آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user
دیابت

دیابت


علائم دیابت در زنان و مردان 

چگونه می توان از بوی ادرار به وجود دیابت پی برد؟ دیابت چیست و چگونه باعث قطع پا می شود؟ آیا درمان قطعی دارد ؟ در طول دوران دیابت ، چه غذاهایی را باید خورد یا رژیم تغذیه چگونه است ؟ علائم دیابت در زنان و مردان چه تفاوتی دارد ؟  اینکه در مرحله پیش دیابت هستید و میخواهید که راه های پیشرفت آن و تبدیل شدن به دیابت را بدانید با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را در این مقاله بفهمید؟ 

دیابت

از تشخیص تا درمان با همراه طب 

مرکز خدمات درمان در منزل همراه طب با اعزام انواع متخصص و پرستار برای نمونه گیری آزمایش یا درمان کامل دیابت شامل : درمان زخم پای دیابتی یا درمان زخم بستر در منزل ، به صورت شبانه روزی در کنار شماست. 

 

دیابت چیست؟

به بالا رفتن قند خون ( گلوکز ) ناشی از نقص در عملکرد انسولین ، دیابت گفته می شود. ابتلا به این بیماری مزمن ، دارای دو مرحله 1. پیش دیابت و 2. دیابت است. 

آیا مصرف سایر قندها باعث پیشرفت دیابت می شوند ؟

کربوهیدرات ها منبع ترکیبات قندی هستند. بدن ما با ورود کربوهیدرات ها ، آنها را به ترکیبات ساده تر و قابل هضم تری تبدیل می کند. تامین انرژی و گرمای بدن با سوختن گلوکز( قند ساده ) توسط سلولهای بدن امکانپذیر است . البته در صورت نبودِ گلوکز ، بدن ما از چربی و پروتئین استفاده می کند که روند طولانی مدت آن خطرناک است. مصرف هرگونه کربوهیدراتی ( سایر قندها ) می تواند باعث افزایش قند خون و پیشرفت دیابت گردد. 

با ما همراه باشید : آگاهی از هزینه و نحوه دریافت خدمات ویزیت متخصص ریه در منزل 

نحوه عملکرد انسولین 

کاهش قند خون بدن و علائم دیابت با هورمونی به نام انسولین اتفاق می افتد. هورمون انسولین با ترکیب شدن با گلوکز و چسبیدن به سلول هدف ، باعث انتقال گلوکز از خون به داخل سلول ها می شود. هرگاه تولید انسولین با مشکل مواجه شود یا سلولها قادر به ترکیب سازی با انسولین نباشند ؛ گلوکز درون خون که توسط بدن از مواد غذایی به دست آمده نمی تواند وارد سلول شود در نتیجه ، مقدار آن در خون افزایش یافته در حالیکه سلول ها هنوز غذای خود را دریافت نکرده اند.

چرا انسولین برای رفع علائم دیابت لازم است ؟

اگر علت ایجاد علائم دیابت ، عدم تولید کافی هورمون انسولین باشد ، با تزریق انسولین می توان علائم دیابت در زنان و مردان را از بین برد. اما اگر دلیل بروز علایم دیابت ، عدم توانایی سلول ها در ترکیب سازی با انسولین تولید شده توسط بدن باشد ، باید با استفاده از سایر راه حل ها مثل تغییر سبک زندگی ، ورزش کردن و.. اقدام به رفع این مشکل کرد.

وارد شوید :اعزام فوری پزشک به صورت شبانه روزی برای صدور گواهی فوت در منزل

درباره انواع دیابت چه می دانید؟

دیابت بسته به وضعیت جسمانی فرد ، نوع و سبک زندگی ، علت ایجاد آن و مراحل پیشرفت به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

پیش دیابت 

در بزرگسالان عدد بین 100 تا 125 در برگه جواب آزمایش دیابت ، نشان دهنده مرحله پیش دیابت است. یعنی در صورت عدم پرهیز غذایی یا نداشتن برنامه برای ورزش میتواند به دیابت نوع دو تبدیل شود. 

دیابت نوع 1

هرگاه سلولهای سازنده هورمون انسولین که در پانکراس قرار دارند توسط عوامل مختلفی همچون : خود ایمنی ، ضربه ، عوامل میکروبی و.. آسیب ببینند؛ و تولید انسولین متوقف شود فرد به دیابت نوع یک مبتلا می شود. علائم این نوع از دیابت اغلب در افراد جوان و کودکان دیده می شود. 

دیابت نوع 2

شایع ترین نوع دیابت است که 90-95 درصد مبتلایان را شامل می شود. آن را با نام دیابت مقاوم به انسولین نیز می شناسند. زیرا پانکراس ، به مقدار کافی انسولین ساخته و به داخل خون تزریق کرده است. مشکل ، عدم جذب انسولین خون توسط سلولهای هدف ( سلولهای نیازمند گلوکز ) است. سبک زندگی غلط عامل اصلی ، ایجاد دیابت نوع دو است.

