آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user
بیماری پیسی

بیماری پیسی


بیماری پیسی چیست 

شاهد ایجاد ناگهانی لکه های سفید روی پوست خود هستید و از ادامه یافتن این روند می ترسید. باید درباره بیماری به نام پیسی یا برص ، اطلاعات خود را افزایش دهید. اینکه این بیماری خطرناک  یا قابل درمان است و یا به طور متناوب در رفت و برگشت است را در ادامه می خوانید. همراه طب به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات درمان در منزل با اعزام شبانه روزی انواع پزشکان مثل ویزیت متخصص اطفال ، شما را در تشخیص و درمان همه بیماری ها همراهی می کند.

بیماری پیسی (برص) چیست؟

ملانوسیت ها سلول های مسئول رنگ دهی در داخل پوست هستند. هرگاه سیستم ایمنی بدن ( گلبول های سفید ) به اشتباه به ملانوسیت ها حمله کند و باعث از بین رفتن آنها شود، بیماری به نام پیسی یا برص با لکه های سفید  پدید می آید. 

اینجا بخوانید : آنچه باید درباره کم کاری تیروئید بدانید .

بیماری پیسی

علت بیماری پیسی چیست ؟

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن به سلول های خودی حمله می کند ، این بیماری در ردیف بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. هنوز علت مشخصی برای این خود درگیری پیدا نشده است. اما دانشمندان ، عواملی مثل تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی ، استنشاق هوای آلوده و سرب دار ، داشتن استرس مداوم ، عوامل خود ایمنی ، زمینه سابقه خانوادگی و ارثی را در بروز اینگونه اختلالات دخیل می دانند. توجه به استرس کودکان و درمان توسط متخصص اطفال می تواند احتمال ابتلا به آن را در بزرگسالی کاهش دهد. 

دسترسی شبانه روزی و بدون نوبت با انتخاب : ویزیت متخصص عفونی در منزل

علائم اولیه پیسی

هر فرد می تواند علائم متفاوتی را در مراحل اولیه ابتلا به بیماری پیسی از خود نشان دهد. اما به طور کلی نشانه های زیر را باید جزء علائم اولیه پیسی بدانید :

لکه های سفید روی پوست 

شروع پدید آمدن لکه های سفید اغلب در نقاطی از پوست مانند : سر ، روی دست ، صورت ، گردن ، انگشتان پا  است که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار گرفته اند.  برخی از افراد ، لکه ها را به صورت گروهی یا تک تک بر روی پوست خود مشاهده می کنند. البته، امکان به هم پیوستن و بزرگتر شدن لکه ها وجود دارد. در رابطه با تغییر رنگ پوست نیز باید گفت : لکه ها می توانند به طور کامل سفید باشد یا کمی روشن تر از پوست اطراف خود به نظر بیایند. با مشاهده لکه های سفید روی پوست کودکان به متخصص اطفال مراجعه کنید.

سفید شدن موها ( سر _ مژه _ ابرو)

افراد مبتلا فقط لکه های سفید در  روی پوست خود نمی بینند بلکه در مواردی نیز ، سفید شدن موهای سر، ابروها یا مژه ها نیز رخ داده است. تغییر رنگ مو می تواند به هر دو صورت : ناگهانی یا تدریجی باشد. مطمئنا سفید شدن موی سر در کودکان طبیعی نیست. با مشاهده این علامت ، با متخصص اطفال مشورت کنید.

با سپردن کار به کاردان از نماندن جای بخیه مطمئن شو: پانسمان زخم در منزل

تغییر رنگ غشاهای مخاطی

از علائم بیماری پیسی می توان به تغییر رنگ غشاهای مخاطی داخل دهان یا بینی اشاره کرد. البته شاید این علامت را با سایر بیماری ها مثل برفک دهان اشتباه بگیرید. برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. بیماری های دهان کودک خود را با متخصص اطفال در میان بگذارید.

خارش یا سوزش پوست

در رابطه با کسانی که می پرسند؛ آیا این لکه های سفید ، سوزش یا خارش دارند ؟ باید گفت : بله لکه های سفید ناشی از بیماری پیسی ممکن است با خارش یا سورش همراه باشند.

داشتن حساسیت به نور آفتاب

پوست افراد مبتلا به بیماری پیسی به شدت در برابر نور آفتاب آسیب پذیر است. به طوری که با کمترین تماس با نور خورشید، دچار آفتاب سوختگی می شود.

برای تزریق شبانه روزی سرم درخواست دهید : سرم تراپی در منزل

درمان بیماری پیسی

درمان بیماری پیسی

روش درمانی قطعی و صد در صدی برای بیماری پیسی وجود ندارد. اغلب درمان های پیشنهادی بر روی کم کردن علائم و بهبود ظاهر پوست تمرکز دارند. برخی از درمان های رایج پیسی عبارتند از:

مصرف داروهای موضعی : کرم ها و پمادهای استروئیدی به منظور کاهش التهاب و تحریک پوست تجویز می شوند.

نور درمانی : شیوه ای جدید است که در آن ، با استفاده از نور ماوراء بنفش (UV) ، اقدام به تحریک سلول های پوستی به تولید رنگدانه ( ملانین ) می کنند.

جراحی : برداشتن لکه های سفید و جایگزینی آن ها با استفاده از پوست سایر قسمت های بدن از طریق جراحی ؛ روشی است که ممکن است توسط پزشکان پیشنهاد داده شود.

مقاله پیشنهادی : تزریق انسولین برای کاهش قند خون 

لیزر درمانی . در برخی از موارد از لیزردرمانی نیز برای کاهش لکه های سفید پیسی استفاده می کنند.

ایمونوتراپی . از آنجایی که گلبولهای سفید ، مسئول ایجاد این بیماری هستند ، تحریک گلبول های سفید نیز می تواند به عنوان راه حل درمانی پیسی در نظر گرفته شود.

امتحان کنید: ما آماده اعزام متخصص و تجهیزات کامل برای گرفتن نوار قلب در منزل هستیم.

درمان بیماری پیسی

کدام روش درمان پیسی بهتر است ؟

سن بیمار ، وسعت لکه ها و سلامت عمومی بیمار از جمله عواملی هستند که  انتخاب بهترین روش درمان را تحت شعاع قرار می دهند.

چگونه با بیماری پیسی زندگی کنید ؟

انجام اقدامات زیر می تواند به مدیریت بیماری پیسی در افراد مبتلا کمک کند:

  • از بودن در معرض آفتاب پرهیز کنید. زیرا تماس پوست با نور خورشید ، می تواند کنتراست پوست ( تفاوت رنگ پوست سوخته با لکه ها ) را شدت ببخشد.
  • در هنگام خروج از خانه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. 
  •  لباس های محافظ مثل کلاه ، لباس های آستین بلند ، یقه دار ، پاچه دار پوشیده یا عینک آفتابی بزنید.
  • استرس خود را با بهره گیری از روش هایی مثل : کتابخوانی ، نماز خواندن ، دعا ، راز و نیاز ، حل جدول ، شنا کردن ، کوه نوردی ، بازی فکری و..  کاهش دهید.
  • غذاهای مقوی و مورد نیاز بدن را بخورید. به طوری که از تمام گروه های غذایی در رژیم تغذیه شما وجود داشته باشد.
  • با سایر مبتلایان در تماس باشید. استفاده از تجربیات آنها در گذراندن این بیماری و حفظ روحیه موثر است.

درمان یبوست شدید و آمادگی برای عمل های جراحی راست روده با استفاده از خدمات : تنقیه در منزل

‌نظرات کاربران