آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
باطری قلب سالمندها

باطری قلب سالمندها


همه چیز درباره باطری قلب در سالمندان

در صورتی که سالمند شما قبلا با مشکلات قلبی ، دست و پنجه نرم کرده و اکنون مجبور به استفاده از باطری قلب است ، می توانید راهنمایی های لازم مثل نحوه برخورد و زندگی با این مشکل سلامتی را دریافت کرده و از نکات ضروری اما کوچک غافل نشوید. در ادامه به ارائه اطلاعاتی نظیر همه چیز درباره باطری قلب در سالمندان و عمر کسانی که باتری قلب دارند پرداخته ایم. 

برای ویزیت آنی و بدون نوبت بهترین متخصص قلب تهران درخواست دهید : ویزیت متخصص قلب در منزل

 

باطری قلب

 

منظور از باتری قلب چیست ؟

باطری قلب یا ضربان ساز (Pacemaker) یک دستگاه کوچک است که در زیر پوست سینه کاشته می شود.این دستگاه ، وظیفه ارسال سیگنال های الکتریکی به قلب را برای تنظیم ضربان آن برعهده دارد. 

نکته : نصب باطری قلب فقط محدود به سالمندان نیست و هدف از نصب آن ، بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر در دارای بیماری قلبی است. 

مقاله پیشنهادی : تفسیر کامل آزمایش چربی خون

 

برای درمان چه بیماری هایی از باطری قلب استفاده می شود؟

هنگامی که سالمند شما به دلیل احساس علائمی نظیر تنگی نفس ، افزایش یا کاهش ضربان قلب ، تهوع ، سرگیجه و...به متخصص قلب مراجعه کند؛ ممکن است که پزشک ، بعد از تشخیص چندین بیماری به شما درباره نصب باطری قلب در سالمندان اطلاعاتی ارائه دهد . زیرا این باطری در درمان طیف وسیعی از مشکلات قلبی، از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

 

آریتمی های قلبی

به هر گونه ریتم غیرطبیعی ضربان قلب ، آریتمی می گویند این می تواند شامل تپش قلب سریع، نامنظم، یا کند باشد. وصل کردن باطری قلب در سالمندان و افراد مبتلا به آریتمی در جهت تنظیم ضربان قلب خواهد بود.

 

بلوک قلب

قلب ما با پالس های الکتریکی منظمی شروع به تپیدن می کند. هرگاه در مسیر این جریان الکتریکی ، انسدادی یا اختلالی ایجاد شود با عنوان بلوک قلب از آن یاد می شود. از علائم بلوک قلب ، کندی ضربان یا عدم توانایی قلب در پمپاژ خون به طور موثر می باشد. باطری قلب در سالمندان ممکن است که برای رفع این اختلال نصب شود.

 

سندرم سینوس بیمار

افرادی که به سندرم سینوس بیمار مبتلا هستند ؛ برای رفع مشکل خود باید از باطری قلب استفاده کنند. در واقع ، این بیماری به اختلالی اشاره می کند که در آن ، گره سینوسی ( گره کنترل کننده ضربان قلب ) توانایی کارکرد به طور موثر را ندارد.

 اینجا همه چیز را درباره شرایط استخدام پرستار می خوانید : استخدام پرستار سالمند در منزل

 

اجزا باطری قلب بیماران قلبی

باطری قلب کارگذاری شده در بدن بیماران قلبی ، دارای دو قسمت اصلی زیر است: 

 

مولد ضربان ( سیگنال ساز) 

 همانگونه که از نامش مشخص است، وظیفه تولید سیگنال های الکتریکی بر عهده این دستگاه کوچک است.

 

 الکترودها 

 سیگنال ها یا همان پالس های تولید شده باید از دستگاه مولد ضربان به قلب انسان برسند. انتقال جریان الکتریکی ، توسط الکترودها انجام میشود.

 

محل نصب باطری قلب کجاست ؟

اگر باطری قلب را دو تکه در نظر بگیریم محل نصب آن  ، اینگونه است که قسمت مولد ضربان ( سیگنال ساز ) در زیر پوست سینه توسط یک عمل جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی کاشته میشود اما الکترودهای آن در درون رگ های خونی منتهی به قلب جای داده میشوند.

 امتحان برای یکبار برابر است با اعتماد یک عمر: ویزیت در منزل شمال تهران

 

نحوه کار باطری قلب در سالمندان

مولد ضربان، در صورتی که با کاهش ضربان قلب از حد نرمال مواجه شود؛ پالس های الکتریکی را به قلب می فرستد که با انقباض عضله قلب ، جریان خون را دوباره به راه بیاندازد.

