user user
تزریق انسولین

تزریق انسولین


نحوه تزریق انسولین + محل تزریق انسولین 

 انسولین هورمون طبیعی است که از لوزالمعده ترشح شده و گلوکز را به سلول های بدن می ‌رساند . پزشکان زمانی از این هورمون برای درمان دیابت استفاده می کنند که بدن به تنهایی قادر به تولید انسولین کافی نباشد . اگرچه محققان روش‌ های دیگری را برای تامین انسولین بدن آزمایش می‌ کنند ، اما اکنون فقط به شکل تزریقات در دسترس است و باید درست زیر پوست تزریق شود . تزریقات انسولین انواع مختلفی دارد ، مکان هایی که انسولین تزریق می کنید ممکن است به نوع سرنگ یا قلم انسولین بستگی داشته باشد . برای تزریق انسولین ممکن است نقاط مختلف بدن خود را امتحان کنید تا بهترین نیازهای خود را در زندگی با دیابت برآورده کنید و مکان مناسب را پیدا کنید . در اینجا نگاهی به نحوه تزریق انسولین ، محل تزریق انسولین و نحوه عملکرد آن در مدیریت دیابت و کمک به حفظ قند خون در بدن می ‌اندازیم . این مقاله از همراه طب را تا انتها دنبال کنید .

 بیشتر بخوانید : راهنمای تفسیر آزمایش ای اس ار (سرعت گلبول های قرمز)

نحوه تزریق انسولین

انسولین چیست و چگونه عمل می کند ؟

انسولین یک هورمون طبیعی است که لوزالمعده آن را می سازد و گلوکز را از خون شما به سلول های سراسر بدن منتقل می کند . گلوکز هم از غذا و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و هم از آزادسازی طبیعی گلوکز ذخیره شده (گلیکوژن) بدن شما به دست می آید . گلوکز منبع اصلی و ترجیحی انرژی بدن است . تمام سلول های بدن به انرژی نیاز دارند ، انسولین را به عنوان کلیدی در نظر بگیرید که درهای سلول های بدن شما را باز می کند . هنگامی که انسولین درهای سلول شما را باز می کند ، گلوکز می تواند جریان خون شما را ترک کرده ، به سلول های شما منتقل شود و انرژی مورد نیاز آن را تامین کند . بنا بر این بدون انسولین کافی ، گلوکز نمی تواند وارد سلول های شما شود و در عوض در خون شما تجمع می یابد و منجر به افزایش قند خون و دیابت می شود . همچنین کمبود انسولین برای مدت طولانی منجر به یک عارضه تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز مرتبط با دیابت می شود . کودک بیمار خود را از خانه خارج نکنید . 

با درخواست ویزیت متخصص اطفال در منزل ، متخصصان همراه طب به شما کمک خواهند کرد .

نحوه تزریق انسولین

قبل از انجام تزریقات حتما کیفیت آن را بررسی کنید . اگر در یخچال بود ، اجازه دهید انسولین شما به دمای اتاق برسد. اگر انسولین کدر است ، محتویات را با چرخاندن ویال بین دستان خود برای چند ثانیه مخلوط کنید . انسولینی که با انسولین دیگر مخلوط نشده است نباید کدر باشد . از انسولین دانه دار ، غلیظ یا تغییر رنگ استفاده نکنید . برای تزریق انسولین ایمن و مناسب مراحل زیر را دنبال کنید :

محل تزریق انسولین

مرحله 1

وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید . این وسایل و تجهیزات عبارتند از : ویال دارو سوزن و سرنگ پد های الکلی در صورت نیاز گاز و پانسمان محفظه مقاوم در برابر سوراخ شدن برای دفع صحیح سوزن و سرنگ . دست های خود را کاملا با صابون و آب گرم بشویید . حتما پشت دست ها ، بین انگشتان و زیر ناخن هایتان را بشویید . تمامی تصویر برداری های خود را از سرویس رادیولوژی در منزل همراه طب بخواهید .

مرحله 2

سرنگ را به صورت عمودی نگه دارید  به صورتی که  سر سوزن به سمت بالا باشد و پیستون را به سمت پایین بکشید تا نوک پیستون به اندازه دوزی که قصد تزریق دارید برسد . (به اندازه ای که میخواهید انسولین تزریق کنید ، هوا در پیستون باشد) .

کلیک کنید و درخواست دهید : تزریق سرم در منزل 

مرحله 3

درپوش ها را از ویال و سوزن انسولین بردارید . اگر قبلاً از این ویال استفاده کرده اید ، درپوش بالای آن را با یک پد الکل پاک کنید تا ضدعفونی شود و میکروب ها بر روی سرنگ ننشیند .

