آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
زخم بستر چیست ؟

زخم بستر چیست ؟ همه چیز درباره زخم بستر 


 

زخم بستر به زخم هایی گفته می شود که پوست و بافت زیرین آن ، ناشی از فشار طولانی مدت روی پوست آسیب ببیند و زخم شود . زخم بستر اغلب روی پوستی ایجاد می شود که نواحی استخوانی بدن مانند پاشنه پا ، مچ پا ، باسن و دنبالچه را می پوشاند . افرادی که شرایط پزشکی ، توانایی آنها را برای تغییر وضعیت محدود می کند یا کسانی که بیشتر وقت خود را روی تخت ، صندلی و یا ویلچر می گذرانند بیشتر در معرض خطر زخم بستر هستند ؛ اصولا جابه جایی چنین افرادی کار دشواری است و بهترین گزینه برای آنها درمان زخم بستر در منزل میباشد . برای کسب آگاهی بیشتر جهت علل ، علائم ، درمان و پیشگیری زخم بستر در این مقاله از همراه طب همراه ما باشید .

 

علائم زخم بستر

 

زخم بستر چیست ؟

زخم بستر یا به عبارت دیگر زخم های فشاری به زخم هایی گفته می ‌شود که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب ، نشستن روی ویلچر یا گچ گرفتن برای مدت طولانی ، ایجاد می شوند . زخم بستر زمانی اتفاق می ‌افتد که فرد بی ‌حرکت یا در بستر باشد ، بیهوش باشد یا قادر به احساس درد نباشد . این زخم های فشاری زمانی ایجاد می شوند که فشار طولانی مدت روی پوست شما وجود داشته باشد و این فشار جریان خون را کند . زخم بستر مراحل مختلفی دارد به طوری که جدی ترین مرحله خطر ابتلا به عفونت های تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد به طوری که این عفونت ممکن است به استخوان های برسد . زخم بستر یک مشکل جدی در میان سالمندان ضعیف است اما این موضوع می توانند با کیفیت مراقبتی که فرد دریافت میکند مرتبط باشند. به طور مثال اگر یک فردی که در بستر و بی حرکت است چرخانده نشود و در موقعیت مناسبی قرار نگیرد ، تغذیه سالم و مراقبت پوستی خوبی نداشته باشد ، زخم بستر ایجاد می شود. افراد مبتلا به دیابت و مشکلات گردش خون در معرض خطر بیشتری از جانب زخم بستر قرار دارند .

 در صورت نیاز به ویزیت شدن توسط توسط بهترین متخصص قلب کلیک کنید : ویزیت متخصص قلب و عروق در منزل

 

 

زخم بستر بیشتر در چه نقاطی از بدن ایجاد می شود ؟ 

محل های رایج ایجاد زخم بستر برای افرادی که از ویلچر استفاده می کننده ، زخم بستر اغلب روی پوست در نقاط زیر ایجاد می شود . دنبالچه یا باسن تیغه های شانه و ستون فقرات پشت بازوها و پاها در جایی که روی صندلی قرار می گیرند برای افرادی که باید در رختخواب بمانند ، زخم بستر ممکن است در موارد زیر رخ دهد : باسن، کمر یا دنبالچه پشت یا کناره های سر تیغه های شانه پاشنه پا ، مچ پا و پوست پشت زانو

 

علل ایجاد زخم بستر چیست ؟ 

زخم بستر در اثر فشار بر روی پوست ایجاد می شود که جریان خون به پوست را محدود می کند. حرکات محدود می تواند پوست را آسیب پذیر تر کند و منجر به ایجاد زخم بستر شود . سه عامل اصلی در ایجاد زخم بستر عبارتند از : 

 

فشار 

 فشار اصلی ترین عامل ایجاد زخم بستر میباشد . فشار مداوم بر هر قسمت از بدن شما می تواند جریان خون به بافت ها را کاهش دهد. جریان خون برای رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به بافت ها ضروری است. بدون این مواد مغذی ضروری ، پوست و بافت های مجاور آسیب می بینند و ممکن است در نهایت بمیرند . برای افراد با تحرک محدود ، این نوع فشار در مناطقی اتفاق می افتد که به خوبی با ماهیچه یا چربی پوشانده نشده اند و روی استخوان قرار دارند ، مانند ستون فقرات ، دنبالچه ، تیغه های شانه ، باسن ، پاشنه پا و آرنج . 

 

اصطکاک 

 اصطکاک زمانی رخ می دهد که پوست روی لباس یا ملحفه ساییده شود . این می تواند پوست شکننده را در برابر آسیب ، آسیب پذیرتر کند ، به خصوص اگر پوست مرطوب نیز باشد . 