دیابت بارداری 

مادران باردار ممکن است بر اثر فعل و انفعالات دوران بارداری و عدم توجه به تغذیه سالم به دیابت بارداری مبتلا شوند. البته این نوع دیابت معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود ، اما در نظر داشته باشید که در صورت عدم پرهیز غذایی ، امکان ابتلا به دیابت نوع 2 در مادر و نوزاد در آینده افزایش می یابد.

اعزام متخصص به همراه تجهیزات نوین عکسبرداری با درخواست : سونوگرافی در منزل 

علائم دیابت چیست ؟

وجود گلوکز بیش از حد در خون می تواند علائمی را در بدن ایجاد کند .نشانه ها و علائم دیابت عبارتند از : 

تکرر ادرار و پر ادراری . بدن سعی می کند از طریق ادرار ، گلوکز اضافی را دفع کند. لذا مبتلایان به دیابت دچار تکرر ادرار و پرادراری می شوند.

بوی شیرین ادرار . از آنجایی که گلوکز ، یک قند شیرین است. پس ، وجود آن در ادرار می تواند سبب ایجاد بوی شیرین ادرار شود.

تشنگی مفرط . بدن برای دفع گلوکز از طریق ادرار به آب فراوان احتیاج دارد . بنابراین ، احساس تشنگی توسط مبتلایان به دیابت امری طبیعی است. 

گرسنگی زیاد . سلولهای بدن ، قادر به جذب گلوکز نیستند . پس احساس نیاز به خوردن بیش از حد برای تامین انرژی می تواند از علائم دیابت باشد. 

خستگی و سرما . در نبود منبع انرژی و گرما ( گلوکز ) برای سلول ها ، احساس خستگی و سرما برای مبتلایان به دیابت اتفاق می افتد.

از دست دادن وزن . کاهش وزن بدون دلیل می تواند از علائم دیابت باشد .

تاری دید. دیابت می تواند در بینایی انسان خلل ایجاد کرده و ما را دچار تاری دید نماید.

دیر خوب شدن زخم ها. بهبود زخم در افراد دیابتی در مقایسه با افراد سالم ، دیر تر از زمان معمول اتفاق می افتد.

ایجاد کبودی . افراد مبتلا به دیابت ممکن است بیشتر از سایرین دچار کبودی و زخم بستر شوند .

ابتلا به عفونت های مکرر . تب و التهاب که از نشانه های عفونت است در افراد دیابتی بیش از دیگران رخ می دهند ابتلا به عفونت های قارچی، عفونت های ادراری و عفونت های پوستی بیشتر اتفاق می افتد.

تقویت بدن و دریافت داروهای تزریقی با انتخاب: خدمات تزریق سرم در منزل 

عدم پیشگیری و درمان دیابت منجر به چه عوارضی می شوند؟

بدن قادر به دفع کامل گلوکز از طریق ادرار نیست در نتیجه رسوب آن در اندام ها و اعضای بدن میتواند عوارض جدی زیر را ایجاد کند. عوارض دیابت عبارتند از :

بیماری قلبی  _عروقی . بروز بیماری های مربوط به قلب و عروق مانند: حمله قلبی و سکته مغزی در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

بیماری کلیوی . کلیه ها از دیابت در امان نیستند . نارسایی کلیوی ، یکی از عوارض دیابت می باشد 

ارسال متخصص به همراه تجهیزات برای انجام دیالیز در منزل ( صفاقی _ وریدی _ شکمی و...)

نوروپاتی . آسیب دیدگی اعصاب محیطی توسط دیابت منجر به نوروپاتی می شود. زخم بستر و نوروپاتی از عوارض دیابت است.

رتینوپاتی . رگ های چشم در اثر وجود گلوکز اضافی آسیب می بینند و رتینوپاتی اتفاق می افتد.

زخم پای دیابتی . از عوارض دیابت ایجاد زخم پای دیابتی یا حتی زخم بستر است که حتی ممکن است منجر به قطع عضو شود.

علائم دیابت در زنان و مردان

تشخیص دیابت چگونه است ؟

ساده ترین راه تشخیص دیابت ، انجام آزمایش خون ( خانگی توسط دستگاه یا نمونه گیری خون در آزمایشگاه ) است. سطح قند خون در بزرگسالان باید عدد زیر 100 را نشان دهد. 

درمان قطعی دیابت وجود دارد ؟

درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد. داروها و درمان های پیشنهادی توسط پزشکان به کنترل علائم دیابت و کاهش عوارض آن تکیه دارند. درمان دیابت شامل موارد زیر است:

دارو درمانی . بسته به نوع و شدت دیابت ، داروهای متفاوتی تجویز می شوند که موثرترین و شناخته شده ترین داروی کاهش قند خون ، انسولین است. در صورت ایجاد زخم بستر باید داروهایی مخصوص آن تجویز شود.

رژیم غذایی . غذاهای حاوی فیبر بالا مثل میوه ها و قند و چربی کم برای مبتلایان دیابت مناسب هستند.

ورزش کردن : روزانه حداقل به مدت نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشند. 

‌نظرات کاربران