آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر

مناسب ترین متد پرستاری و مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر در منزل


 

درست مانند بقیه اندام ها و اجزای بدن ، مغز هم به مرور زمان با افزایش سن تغییر می کند . بسیاری از ما در نهایت متوجه کندی تفکر و مشکلات گاه به گاه در به خاطر سپردن چیزهای خاص می شویم . با این حال ، از دست دادن جدی حافظه ، سردرگمی و سایر تغییرات عمده در نحوه عملکرد ذهن ما ممکن است نشانه ای از شکست سلول های مغز باشد .

 در صورت نیاز به ویزیت شدن توسط بهترین متخصص ریه تهران کلیک کنید : ویزیت متخصص ریه در منزل رفتار مناسب با بیمار مبتلا به آلزایمر مستلزم شناخت ماهیت بیماری و روش های مناسب مراقبت از بیمار است . 

این بیماری یک اختلال ذهنی است که در مرحله اول با از دست دادن حافظه خفیف شروع می شود به همین دلیل در این مرحله مراقبتو پرستاری از سالمند مبتلا به الزایمر کار دشواری نیست و هر کسی از پس آن برمی آید ؛ اما از آنجایی که آلزایمر یک بیماری پیشرونده در سیستم مغز و اعصاب به شمار می رود ، با گذشت زمان و تشدید بیماری ، مراقبت از سالمند آلزایمری برای فرد معمولی عملی دشوار و برای افراد کم طاقت تقریبا غیر ممکن است . در چنین شرایطی فقط یک پرستار آموزش دیده میتواند  پرستاری سالمند آلزایمری را بر عهده بگیرد و طی مراحل درمانی یاری رسان او باشد . اگر والدین سالمندتان به این عارضه مبتلا هستند ، بهترین راه برای بهبود وضعیتشان مراقبت از آنها یا حتی بهتر از آن ، استخدام پرستار سالمند در منزل است .

 

الزایمر چیست ؟

 

بیماری آلزایمر چیست ؟

بیماری آلزایمر بخش طبیعی پیری نیست . این نتیجه تغییرات پیچیده‌ ای در مغز است که سال ‌ها قبل از ظاهر شدن علائم شروع می‌ شود و منجر به از بین رفتن سلول‌ های مغز و اتصالات آنها می ‌شود . بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده و غیرقابل برگشت ، دژنراتیو ، کشنده و شایع ترین شکل زوال عقل در میان افراد سالمند به شمار می‌ رود . زوال عقل یک اختلال مغزی است که توانایی فرد را برای انجام فعالیت های روزانه به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد . آلزایمر معمولاً بعد از 60 سالگی شروع  می شود و با بالا رفتن سن خطر افزایش می یابد . بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که با گذشت زمان بدتر می شود و تشدید میابد . بیماری آلزایمر باعث کوچک شدن مغز ، مرگ سلول های مغز و در نهایت کاهش تدریجی حافظه ، تفکر ، رفتار و مهارت های اجتماعی می شود . این تغییرات بر توانایی فرد برای عملکرد تاثیرات منفی می گذارد و یا حتی آنها را مختل میکند . هنگامی که یکی از عزیزانتان در منزل با مرگ طبیعی دارفانی را وداع گفت برای آرامش روح آن مرحوم و تسریع روند تدفین ، مناسب ترین راه استفاده از خدمات صدور گواهی فوت در منزل می باشد .

 

چه عواملی باعث بروز بیماری آلزایمر می شوند ؟ 

دانشمندان هنوز به طور کامل متوجه نشده اند که چه چیزی باعث بیماری آلزایمر می شود. احتمالاً یک علت واحد وجود ندارد ، بلکه چندین عامل وجود دارد که می تواند هر فرد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد که در ادامه به چند عامل مهم میپردازیم : 

 

افزایش سن 

 افزایش سن شناخته شده ترین عامل خطر برای بیماری آلزایمر است .

 

 سابقه خانوادگی 

 محققان معتقدند که ژنتیک ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. با این حال ، ژن ها سرنوشت برابری ندارند . یک سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند . فعالیت بدنی کافی ، رژیم غذایی مغذی ، مصرف محدود الکل و سیگار نکشیدن ممکن است به افراد برای پیشگیری از آلزایمر با وجود سابقه خانوادگی کمک کند . . شواهد علمی رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد رفتارهای سالم ، که نشان داده شده است از سرطان ، دیابت و بیماری قلبی پیشگیری می کند ، ممکن است خطر زوال ذهنی شناختی را نیز کاهش دهد . همچنین محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تحصیلات ، رژیم غذایی و محیط در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند یا خیر .

علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر چیست ؟ 

شایع ترین علامت اولیه آلزایمر مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات تازه آموخته شده است . علائم بیماری آلزایمر ناشی از تخریب نورون های متعدد در  قشر مغز است. آنزیم استیل کولین استراز در بیماران مبتلا به آلزایمر اثر کاهشی دارد که منجر به اختلال در هدایت تکانه ها بین سلول های عصبی ناشی از عدم تولید استیل کولین می شود . تغییرات آلزایمر معمولاً در بخشی از مغز که بر یادگیری تاثیر می گذارد شروع می شود . همانطور که آلزایمر از طریق مغز پیشرفت می کند ، منجر به علائم شدید فزاینده ای میشوند این علائم عبارنتد از :

 بی نظمی

 تغییرات خلق و خو و رفتار

 سردرگمی در مورد رویداد ها ، زمان و مکان

 سوء ظن های بی اساس در مورد خانواده و دوستان 

ایجاد مشکل در تکلم و صحبت کردن

 ایجاد مشکل در بلع و قورت دادن

 بی اختیاری ادرار و مدفوع 

از دست دادن حافظه جدی تر و تغییرات رفتاری

 کلیک کنید : نصب سوند ادرار در منزل به صورت شبانه روزی و اعزام فوری.

 

علائم آلزایمر

 

مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر

موارد زیر اولویت های پرستاری برای سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر است : افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را ارزیابی و حمایت کنید . ارتقاء عملکرد شناختی و ایمنی . در انجام فعالیت های روزانه کمک کنید و محیطی امن را برای این عزیزان فراهم کنید . به این افراد و خانواده ها حمایت عاطفی ارائه دهید . آموزش خانواده ها در زمینه مدیریت ارتباط و رفتار تغییرات و رفتارهای شناختی را کنترل و مدیریت کنید به کرامت و استقلال فردی احترام بگذارید . با ثبت درخواست سونوگرافی در منزل خود را از مراجعه به مراکز تصویر برداری رهایی دهید .

‌نظرات کاربران