آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
نگهداری از سالمند دیالیزی

نحوه نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل ( انتخاب نوع مناسب دیالیز + عوارض )


 

دیالیز ، یک روش حیاتی برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است، که در آن مواد زائد و مایعات اضافی بدن به کمک دستگاه دیالیز از بدن خارج می شوند. در این مقاله به نحوه مراقبت و نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل پرداخته شده است. ضمن اینکه شما می توانید با مزایا و عوارض دیالیز در سالمندان آشنا شده و نوع مناسب را برای سالمند خود انتخاب نمایید. 

نکته : داشتن پرستار سالمند به معنای انجام بهتر اقدامات درمانی است. پس سالمندانی که به دیالیز نیاز دارند ، می توانند از خدمات استخدام پرستار در منزل یا دیالیز در منزل استفاده کنند. کافیست با بهترین مرکز خدمات درمانی در منزل تماس بگیرند.

 

دیالیز در سالمندان ( چالش های پیش رو )

دیالیز در سالمندان به دلیل امکان وجود بیماری های زمینه ای در افراد مسن ، بسیار چالش برانگیز است. همچنین، سالمندان ممکن است به دلیل کاهش تحرک یا ضعف ، قادر به انجام دیالیز به تنهایی نباشند. در اینگونه موارد، حضور پرستار سالمند امری الزامی به نظر می رسد. انواع متخصص ( گرایش بزرگسالان و کودکان ) را از ما بخواه : ویزیت در منزل

 

دیالیز در سالمندان

 

انواع دیالیز در سالمندان

دو نوع اصلی دیالیز برای افراد مسن وجود دارد: 

 

همودیالیز 

در همودیالیز، خون از بدن خارج شده و از طریق یک دستگاه دیالیز عبور می کند. دستگاه دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون خارج می کند و سپس خون را به بدن باز می گرداند. تنظیم دستگاه و کارهای بیمار توسط پرستار سالمند انجام می شود. 

 

دیالیز صفاقی 

 در دیالیز صفاقی، یک برش کوچک در شک ایجاد شده و مایع دیالیز از طریق یک کاتتر وارد بدن می شود. مواد زائد و مایعات اضافی از طریق دیواره شکم از خون خارج شده و به داخل مایع دیالیز منتقل می شوند. سپس مایع دیالیز تخلیه می شود. کبد چرب و قند خون خود را مدیریت کن با : ویزیت متخصص داخلی در منزل

 

انتخاب نوع دیالیز برای سالمندان و افراد مسن

برای اینکه بدانیم چه نوع دیالیزی برای سالمند ما مناسب است باید عوامل متعددی را بررسی کنیم . انتخاب نوع دیالیز در سالمندان ، باید بر اساس معیار های زیر باشد:

  • وضعیت سلامتی کلی سالمند
  • شدت نارسایی کلیه
  • ترجیحات شخصی سالمند

در برخی موارد، ممکن است سالمند بتواند بین دو نوع دیالیز یکی را انتخاب کند. در سایر موارد، ممکن است نوع دیالیز به پزشک بستگی داشته باشد. اینجا بخوانید : نحوه پرستاری سالمند مبتلا به آلزایمر

 

مزایای انجام دیالیز برای سالمندان

دیالیز می تواند مزایای زیادی برای سالمندان مبتلا به نارسایی مزمن کلیه داشته باشد، از جمله:

  • کاهش خطر مرگ زودرس
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش انرژی
  • کاهش علائم نارسایی کلیه، مانند خستگی، تورم و حالت تهوع

 

عوارض انجام دیالیز در افراد مسن

دیالیز نیز می تواند خطرات و عوارض جانبی خاصی را برای سالمندان به همراه داشته باشد، از جمله:

  • عفونت
  • کم خونی
  • فشار خون بالا
  • پوکی استخوان
  • مشکلات قلبی

مراجعه بدون نوبت : تفسیر کامل آزمایش چربی خون ( ldl /hdl)

 

نحوه آماده شدن سالمندان برای انجام  دیالیز

سالمندانی که در حال برنامه ریزی برای دیالیز هستند، باید با پزشک خود در مورد نحوه آماده شدن برای این روش صحبت کنند. ممکن است لازم باشد سالمند آزمایشات خاصی را انجام دهد یا تغییراتی در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود ایجاد کند.

