آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
کبد چرب

کبد چرب چیست ؟ [ علائم ، عوارض , درمان و پیشگیری ]


 

کبد چرب که نام دیگر آن استئاتوز کبدی است زمانی رخ می دهد که چربی های بیش از حدی در بافت کبد انباشته شود . در واقع این بیماری یکی از بیماری های خاموش است و افراد زیادی به آن مبتلا می شوند ، همچنین کبد چرب به ویژه در افرادی که دیابت و اضافه وزن دارند بسیار شایع است . کبد چرب یک بیماری قابل برگشت است و اغلب علائمی ندارد اما اگر درمان نشود آسیب جدی ایجاد می کند و ممکن است در طول زمان جان بیمار را تهدید کند . ایجاد تغییرات در سبک زندگی  کلید پیشگیری و بهبود این وضعیت است. در این مقاله از همراه طب می توانید با علائم ، روش های پیشگیری و درمان کبد چرب آشنا شوید . برای انجام آزمایشات خود به آزمایشگاه نروید ! موسسه خدمات درمانی در منزل همراه طب با ارائه خدمات آزمایش در منزل شما را از رفتن به آزمایشگاه بی نیاز کرده است .

 

کبد چرب

 

کبد چرب چیست ؟

کبد دومین ارگان بزرگ و مهم بدن است ک به پردازش مواد غذایی و مواد زائد می پردازد . یک کبد سالم حاوی چربی بسیار کم یا بدون چربی است اما اگر این مقدار زیاد شود برای سلامتی مشکل ساز می شود . اگر بیش از حد الکل می نوشید یا غذای زیادی می خورید ، بدن شما با تبدیل مقداری از کالری ها به چربی با این مقدار اضافی مقابله می کند ، سپس این چربی در سلول های کبد ذخیره می شود. وقتی چربی بیش از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شما را تشکیل دهد ، کبدتان چرب می شود . چربی زیاد کبد می‌ تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند و ایجاد زخم کند. در موارد شدید ، این زخم می ‌تواند نارسایی کبدی را در پی داشته باشد.

 

کبد چرب چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

بیماری کبد چرب معمولاً علائمی ایجاد نمی کند اما افرادی که علائم دارند ممکن است موارد ذکر شده را تجربه کنند : احساس خستگی یا به طور کلی ناخوشی  احساس درد در قسمت سمت راست بالای شکم   کاهش وزن علائمی که نشان می دهد ممکن است بیماری کبد چرب جدی تری داشته باشید عبارتند از: زردی چشم و پوست (یرقان) کبودی خونریزی از بینی ادرار تیره جوش صورت و بدن تورم پاها تورم شکم  استفراغ خون مدفوع سیاه خارش پوست برای تصفیه خون و درمان بسیاری از بیماری ها فصد خون بهترین گزینه است . در صورت نیاز به انجام این عمل با بهترین و مجرب ترین کادر تهران کلیک کنید : فصد خون در منزل

 

چه چیزی باعث بیماری کبد چرب می شود ؟

کبد چرب معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل در یک دوره زمانی طولانی است. شایع ترین علل کبد چرب عبارتند از: چاق بودن یا اضافه وزن به خصوص در ناحیه شکم  ابتلا به دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین داشتن کلسترول خون یا تری گلیسیرید بالا نوشیدن الکل زیاد عواملی که کمتر رایج هستند عبارتند از: تیروئید کم کار داروهای خاص داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک  برخی از افراد نیز به دلیل عوارضی که در اواخر بارداری ایجاد می شود ، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند. 2 نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک بیماری کبد چرب مرتبط با الکل اینها هر کدام دلایل مختلفی دارند.

بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک : این نوع از بیماری کبد چرب ناشی از موارد زیر است: اضافه وزن یا چاق بودن به اندازه کافی فعال نبودن

بیماری کبد چرب مرتبط با الکل : شما در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با الکل هستید اگر: بیش از 10 نوشیدنی الکلی در هفته بنوشید. نوشیدنی پرخوری (بیش از 4 نوشیدنی الکلی در روز میل کنید) اگر پزشک برای شما سرم تراپی را تجویز کرده می توانی از خدمات تزریق سرم در منزل موسسه ما با پرستاران حرفه ای و با تجربه بهرمند شوید .

 

انواع کبد چرب 

کبد چرب الکلی : این بیماری جزء اولین مرحله‌ های بیماری‌ های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی‌ ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید ، این نوع کبد چرب کم‌ کم درمان می ‌گردد ، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد .

کبد چرب غیرالکلی : این بیماری زمانی رخ می ‌دهد که کبد در شکستن چربی ‌ها دچار مشکل شده و با جمع شدن چربی در بافت ‌های کبد ، فرد دچار کبد چرب می ‌گردد. انواع این بیماری با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می‌شود که ۱۰ درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدید ترین مراحل باعث سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌ گردد . 

