آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف باید چند باشد؟


تعداد ضربان قلب نرمال

میزان ضربان قلب نرمال در هر فردی بسته به سن، جنسیت، و وضعیتی که در آن قرار دارد؛ می تواند متفاوت با سایرین باشد. به طور مثال، تعداد ضربان قلب نرمال در ورزشکاران از افراد عادی بیشتر است و این بالا بودن، نشانه بیماری نیست. دانسته های خود را در رابطه با اینکه ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف باید چند باشد؟ افزایش دهید. متخصص قلب میتواند شما را در این رابطه بهتر راهنمایی کند. برای ملاقات بدون نوبت با بهترین متخصص قلب تهران از طریق مرکز خدمات پزشکی در منزل همراه طب درخواست دهید: ویزیت متخصص قلب در منزل

تعداد ضربان قلب نرمال

تعداد ضربان قلب نرمال در بزرگسالان سالم چقدر است؟

منظور از میزان ضربان قلب نرمال، تعداد دفعاتی است که قلب انسان در یک دقیقه می زند. این تعداد برای هر فرد سالم بزرگسال در حالت استراحت، بین 60 تا 90 ضربه در دقیقه است. تعداد ضربان قلب نرمال، شاخص مهمی از سلامت قلب محسوب می شود.

کلیک کنید : نوار قلب در منزل

ضربان قلب نرمال در بارداری

بانوان باردار در دوران حاملگی، با افزایش 30 تا 50 درصدی میزان خون پمپاژ شده توسط قلب مواجه می شوند که امری طبیعی است. در نتیجه، تعداد ضربان قلب نرمال در حالت استراحت از نرخ معمول قبل از بارداری حدود 70 ضربه در دقیقه به 90 ضربه در دقیقه افزایش خواهد یافت. در نظر داشته باشید که میزان ضربان قلب نرمال در بارداری برای مادر و جنین متفاوت است.

ضربان قلب نرمال را چگونه گرفته و محاسبه کنیم؟

گرفتن نبض، راهی برای محاسبه ضربان قلب است. کافیست مچ دست خود را نگه داشته و دو انگشت خود را روی شریان داخل مچ، درست زیر انگشت شست قرار دهید. تعداد ضربان ها را به مدت 15 ثانیه شمرده و در عدد 4 ضرب کنید. اینگونه تعداد ضربان قلب نرمال در یک دقیقه به دست خواهد آمد.

توجه داشته باشید که هر خدمات درمانی در سریع ترین زمان بخواهید مرکز ما انجام میدهد : فصد خون در منزل

اهمیت دانستن تعداد ضربان قلب طبیعی کجاست؟

کاهش یا افزایش تعداد ضربان قلب، نشان دهنده تغییرات اساسی در سطح سلامت عمومی فرد است. اهمیت دانستن از میزان ضربان قلب نرمال و حفظ این تعداد، از آن جهت است که سطح فعالیت، سطح تناسب اندام، اندازه بدن، احساسات و حتی داروها می توانند بر سرعت ضربان قلب شما تأثیر بگذارند. با مدیریت این عوامل از ایجاد بیماری های قلبی جلوگیری می شود.

ضربان قلب نرمال خانم ها

78 الی 82 ضربه در دقیقه، میزان ضربان قلب نرمال برای خانم هاست. از آنجایی که محدوده "طبیعی" بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است؛ وجود عواملی مانند تغییرات هورمونی، ورزش و انتخاب سبک زندگی ممکن است این عدد را بالا و پایین کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر خود کلیک کنید : سن سرطان پوست 

ضربان قلب نرمال در سالمندان

سالمندی نمی تواند در افزایش یا کاهش تعداد ضربان قلب نرمال بزرگسالان تاثیری داشته باشد. یعنی این عدد برای سالمندان سالم نیز 60 الی 100 ضربان دقیقه است. علت بالاتر یا پایین تر بودن ضربان قلب ازاین محدوده باید توسط متخصص قلب بررسی شود.

برای اعزام سریع متخصص به منزل : ویزیت متخصص عفونی در منزل 

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف 

حداکثر تعداد ضربان قلب را که طبق فرمول بدست می آورد اما اکنون با جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف در حالت استراحت آشنا می شوید:

سن

تعداد ضربان قلب نرمال

ضربان قلب کودکان 3-4 ساله

80 الی 120 ضربان در دقیقه

ضربان قلب در اطفال 5-6 سال

75 الی 115 ضربه در دقیقه

ضربان قلب در کودک 7 تا 9 سال

70 تا 110 ضربان در دقیقه

کودکان و افراد بالاتر از 10 سال

60 تا 100 ضربان در دقیقه

ضربان قلب نرمال با دستگاه فشار سنج

در رابطه با اینکه آیا می توان ضربان قلب نرمال را با دستگاه فشار سنج اندازه گرفت باید گفت: فشار خون و ضربان قلب دو مقوله جدا از هم اما مرتبط هستند. یعنی روش اندازه گیری، ماهیت و اعداد متفاوتی برای هر کدام تعیین شده است. برای مثال، بالا یا پایین بودن فشار خون به طور مستقیم می تواند بر تعداد ضربان قلب تاثیر بگذارد یا بالعکس. فشار خون نرمال در دستگاه فشارسنج باید عدد 12 روی 8 را نشان دهد. تعداد ضربان قلب نرمال 60 الی 100 ضربه در دقیقه می باشد که با گرفتن نبض مشخص می شود.

نکته : تا چه حد درباره بیماری پیسی اطلاعات دارید ؟ 

حداکثر ضربان قلب چقدر است؟

هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود وضعیت هایی مثل : ورزش کردن، استرس حادثه و.. را تجربه کند که ضربان قلبش برای چندین دقیقه بالا برود. آیا می خواهید بدانید قلبتان تا کجا کشش دارد و یا ضربان قلبتان از چه حد بالاتر رفت، باید نگران شوید؟ از طریق فرمول زیر می توانید حداکثر تعداد ضربان قلب خود یا عزیزانتان را محاسبه کرده و در صورت بالا رفتن از حداکثر مجاز با متخصص قلب تماس بگیرید.

حداکثر ضربان قلب (HRmax) = (220 - سن شما) ضربان در دقیقه

چربی سوزی در چه تعداد ضربان قلبی اتفاق می افتد؟

همیشه ورزش کردن به معنای چربی سوزی نیست. یعنی ممکن است شما ورزشی انجام دهید که کالری بالایی را بسوزانید اما این کالری مربوط به چربی های اضافی بدن نباشد. هرگاه میزان ضربان قلب به 45 تا 60 درصد حداکثر ضربان قلب برسد چربی سوزی اتفاق می افتد. متخصص قلب میتواند شما را در انجام ورزش های استقامتی قلب بهتر راهنمایی کند.

کلیک کنید : ساکشن ریه در منزل 

تعداد ضربان قلب نرمال بر اساس سن و جنسیت

تعداد ضربان قلب نرمال برای ورزشکاران چقدر است؟ 

شما با یک محاسبه ساده می توانید تعداد ضربان قلب نرمال خود را برای زمان ورزش کردن به دست آورده و قلب خود را با فعالیت های سنگین خسته نکنید. از نظر متخصصان، رسیدن به عددی معادل 60 تا 80 درصد حداکثر ضربان قلب باعث می شود تا بیشترین فایده را از ورزش کردن ببرید. تعداد ضربان قلب نرمال برای ورزشکاران چقدر است؟ از آنجایی که باید سن مشخص باشد پس، خودتان با استفاده از فرمول: 60 الی 80 درصد ( سن – 220 ) آن را بدست آورید.

‌نظرات کاربران