 

 

عوارض دیالیز  در سالمندان

 

نحوه نگهداری از سالمند دیالیزی

مراقبت و نگهداری از سالمند دیالیزی یک کار چالش برانگیز اما مهم است. سالمندان مبتلا به نارسایی مزمن کلیه به مراقبت و حمایت ویژه ای نیاز دارند تا بتوانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند. در اینجا چند نکته برای پرستاری از سالمند دیالیزی آورده شده است:

 

هماهنگی با پزشک

مراقبت از سالمند دیالیزی در منزل بدون هماهنگی با پزشک معالج او امکان پذیر نیست.لذا  با پزشک او در مورد برنامه دیالیز که شامل دفعات و مدت زمان دیالیز، نوع دیالیز و هرگونه دارو یا مکملی است که سالمند باید مصرف کند، صحبت کنید.

 

تعیین رژیم غذایی سالمند

برای اینکه نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل بهتر صورت گیرد در مورد رژیم غذایی او با پزشک صحبت کنید. سالمندان دیالیزی باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا از سلامت کلیه های خود محافظت کنند. این رژیم غذایی معمولاً شامل محدودیت در مصرف پروتئین، پتاسیم، سدیم و فسفر است.

 

انجام مستقل برخی از فعالیت های روزانه

نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل به معنای اعمال محدودیت بیش از حد نیست. پس ، به او کمک کنید تا در فعالیت های روزانه خود، مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و دوش گرفتن، مستقل باشد. با این حال، اگر سالمند دچار ضعف یا خستگی است، ممکن است نیاز به کمک بیشتری داشته باشد که پرستار سالمند ، آنها را انجام دهد.

 

سالمند را از گزند عفونت در امان نگه دارید.

از سالمند مراقبت کنید تا از عفونت جلوگیری کنید. سالمندان دیالیزی بیشتر در معرض خطر عفونت هستند، بنابراین نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل ، باید با اقداماتی نظیر: شستن مکرر دست ها ، تمیز نگه داشتن زخم های باز و واکسیناسیون سالمند در برابر بیماری های شایع همراه باشد. با انجام تزریقات در منزل ، درگیری با عفونت های بیمارستانی به حداقل می رسد.

 

دادن حس آرامش به سالمند

به سالمند کمک کنید تا احساس آرامش و راحتی کند. سالمندان دیالیزی ممکن است احساس افسردگی یا اضطراب کنند. نگهداری از سالمند دیالیزی در منزل باید با اهمیت دادن به روان بیمار توامان باشد. پس، به آنها کمک کنید تا احساس حمایت و دوست داشته شدن کنند. اقدامات لازم برای پرستاری از سالمند دیالیزی در اینجا برخی از کارهای خاص که می توانید برای نگهداری از سالمند دیالیزی انجام دهید، آورده شده است:

 

حضور به موقع در جلسات دیالیز

به سالمند کمک کنید تا به موقع به جلسات دیالیز خود برسد. اگر سالمند قادر به رانندگی نیست، باید از پرستار سالمند برای رساندن او به جلسات دیالیز استفاده کنید.

 

در کنار او بمانید.

مراقبت از سالمند دیالیزی در منزل می تواند شامل ماندن شما یا پرستار سالمند در طول جلسات دیالیز باشد، زیرا این کار به آرامش بیمار کمک کرده و آمادگی شما را در صورت بروز مشکل، برای انجام اقدامات لازم افزایش می دهد. بیماری های قلبی خود را با متخصص در میان بگذار : ویزیت متخصص قلب در منزل

 

نقش تغذیه را جدی بگیرید.

به سالمند کمک کنید تا برای حفظ سلامت کلیه های خود از رژیم غذایی تعیین شده توسط پزشک تبعیت کند. نگهداری از سالمند دیالیزی توسط پرستار سالمند می تواند شامل: تهیه غذا ، یادآوری زمان میان وعده ها و.. باشد.

 

به ورزش و استراحت سالمند اهمیت دهید.

به سالمند کمک کنید تا فعالیت بدنی و استراحت کافی داشته باشد. فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی می تواند به بهبود سلامت کلی او کمک کند.

‌نظرات کاربران