آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

نارسایی کلیه چیست ؟


نارسایی کلیه

وقتی کار به مشکلی به نام نارسایی کلیه می رسد؛ یعنی کلیه های شما به مدت حداقل سه ماه آسیب جدی دیده اند و کمی دیر اقدام کرده اید با اینکه شانس زنده ماندن دارید اما احتمالا کلیه های خود را از دست خواهید داد. قبل از دیر شدن با مشاهده علائم نارسایی کلیه مثل : تکرر ادرار ، تورم پاها ، پر رنگ شدن ادرار ، از دست دادن وزن ، بی خوابی و... به پزشک مراجعه کنید یا از طریق تماس با مرکز خدمات درمان در منزل همراه طب ، درخواست اعزام متخصص برای انجام ویزیت در منزل نمایید. در ادامه درباره درمان قطعی این مشکل و تغذیه بیماران در دوران بیماری مطلع می شوید.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه چیست ؟

تصفیه خون و تولید ادرار از وظایف کلیه هاست. اگر اختلالی در عملکرد صحیح کلیه ها در دراز مدت به وجود آید که با مکانیسم های جبرانی بدن قابل جبران نباشد ، گفته می شود که فرد به نارسایی کلیه مبتلاست. این اختلال به کندی رخ می دهد و در مراحل اولیه ، علائم نارسایی کلیه بسیار کم است. تجمع مواد زائد و مایعات در بدن از عوارض آن می باشد.

انواع نارسایی کلیه

دو نوع نارسایی کلیه وجود دارد . 1. نارسایی حاد کلیه  2. نارسایی مزمن کلیه

نارسایی حاد کلیه : از کار افتادگی و آسیب به کلیه ها بصورت ناگهانی رخ داده و علائم نارسایی کلیه به سرعت و در عرض دو ظاهر شده و بعد از مدتی بهبود می یابد.

سوء مصرف مواد مخدر، مصرف غیرقانونی مواد مخدر و حمله قلبی یا مشکلات دستگاه ادراری از علل ایجاد علائم نارسایی کلیه از نوع حاد هستند.

مزمن : مشکل کلیوی و علائم نارسایی کلیه به مدت بیش از 3 ماه ادامه دارد. و مقصود این مقاله ، این نوع از نارسایی کلیه است.

البته هر شناسایی انواع نارسایی کلیه با ویزیت پزشک امکان پذیر است.

کار کلیه ها چیست ؟

نمی توان ارتباط بروز علائم نارسایی کلیه را با عملکرد کلیه ها نادیده گرفت. کار کلیه ها شامل موارد زیر است :

  • حذف مواد زائد طبیعی و خروج آب اضافی از بدن 
  • کمک به ساخت گلبول های قرمز
  • برقراری تعادل مواد معدنی مهم در بدن 
  • کمک به حفظ فشار خون
  • سالم نگه داشتن استخوان ها

وارد شوید : احتمال ابتلای فرزند خود به بیماری هانتینگتون را بررسی کن !

تشخیص نارسایی کلیه از روی آزمایش 

نارسایی کلیه دارای 5 مراحل است. بعد از ویزیت شدن توسط پزشک ، متخصص برای اطلاع یافتن از اینکه علائم نارسایی کلیه ایجاد شده در شما نشانگر کدام یک از مراحل این بیماری است، از دو آزمایش استفاده می کند که عبارتند از :

1.    آزمایش خون به نام میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)

2.   آزمایش ادرار که به عنوان نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (uACR) شناخته می شود.

برای نمونه گیری آزمایش خون و ادرار در منزل کلیک کنید : خدمات آزمایش در منزل

مراحل نارسایی کلیه

ممکن است علائم نارسایی کلیه شما نشان دهنده هر یک از مراحل زیر باشد :

مرحله اول  . آزمایش خون GFR بالاتر از 90  می باشد و سطح  Uacr برای مدت 3 ماه بالای 30 باشد. البته شاخص اصلی در این مرحله از نارسایی کلیه سطح uACR خواهد بود و هرچه پایین 30 باشد بهتر است.

نکته : GFR هر عددی را نشان دهد یعنی هر دو کلیه به میزان آن عدد درست کار می کنند و سالم هستند. وقتی GFR بالای 90 است یعنی کلیه ها 90 درصد درست کار می کنند.