مرحله 4

سوزن را به درپوش فشار دهید و وارد ویال کنید و پیستون را به سمت پایین فشار دهید تا هوای سرنگ به داخل بطری برود . هوا جایگزین مقدار انسولینی است که شما خارج می کنید .

مرحله 5

در این مرحله با نگه داشتن سوزن در ویال ، ویال را وارونه کنید . پیستون را به سمت پایین بکشید تا قسمت بالای پیستون به دوز صحیح روی سرنگ برسد .

 بهتر است بخوانید : سندرم شوگرن چیست ؟

مرحله 6

در مرحله 6 سرنگ را به حالت اول برگردانید ( سر سوزن به سمت بالا باشد ) و اگر حباب هایی در سرنگ وجود دارد ، به آرامی روی آن ضربه بزنید تا حباب ها به سمت بالا بروند . سرنگ را فشار دهید تا حباب های داخل ویال خارج شوند .

مرحله 7

ویال انسولین را کنار بگذارید و سرنگ را مانند یک دارت نگه دارید و انگشت خود را از پیستون جدا کنید .

آمپول انسولین

مرحله 8

محلی که میخواهید تزریقات  انجام دهید را با یک پد الکلی ضد عفونی کنید . قبل از وارد کردن سوزن ، چند دقیقه اجازه دهید تا هوا بخورد و خشک شود .

مرحله 9

برای جلوگیری از تزریق انسولین به عضله ، پوست را به آرامی نیشگون بگیرید   سوزن را با زاویه 90 درجه ( به صورت عمود ) وارد پوست کنید . پیستون را تا انتها فشار دهید و به آرامی پیستون را فشار دهید تا انسولین درون سرنگ وارد به طور کامل وارد بدن شود . با سوزن های کوچکتر ، ممکن است به فرآیند نیشگون گرفتن نیاز نباشد .

اگر بیمار هستید و نیاز به ویزیت شدن توسط پزشک را دارید : ویزیت در منزل 

مرحله 10

بلافاصله پس از فشار دادن پیستون به پایین و برداشتن سوزن ، پوست گیر کرده را آزاد کنید . محل تزریق را مالش ندهید . ممکن است بعد از تزریق متوجه خونریزی جزئی شوید . در این صورت ، با گاز به ناحیه مورد نظر فشار کمی وارد کنید و در صورت لزوم آن را با باند بپوشانید . اگر انسولین تمایل دارد از محل تزریق شما نشت کند ، محل تزریق را برای چند ثانیه پس از تزریق فشار دهید . اگر اغلب این اتفاق می افتد ، با ارائه دهنده خود مشورت کنید و یا می توانید محل تزریق یا زاویه تزریق را تغییر دهید . برای برقراری ارتباط با کارشناسان همراه طب جهت اعزام متخصص برای ویزیت متخصص داخلی در منزل وارد شوید .

مرحله 11

در مرحله آخر سوزن و سرنگ استفاده شده را در ظرف تیز مقاوم در برابر سوراخ قرار دهید . سوزن و سرنگ را در یک ظرف سخت و ایمن قرار دهید . در ظرف را ببندید و دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید . هرگز از سوزن یا سرنگ مجدد استفاده نکنید .

محل تزریق انسولین 

اکثر افراد برای انجام تزریق انسولین ، شکم را انتخاب می کنند اما شما می توانید انسولین را به سایر قسمت های بدن از جمله ران ، بازو و باسن تزریق کنید .

شکم

محل ترجیحی برای تزریق انسولین شکم است . انسولین در آنجا سریعتر و قابل پیش بینی تر جذب می شود و دسترسی به این قسمت از بدن شما نیز آسان است . محلی را بین پایین دنده ها و ناحیه شرمگاهی انتخاب کنید و از ناحیه 2 سانتی متری اطراف ناف خود فاصله بگیرید و تزریقات را انجام دهید . همچنین باید از نواحی اطراف جای زخم ، خال یا لکه های پوستی خودداری کنید . اینها می توانند در نحوه جذب انسولین توسط بدن شما اختلال ایجاد کنند. همچنین از رگ های خونی شکسته و رگ های واریسی دوری کنید .

ران

می توانید تزریق را در نواحی بالایی و بیرونی ران خود ، حدود 4 سانتی متر از بالای ساق پا و 4 سانتی متر از زانو به بالا تزریق کنید .

بازو

از ناحیه ای در پشت بازو که چربی بیشتری دارد استفاده کنید . جابجایی فردی که دچار شکستگی شده بسیار خطرناک است ، در چنین شرایطی ما گچ گیری در منزل را پیشنهاد میکنیم.