 

رطوبت 

 رطوبت ناشی از عرق ، ادرار یا مدفوع می تواند روند ایجاد زخم بستر را تسریع بخشد . 

 

کشش 

 کشیدن یا کشیده شدن پوست ناشی از سر خوردن روی تخت شیبدار یا ویلچر میتواند در ایجاد زخم بستر موثر باشد . 

کلیک کنید : تزریقات در منزل به صورت شبانه روزی و اعزام فوری

 

 

علت ایجاد زخم بستر

 

زخم بستر چه علائمی دارد ؟

علائم نشان دهنده زخم بستر یا به عبارت دیگر زخم فشاری عبارتند از : تغییرات غیرمعمول در رنگ یا بافت پوست درد یا خارش در ناحیه آسیب دیده پوست تکه ای از پوست نسبت به نقاط دیگر بدن سفت تر میشود گرم تر بودن ناحیه ای از پوست نسبت به سایر نوحی تورم تخلیه چرک مانند زخم ها معمولاً به تدریج ایجاد می شوند ، اما گاهی اوقات ممکن است طی چند ساعت ظاهر شوند پس باید مراقب باشید .

 

چه کسانی در معرض خطر زخم بستر هستند ؟

افرادی که پوست نازک تری دارند و افرادی که توانایی حرکتی محدودی دارند (یا بدون) بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر قرار میگیرند . این افراد شامل افرادی هستند که : در کما یا حالت نباتی هستند فلج هستند و توانایی حرکت ندارند از ویلچر استفاده میکنند از گچ گیری و آتل یا وسایل مصنوعی استفاده می کنند گاهی انسداد راه هوایی می تواند با جان یک انسان بازی کند . در اینگونه مواقع در شرایط اضطراری انجام ساکشن در منزل با تجهیزات پیشرفته بهترین راه است .

 

زخم بستر چگونه درمان می شود ؟

درمان زخم بستر توسط  کارشناس زخم و بر اساس شدت زخم انجام میگیرد . درمان ممکن است پس از شکسته شدن پوست دشوارتر باشد و پروسه طولانی تری را طی کند . بهتر است که درمان زخم بستر در منزل و توسط یک متخصص و کارشناس زخم صورت گیرد . اعمال درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد : محافظت از زخم با گازهای دارویی یا سایر پانسمان های مخصوص از بین بردن فشار روی ناحیه آسیب دیده تمیز نگه داشتن زخم درمان زخم با فشار منفی برداشتن بافت آسیب دیده ، عفونی یا مرده پیوند پوست سالم به ناحیه زخم (گرافت پوست) استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تغذیه رسانی خوب و متعادل

 

درمان زخم بستر

 

درمان های جراحی برای زخم بستر چیست؟

زخم بستر اگر به مراحل 3 یا 4 که عمیق هستند برسد یا ناحیه وسیعی از پوست را تحت تاثیر قرار دهد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد زیرا تنها راه برای مراحل پیشرفته همین است . در این عمل جراحی برای بستن زخم ، پوست یک ناحیه سالم از بدن را به قسمتی که دچار آسیب شده پیوند میزنند . برای دریافت خدمات کشیدن سوند ادراری در منزل با پرستاران مجرب با ما تماس بگیرید .

 

چگونه می توانید از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنید ؟

مراحل ذکر شده می تواند خطر ابتلا به زخم بستر را کاهش دهد و از ایجاد آن جلوگیری کند : 1ـ اگر نشسته اید هر 15 دقیقه یا اگر روی تخت هستید هر یک تا دو ساعت یک بار وضعیت خود را تغییر دهید . اگر نمی توانید موقعیت خود را تغییر دهید ، یک مراقب می تواند به شما در انجام این کار کمک کند . 2ـ پوست خود را به طور منظم بررسی کنید  یا از یک مراقب بخواهید که این کار را انجام دهد  تا تغییرات رنگ پوست و حساسیت یا درد ، گرما یا خنکی  را به طور مداوم بررسی کنید . 3ـ پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید . برای محافظت از پوست در برابر تعریق ، ادرار و مدفوع از کرم های مانع رطوبت استفاده کنید . 4ـ برای ترک سیگار کمک بگیرید. نیکوتین بهبود زخم را کند می کند 5ـ از تشک های مخصوص طراحی شده یا بالشتک های فوم برای کاهش فشار روی پوست خود استفاده کنید . روی بالشتک هایی که وسط آنها خالی است ننشینید 6ـ یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و و بدن خود را هیدراته نگه دارید . 7ـ ملحفه ، زیرپوش و لباس خود را اغلب بشویید و عوض کنید 8ـ در تمرینات فیزیوتراپی شرکت کنید همچنین شما میتوانید دیالیز در منزل را از ما بخواهید .

‌نظرات کاربران