 

باطری قلب چیست ؟

 

عمر باطری قلب چقدر است؟

طول عمر باطری قلب معمولاً به بین 7 تا 10 سال می باشد. با از کار افتادن باطری قلب ، بلافاصله با یک جراحی سرپایی ( بیهوشی موضعی )، باید به تعویض آن اقدام نمود.

 

تعویض باطری قلب چگونه خواهد بود؟

در طول عمل جراحی سرپایی سعی میشود تا مولد ضربان قدیمی برداشته و یک مولد ضربان جدید جایگزین آن شود. در صورت صلاحدید متخصص قلب ممکن است که الکترودها نیز تعویض شوند. 

افرادی که از یبوست رنج می برند درخواست دهند : ارائه خدمات انما در منزل

 

اگر باطری قلب از کار بیفتد چه میشود؟

در صورتی که باطری قلب از کار بیفتد،  ضربان قلب فرد ممکن است کند یا نامنظم شود. علائم ناشی از این توقف فعالیت باطری قلب شامل : کندی ضربان قلب ( کمتر از 60 ضربان در دقیقه ) ، به سختی نفس کشیدن ، داشتن ضربان قلب نامنظم ، خستگی مداوم ، سبکی سر یا داشتن سرگیجه ، کاهش هوشیاری یا حتی غش کردن می باشد. در موارد شدیدتر ، امکان ایست قلبی در افراد نیز وجود دارد.

 

عمر کسانی که باتری قلب دارند چقدر است ؟

با اینکه انتظار می رود افرادی که از باطری قلب استفاده می کنند ، طول عمر طبیعی را تجربه کنند. اما نمیتوان عوامل موثر بر افزایش طول عمر از قبیل: وضعیت سلامت بیمار ، نوع باطری استفاده شده و سن بیمار را نادیده گرفت. پس در پاسخ به این پرسش که عمر کسانی که از باطری قلب استفاده می کنند چقدر است ؟ باید به عوامل زیر اشاره کرد:

 

وضعیت سلامت عمومی بیمار

داشتن یک بیماری زمینه ای همچون : دیابت ، سرطان یا بیماری قلبی همزمان با استفاده از باطری قلب باعث می شود که طول عمر کوتاه تری نسبت به افراد سالم داشته باشند.

 

داشتن سن بالا

افراد مسن تر یا به عبارتی سالمندان ، نسبت به افراد جوانتر کمتر عمر می کنند. هرچه سن فردی که از باطری قلب استفاده می کند بیشتر باشد ، طول عمر کمتری خواهد داشت.

 

نوع باطری قلب

تعویض به موقع باطری یا استفاده از باتری های قلب جدیدتر معمولاً عمر طولانی تری را برای این بیماران رقم می زند. زیرا باطری های قلب قدیمی تر ، طول عمر کمتری دارند. از دیگر خدمات شرکت پرستاری همراه طب : دندان درد را با تزریق کتورولاک در منزل کاهش بده.

 

عوارض بعد از عمل باطری قلب

 

عوارض بعد از عمل باطری قلب

درصد شکایت کنندگان از عوارض بعد از عمل باطری قلب بسیار کم است .با این وجود ، عوارض احتمالی نادر را در پس ذهن خود داشته باشید که عبارتند از :

 

عفونت در محل کاشت 

علامت تورم و قرمزی در محل قرار گرفتن باطری ، بالا رفتن دمای بدن ( تب ) را به عنوان عوارض بعد از عمل باطری قلب در نظر میگیرند که نشانه ای از وجود عفونت تلقی می شود. مخصوصا اینکه امکان انتقال عفونت به خون وجود دارد. 

 

شکستن الکترودها 

 یکی از عوارض بعد از عمل باطری قلب می تواند پارگی یا شکستن الکترود ها باشد که منجر به اختلال در عملکرد باطری قلب می شود.

 

حساسیت به باطری

در برخی از افراد با بروز علائمی مثل خارش یا قرمزی ، متخصص قلب ، پی به حساسیت ایجاد شده در فرد بیمار نسبت به باطری قلب می برد. 

 

خونریزی 

 با اینکه احتمال خونریزی در محل کاشت باطری قلب ، آنهم به صورت خفیف ، بسیار کم است اما جای نگرانی نیست. زیرا به راحتی با درمان دارویی کنترل خواهد شد. 

 

ترومبوز 

 یکی از عوارض بعد از عمل باطری قلب ، لخته شدن خون در رگ های خونی ( رگ هایی که به باطری قلب متصل هستند ) است.

 

 داشتن ضربان نامنظم قلب

این امر معمولاً خفیف  و جزئی است و به خودی خود برطرف می شود. شاید برایتان جالب باشد : آنچه باید درباره آزمایش سرطان پروستات بدانید.

‌نظرات کاربران