آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
دستگاه ساکشن

کاربرد و انواع دستگاه ساکشن 


 

هنگامی که فردی به دلیل عدم هوشیاری یا یک روش پزشکی مداوم قادر به پاکسازی ترشحات نباشد ، دستگاه‌ های ساکشن به او کمک می‌ کنند تا انسداد راه هوایی را رفع کرده و نفس بکشد . ستگاه ساکشن یا وکیوم پمپ که به عنوان آسپیراتور نیز شناخته می‌ شود ، نوعی وسیله پرکاربرد در صنعت پزشکی است که عمدتاً برای از بین بردن انسدادها مانند مخاط ، بزاق ، خون یا ترشحات از راه هوایی فرد استفاده می ‌شود. از این رو در این مقاله از همراه طب قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص این دستگاه با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم ، در ادامه با ما همراه باشید . 

در صورت نیاز به گرفتن نوار قلب در محیط منزل دارید کلیک کنید : نوار قلب در منزل

 

دستگاه ساکشن گوش

 

دستگاه ساکشن چیست ؟

دستگاه ساکشن یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی است که به منظور خارج کردن مایعات اضافی از بدن به خصوص مجاری تنفسی استفاده می شود. این وسیله بیشتر در محیط بیمارستان کاربرد داشته اما در منزل نیز برای بیماران تنفسی استفاده می شود. ساکشن با استفاده از یک سیستم مکش قوی عمل می کند و با ایجاد خلا یا فشار منفی مایعات اضافی از جمله مخاط ، خون و چرک  را از بدن خارج می کند. کاربرد های اصلی ساکشن شامل خارج کردن مخاط ، ترشحات و استفراغ از دهان و گلوی بیماران تنفسی است تا راحت تر نفس بکشند. استفاده از ساکشن در بیماران تنفسی از عفونت دستگاه تنفسی و ریه ها جلوگیری می کند ، زیرا با خارج کردن مایعات زائد از رشد میکروارگانیزم ها جلوگیری کرده و مانع ایجاد عفونت می شود . در عمل های جراحی از این وسیله استفاده زیادی می شود و به کمک آن خون و مایعات اضافی از محل جراحی خارج شده و دید بهتری برای جراح ایجاد می شود. بیشتر مدل های دستگاه ساکشن هم با باتری و هم با برق شهر عمل می کنند و به این صورت در مواقعی که دسترسی به برق ممکن نباشد یا برق قطع شده باشد نیز می توان به راحتی از این دستگاه استفاده کرد . 

بیشتر بخوانید : آنچه راجب آزمایش پرولاکتین میخواهید بدانید

 

انواع دستگاه ساکشن

دستگاه های ساکشن بر اساس مقدار مکش ، کاربرد و محل مورد استفاده به گروه های مختلفی تقسیم می شوند.  انواع دستگاه های ساکشن عبارتند از :

 

دستگاه های ساکشن پرتابل (قابل حمل) 

دستگاه های ساکشن پرتابل یا قابل حمل به دلیل پیشرفت در فناوری ساکشن و باتری در حال افزایش است. دستگاه ساکشن های قابل حمل به گونه ای طراحی شده اند که سبک وزن بوده و به راحتی قابل جابجایی یا حمل و نقل هستند و برای بیماران و متخصصان پزشکی مناسب میباشند . لازم به ذکر است که از این نوع دستگاه برای ارائه خدمات ساکشن در منزل نیز استفاده میشود .

 ساکشن در منزل را از همراه طب بخواهید !

 

دستگاه‌ های ساکشن دستی 

 دستگاه‌ های ساکشن دستی از برق استفاده نمی ‌کنند و طراحی آنها می‌ تواند به سادگی یک لامپ دستی باشد که برای بیرون راندن مخاط از حفره بینی کودک استفاده می‌ شود. آنها اغلب در شرایط اضطراری استفاده می شوند زیرا برای عملکرد نیازی به برق ندارند و معمولا کوچک و قابل حمل هستند. با این حال ، استفاده از دستگاه های ساکشن دستی به طور مداوم و موثر در مدت زمان طولانی دشوار است .

 

دستگاه های ساکشن ثابت 

برای چندین دهه ، دستگاه‌ های ثابت رایج‌ ترین دستگاه ‌ها بودند ، زیرا قابل اعتماد ، مؤثر و سازگار هستند. با این حال ، عدم قابل حمل بودن آنها چیزهای زیادی را به جای گذاشت . بیماران در حین حمل و نقل با یک دستگاه ساکشن ثابت درمان نمی شدند و عملکرد این دستگاه ساکشن فقط برای مراقبت های اضطراری در چهار دیواری بیمارستان قابل ارائه است .

 کلیک کنید : ویزیت چشم پزشک در منزل به صورت فوری و با به بهترین تجهیزات

 

دستگاه ساکشن دندانپزشکی

دستگاه های ساکشن دندانپزشکی که به آنها مکنده جراحی دندانپزشکی نیز می گویند ، از تجهیزات ضروری مورد استفاده در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی می باشند و با خارج کردن خونابه ، بزاق و مواد اضافی تولید شده حین مراحل مختلف دندانپزشکی از دهان بیمار به مخزن دستگاه ، موجب کاهش ترشحات موجود در دهان فرد شده و علاوه بر ایجاد حس راحتی در بیمار ، دید بهتری برای پزشک فراهم می کنند .

 

دستگاه ساکشن بیمارستانی

دستگاه های ساکشن بیمارستانی که به آنها ساکشن جراحی و ساکشن اتاق عمل نیز می گویند ، اغلب مجهز به دو مخزن هستند ، در بخش های متفاوت بیمارستان همچون اتاق عمل به منظور خارج کردن مواد اضافی ، خلط و مخاط بیمار ، خون و غیره در طول جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در بخش مراقبت های ویژه و بهبود پس از عمل ، جهت برقراری تنفس مناسب برای بیمار به کار گرفته می شوند .

 بیشتر بخوانید : بهترین روش پرستاری و مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر در منزل

 

قیمت دستگاه ساکشن

 

دستگاه ساکشن از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

ساکشن ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. این قسمت ها که در تمام مدل های ساکشن مشترک هستند عبارتند از : مولد فشار منفی موتور الکتریکی فیلترهای تصفیه مخزن جمع آوری مایعات لوله ی خلا پمپ خلا مانومتر بهترین متخصص اورولوژی را فقط با یک تماس و درخواست ویزیت متخصص اورولوژی در منزل از همراه طب به بالین بیمار خود بیاورید .

 

عوارض انجام ساکشن چیست ؟

گاهی ممکن است در حین انجام ساکشن بیمار به صورت ناخواسته عوارضی به بیمار تحمیل شود که حتی خطرناک ‌تر از بیماری مورد نظر نیز هستند. البته هر چقدر هم که پرستار در انجام ساکشن تراپی حرفه‌ ای باشد ، ممکن است عوارضی رخ بدهد. این عوارض شامل : افزایش فشار خون کاهش کمپلیانس ریه تغییر جریان خون در مغز ترومای بافتی و آسیب به ریه آریتمی قلبی آتلکتازی هیپوکسی یا هایپوکسمی (کاهش اکسیژن خون و بافت ‌ها) شما می‌ توانید حجامت در منزل را از همراه طب درخواست کنید .  

‌نظرات کاربران