آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

پایین آوردن فشار خون در منزل


پایین آوردن فشار خون

پرفشاری خون یا هایپرتانسیون که به آن فشار خون بالا نیز گفته می شود، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون فرد به طور مداوم بالا باشد. این مسئله به قلب و عروق آسیب می رساند و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه و بیماری‌های چشمی را افزایش می دهد.در این مقاله به بررسی دلایل و راههای درمان فشار خون بالا می پردازیم. 

 

پایین آوردن فشار خون بالا


علت های اصلی فشار خون بالا


بالابودن فشار خون به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که یکی از موارد زیر و یا ترکیبی از چند عامل می تواند از دلایل اصلی آن باشد:
●    فشار خون اولیه: پزشکان زمانی که علتی برای فشار خون بالای بیمار نمی یابند، از آن به عنوان فشار خون اولیه یا ضروری نام می برند.
●    ژنتیک: سابقه خانوادگی در ابتلا به فشار خون بالا ثابت شده است و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
●     سبک زندگی: در سبک زندگی افراد، عواملی وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند.مصرف بیش از حد نمک، سدیم را افزایش می‌دهد و منجر به احتباس مایعات در بدن می شود و در نتیجه ی  آن، فشار خون افزایش می یابد. کمبود پتاسیم نیز از فاکتورهای خطر محسوب می شود زیرا پتاسیم به دفع سدیم از بدن کمک می‌کند و کمبود پتاسیم نیز باعث افزایش فشار خون می شود.همواره چاقی یا اضافه وزن، سلامتی افراد را به خطر می اندازد و در مورد خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز صدق می کند. کم تحرکی و مصرف زیاد الکل نیز خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.سیگار کشیدن به عروق خونی آسیب می رساند و باعث می شود تا فشار خون افزایش یابد. همچنان که استرس مزمن تعادل فشار خون را به هم می ریزد.
●    بیماری‌های کلیوی: برخی از بیماری‌های کلیوی ممکن است باعث افزایش فشار خون شوند.
●    مشکلات هورمونی: مشکلات هورمونی، مانند آپنه خواب یا کم کاری تیروئید، نیز فرد را مستعد  افزایش فشار خون می کند.
●    داروها: یکی از عوارض جانبی بعضی از داروها این است که فشار خون فرد را بالا می برد.
اگر فشار خون بالا دارید، برای کنترل آن با پزشک در ارتباط باشید و یا از مزایای ویزیت متخصص قلب در منزل بهره ببرید.انجام اکو قلب در منزل برای بیمارانی که امکان جابجایی برای آنها سخت است، می تواند گزینه مناسبی برای بیماران قلبی باشد.


عوارض شایع فشار خون بالا


فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری قلبی است. همچنین زمانی که جریان خون به بخشی از عضله قلب به طور ناگهانی قطع می‌شود. فرد را دچار حمله قلبی می کند. یکی دیگر از عوارض بالا بودن فشار خون، وقوع سکته مغزی است و زمانی که جریان خون به بخشی از مغز به طور ناگهانی قطع شود اتفاق می افتد و زمانی که قلب، قادر به پمپاژ خون کافی به بقیه بدن نباشد بیمار دچار نارسایی قلبی می شود. فشار خون بالا همچنین می تواند به کلیه ها آسیب رسانده و منجر به نارسایی کلیه شود.از دیگر عوارض فشار خون بالا می توان به آسیبی که به رگ های خونی موجود در چشم می رسد اشاره کرد. رتینوپاتی که به عنوان آسیب به شبکیه چشم از آن یاد می شود و آب مروارید که ابری شدن عدسی چشم است از عوارض بالا بودن فشار خون در بیماران تلقی می شود. حتی در موارد شدید باعث از دست دادن بینایی فرد خواهد شد.افزایش فشار خون سبب آسیب به رگ های خونی سراسر بدن شده که  آنوریسم( برآمدگی ضعیف در دیواره شریان) و بیماری عروق محیطی(باریک شدن شریان ها در پاها) نمونه های آن است.
گاهی اوقات، فشار خون بالا، خطر خونریزی بینی را افزایش می دهد و یا باعث مشکلاتی در  حافظه فرد می شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر او را تهدید می کند.

 

پایین آوردن فشار خون بالا

 

نقش ژنتیک در فشار خون بالا


از آنجا که ژن ها می توانند در ابتلا به فشار خون بالا نقش داشته باشند؛ چنانچه یکی از اعضای خانواده مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند به فشار خون بالا مبتلا باشند، فرد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری خواهدد بود.محققان بیش از 1000 ژن را معرفی کرده اند که با فشار خون مرتبط است و عملکرد سیستم قلبی عروقی و نحوه پاسخ بدن به هورمون ها را کنترل می کنند.
با این حال، وجود سابقه خانوادگی و یا جهش های ژنتیکی که با فشار خون بالا در ارتباطند را نمیتوان به عنوان عامل های قطعی ابتلا به این بیماری دانست زیرا عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و فعالیت بدنی هم نقش مهمی در ابتلا به فشار خون بالا دارند.یکی از عوامل محیطی که خطر افزایش فشار خون را به همراه دارد، مصرف بیش از حد نمک است. متاسفانه سرانه مصرف نمک در کشور ما بالاست و از آنجا که نمک، سدیم را افزایش می‌دهد، سبب افزایش فشار خون می شود.همچنین پتاسیم به دفع سدیم از بدن کمک می‌کند و کمبود پتاسیم باعث افزایش فشار خون می‌شود. چاقی یا اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد الکل،سیگار کشیدن و استرس نیز از فاکتورهای خطرناک در این حوزه محسوب می شوند. 