مرحله دوم . GFR ( یک علامت اختصار در آزمایش خون ) در این مرحله ،عدد بین 60 الی 89 را نشان می دهد. نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (uACR) 30 یا بیشتر برای حداقل سه ماه می باشد. افراد دارای علائم نارسایی کلیه در مرحله دوم نیز به مدت سه ماه رصد می شوند.

مرحله سوم . جواب آزمایش GFR ، عدد بین 45-59 به مدت 3 ماه یا بیشتر را نشان می دهد. یعنی برای دو آزمایش در طول 3 ماه گرفته می شود تا احتمال آسیب حاد کلیوی رد شده و علائم نارسایی کلیه ناشی از حالت مزمن باشند.

مرحله چهارم . باید عدد نمایان شده در آزمایش GFR به مدت 3 ماه بین 15-29 است. منظور این است که کلیه های شما 15 الی 29 درصد از آنچه که دو کلیه سالم در یک فرد جوان می ‌توانند انجام دهند، کار می‌ کنند.

مرحله 5 یا مرحله پایانی . هر دو کلیه پایین تر از 15 درصد در مقایسه با کلیه های فرد سالم درست کار می کنند و آزمایش GFR عدد زیر 15 را نشان می دهد. علائم نارسایی کلیه در مرحله پایانی شدید است.

برای نگهداری از بیمار خود درخواست دهید : استخدام پرستار بیمار در منزل

علائم اولیه نارسایی کلیه

نارسایی مزمن کلیه در مرحله اول علامتی ندارد اما با پیشرفت بیماری ، باید منتظر ظهور نشانه های زیر باشید:

  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی عضلانی
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن 
  • وجود تورم پا و مچ پا
  • خشکی و یا خارش پوست
  • احساس تنگی نفس
  • مشکل در خوابیدن
  • دفع زیاد یا کم ادرار

کسلی و بیحالی خودتو درمان کن : فصد خون در منزل  

علت نارسایی کلیه چیست؟

بیماری های زیادی را می توان در علت نارسایی کلیه به صورت مزمن دخیل دانست که مهمترین آنها عبارتند از: 1. دیابت 2. پرفشاری خون 

دلایل کمتر شایع در بیماری مزمن کلیه شامل : بیماری های ژنتیکی ، بیماری های خود ایمنی ، مشکلات دستگاه ادراری و سندرم نفریت می باشد که باعث بروز علائم نارسایی کلیه می شوند.

درمان قطعی نارسایی کلیه

وقتی سخن از نارسایی کلیه هاست یعنی 85 تا 90 درصد از عملکرد کلیه های شما از بین رفته است و تنها درمان قطعی نارسایی دائمی کلیه پیوند است تا بتوان علائم نارسایی کلیه را مدیریت کرد. ویزیت پزشک در مراحل اولیه بیماری توصیه می شود.

درمان نارسایی کلیه

بهترین دارو برای نارسایی کلیه

پزشکان دو گروه از داروها به نام مهارکننده های ACE و ARB را برای کنترل فشار خون در حین ویزیت کردن تجویز می کنند تا عملکرد کلیه به کندی از بین برود و نارسایی کلیه به تاخیر بیفتد. بهترین دارو برای نارسایی کلیه عبارتند از :

  • لیزینوپریل  
  • لوزارتان  
  • بنازپریل 
  • ایربسارتان 
  • رامیپریل 
  • والزارتان

دریافت انواع دارو و تزریق آن در منزل با انتخاب خدمات تزریقات در منزل

بهترین میوه برای نارسایی کلیه

بهترین میوه برای نارسایی کلیه باید پتاسیم کمتری داشته باشد برای مثال : سیب ، نارنگی ، لیمو ، گریپ ‌فروت ، گیلاس ، توت ‌فرنگی ، هلو ، آناناس ، هندوانه ، تمشک و زغال ‌اخته دارای پتاسیم کمتری نسبت به سایر میوه ها هستند. از این رو ؛ موز و پرتقال به دلیل داشتن پتاسیم بالا مناسب نیستند.

‌نظرات کاربران