعویض سوند ادراری فقط با انتخاب خدمات : کشیدن سوند در منزل

چگونه از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنیم ؟

از تشک و بالش مخصوص زخم بستر استفاده کنید. تهیه تشک های مخصوص برای افرادی که توانایی حرکت ندارند می تواند به پیشگیری از ایجاد زخم بستر کمک کند. این تشک ها حالت مواج دارند و با ایجاد لرزش ، بدن را از ماندن در یک حالت خارج می کنند.

بهداشت و سلامت پوست را رعایت کنید. پاکسازی و شستشوی پوست با آب و صابون ( در مراحل اولیه زخم ) و همچنین مرطوب نگه داشتن آن می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری زخم بستر کمک کند.

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید.: رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ سلامت پوست و عضلات شما کمک کند.

مایعات کافی دریافت کنید . دریافت روزانه 1.5 الی 2 لیتر به اَشکال : آب ، آب میوه ، مصرف مرکبات ، خوردن سوپ و آش  ، نوشیدن چای و.. در حفظ رطوبت پوست موثر است. که از خشکی و ترک خوردن پوست و شدت یافتن بیماری زخم بستر جلوگیری می کند. 

درمان بیماری های کودک خود را با بهترین متخصص تهران پیگیری کن : ویزیت متخصص اطفال در منزل

‌نظرات کاربران