پیشگیری و کنترل فشار خون در منزل 


با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و مصرف به موقع داروهایی که پزشک تجویز میکند تا حد زیادی می توان فشار خون را کاهش داد و خطر ابتلا به عوارض جانبی را کم کرد.بنابراین مصرف میوه ، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را افزایش دهید. مصرف نمک، چربی های اشباع شده و کلسترول را محدود کنید.حداقل روزی 30 دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید و اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، می توانید با کاهش مقدار کمی از وزن،به طور قابل توجهی فشار خون خود را کاهش دهید.
محدود کردن مصرف الکل، ترک سیگار و مدیریت استرس نیز نقش مهمی در پایین آوردن فشار خون در منزل دارند.
از آنجا که فشار خون بالا اغلب هیچ علامتی ندارد، بنابراین توصیه می شود تا به طور مرتب فشار خون خود را در منزل اندازه گیری کنید. مخصوصا اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید. با تماس و هماهنگی با موسسه های درمانی که وظیفه اعزام کادر درمان به منزل بیماران را دارند ،می توانید فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید. آنها  حتی  خدماتی نظیر ساکشن ریه در منزل ، صدور گواهی فوت در منزل ، دیالیز در منزل و تعویض سوند ادرار در منزل را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند. 


فشار خون بالا در بارداری


فشار خون بالا در بارداری خطرناک است و می تواند عوارض جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد.پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری یک عارضه جدی است که می تواند منجر به آسیب به اندام های مادر، از جمله کبد و کلیه ها، و همچنین جدا شدن زودهنگام جفت شود.افزایش فشار خون می تواند بیماری قلبی را در مادر افزایش دهد.و بعضا باعث سکته مغزی شود. زایمان زودرس نیز از عواقب بالا بودن فشار خون است.گفتنی است که فشار خون بالا می تواند جریان خون به جفت را کاهش داده و منجر به رشد ناقص جنین و  زایمان زودرس شود.مرگ داخل رحمی نیز یکی از وقایع ناگوار افزایش فشار خون است.بنابراین اگر خانمی باردار است و فشار خون بالا دارد،باید به طور مرتب تحت نظر پزشک قرار بگیرد.پزشک برای کنترل فشار خون او دارو تجویز میکند و برای بررسی سلامت مادر و جنین اقدامات لازم را انجام می دهد.

 

پایین آوردن فشار بالا


پایین آوردن فشار خون در منزل با مواد غذایی


تغییراتی در رژیم غذایی در کنار مصرف دارو، به طور قابل توجهی در کاهش فشار خون موثر است. میوه ها و سبزیجات مخصوصا میوه های غنی از پتاسیم مانند موز، پرتقال، گریپ فروت، زردآلو، هندوانه و یا مصرف سبزیجات برگ سبز که شامل اسفناج، کلم پیچ، کاهو، قاصدک است و یا سایر سبزیجات مانند گوجه فرنگی، خیار، چغندر و هویج می توانند تاثیر بسزایی در پایین آوردن فشار خون داشته باشند.همچنین غذاهای غنی از منیزیم مانند آجیل ها و دانه ها که شامل بادام، بادام هندی، تخمه کدو، کنجد و حبوباتی مثل عدس، لوبیا، نخود و غلات کامل مانند جو دوسر و برنج قهوه ای کمک بزرگی به کاهش فشار خون می کنند.سعی کنید ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ساردین را در برنامه غذایی بگنجانید و از مصرف ماست یونانی غافل نشوید.نمک، سدیم را افزایش می دهد که عامل اصلی فشار خون بالا است. بنابراین سعی کنید مصرف نمک خود را به کمتر از 2300 میلی گرم در روز محدود کنید.و با افزایش مصرف فیبر به تعادل فشار خون در بدن خود کمک کنید زیرا فیبر هم در عوض به دفع سدیم از بدن شما کمک می کند.نکته قابل توجه دیگر این است که اضافه وزن یا چاقی می تواند فشار خون را افزایش دهد.بنابراین کنترل وزن را در  اولویت قرار دهید و در نهایت توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کافئین می تواند فشار خون را افزایش دهد.
بنابراین رعایت موارد فوق در رژیم غذایی روزانه و انجام فعالیت های بدنی و مصرف داروها طبق دستور پزشک می تواند به تعادل فشار خون شما کمک کند.

‌نظرات کاربران