کبد چرب بارداری : هرچند این نوع از کبد چرب خیلی نادر است، اما جمع شدن چربی در هنگام بارداری می ‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می ‌تواند باعث نارسایی کبدی ، نارسایی کلیه ، عفونت شدید یا خونریزی شود. هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون ‌های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع ، استفراغ ، احساس درد در قسمت بالایی سمت راست شکم ، زردی و کسالت عمومی می ‌باشد. زنان باردار باید آزمایش‌ های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند ، اکثر زنان در صورت ابتلا به این بیماری پس از زایمان شروع به بهبود می ‌نمایند.

 

 

علائم کبد چرب

 

آیا می توان از بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

 پیشگیری از بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک ، با پیروی از توصیه‌ های ذکر شده امکان پذیر می شود . داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه و سبزیجات ، غلات کامل و چربی های سالم است حفظ وزن سالم مصرف نکردن یا  مصرف بسیار کم الکل فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته  ورزش مداوم بیشتر بخوانید : کم کاری تیروئید چه عوارضی دارد ؟ علائم ، علت و درمان 

 

 

 

عوارض بیماری کبد چرب

در بسیاری از افراد ، کبد چرب به خودی خود در ابتدا مشکلات زیادی ایجاد نمی کند. در طول زمان می تواند به آرامی بدتر شود.  چربی اضافی در کبد باعث التهاب کبد می شود که در نهایت منجر به زخم (فیبروز) کبد می شود. همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن کبدی جدی تر، مانند سیروز یا سرطان کبد شود. برخی از افرادی که به سیروز کبدی شدید مبتلا می شوند نیاز به پیوند کبد دارند. افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 ، خطر حمله قلبی و سکته مغزی هستند. کبد چرب خطر بروز بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد  در نهایت بر کیفیت زندگی تاثیر منفی می گذارد .

 

روش‌ های درمان کبد چرب

در این قسمت از مقاله ، روش‌ های درمان کبد چرب را بیان می کنیم ، ما به عنوان کارشناسان مجموعه همراه طب پیشنهاد می‌ کنیم اگر برای سلامتی خودتان اهمیت قائل هستید ، این نکات را مطالعه و به آن ‌ها عمل کنید.  کاهش چربی و کربوهیدرات غذا کاهش وزن برای درمان کبد چرب مصرف روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی  استفاده از امگا ۳ موجود در ماهی ‌های چرب مانند سالمون و ساردین استفاده از امگا ۳ موجود در منابع گیاهی شامل بذر کتان ، شاهدانه ، گردو ، روغن زیتون ، آجیل‌ ها بهترین پروتئین غذا‌های دریایی و مرغ و گوشت فاقد چربی است ؛ البته باید بدانید که پروتئین گیاهی بهتر از حیوانی است . رژیم غنی سرشار از میوه و سبزیجات باشد. مصرف سبزیجات به دلیل داشتن فیبر فراوان و ویتامین توصیه می‌شود. میوه‌ها هم فیبر زیادی دارند ؛ اما چون قند ساده دارند ، باید حداکثر ۳ واحد در روز مصرف شوند . مصرف فیبر را با استفاده از غلات کامل و برنج قهوه‌ ای افزایش دهید . از مصرف شیرینی‌ جات آماده خودداری کنید . از خوردن نوشیدنی‌های قندی خودداری شود . برای پخت و پز از روغن‌های مایع کانولا و زیتون استفاده کنید . به طور منظم ورزش کنید. استرس و فشار‌های عصبی تان را کنترل کنید . قطع مصرف الکل ، سیگار و انواع مخدر‌ها ضروری است . در صورت نیاز به ویزیت شدن توسط بهترین متخصص ریه تهران کلیک کنید : ویزیت متخصص ریه در منزل 

 

درمان کبد چرب

 

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

معمولاً درمان کبد چرب با گیاهان دارویی روشی بسیار مفید و کاربردی می ‌باشد. طبق تحقیقات اخیر ۱۵ گیاه دارویی شناسایی شده ‌است که برای پاکسازی و درمان کبد چرب می ‌توان مورد استفاده قرار داد. این گیاهان دارویی عبارتند از : زنجبیل - زردچوبه - ریشه گیاه بابا آدم ـ قارچ - کاهو - زنبق - گیاه خار مریم ـ جلبک دریایی - کلم بروکلی - کلم بروکسل - آووکادو - نارگیل - چای سبز - اکیناسه - کاسنی - برینگ راج - بومی آملا 

‌نظرات کاربران