آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user

کیست کلیه چیست؟ علائم، تشخیص و درمان سریع کیست کلیه


کیست کلیه

کیست کلیه می‌تواند براساس اینکه چه موادی در داخل کیست، رسوب کرده‌اند، دارای شکل یا عوارض متفاوتی باشد. در ادامه با علائم کیست کلیه، نحوه تشخیص، درمان‌های دارویی و خانگی، اینکه چه بخوریم، اندازه‌های خطرناک کیست کلیه و کمک‌های مرکز درمان در منزل همراه طب در این زمینه آشنا می‌شوید. کیست کلیه، سن نمی‌شناسد و امکان ایجاد آن، هم در کودکان و هم بزرگسالان وجود دارد.

کیست کلیه چیست؟

کیسه‌های پر از مایع که درون یا بیرون کلیه ایجاد می‌شوند را با نام کیست کلیه می‌شناسند. علاوه‌بر مایع، درون کیست‌ها می‌تواند مواد معدنی دیگری مانند کریستال اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم و.. رسوب کرده باشد.

علائم کیست کلیه در زنان و مردان

کیست‌های کوچک معمولا علائمی از خود نشان نمی‌دهند و اکثرا زمانی شناسایی می‌شوند که بیمار برای تشخیص یک بیماری دیگر، ویزیت شده و سونوگرافی شکم را انجام داده است تا به دیده‌شدن کیست کلیه منجر شده است. درصورتی‌که کیست بزرگ باشد علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

 

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است

  • درد شدید در پهلوها، پشت و بالای شکم
  • وجود خون در ادرار
  • علائم عفونت مثل تب و لرز
  • انسداد مجرای خروج ادرار (متناسب با محل کیست کلیه) و عدم خروج ادرار
  • بسته‌شدن رگ خونی موجود در کلیه (موارد نادر)
  • افزایش فشار خون

پیش از آنکه کیست کلیه بر فشار خون یا تعداد ضربان قلب نرمال شما اثر بگذارد، باید آن شناسایی و درمان کنید.

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

منظور ما از خطرناک‌بودن این است که تا چه حدی می‌تواند با جان شخص ارتباط داشته باشد؛ زیرا با جراحی و برداشتن کیست کلیه می‌توان آن را حذف کرد. به‌طوری که خطر جانی به همراه نداشته باشد. در پاسخ به اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟ باید بگوییم که اندازه خاصی از کیست کلیه را نمی‌توان خطرناک یا کشنده نامید. مگراینکه کیست کلیه را براساس مقیاس بوسنیاک طبقه‌بندی کرد. هرچه عدد به‌دست‌آمده در مقیاس بوسنیاک بالاتر باشد، احتمال سرطانی‌شدن کیست افزایش می‌یابد. مثلا اگر بوسنیاک 4 باشد، کیست سرطانی شده است. ویزیت در منزل می‌تواند راهی برای جلوگیری از پیشروی بیشتر بیماری باشد.

آیا کیست کلیه خطرناک است؟

برای تعیین میزان خطرناک‌بودن کیست کلیه از مقیاس بوسنیاک استفاده می‌شود. افراد مختلف از جمله اطفال یا بزرگسالان به دلایل مختلف دچار آن می‌شوند. به‌عنوان مثال کودکان به‌دلایل ژنتیکی دچار بیماری‌های کلیوی می‌شوند. برای تشخیص و درمان بیماری‌های کودکان می‌توانید از ویزیت متخصص اطفال در منزل استفاده کنید.

توده‌های کیستیک کلیه براساس ویژگی‌های تصویربرداری CT با کنتراست در 5 دسته‌بندی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • بوسنیاک 1: کیست ساده خوش خیم
  • بوسنیاک دوم: کیست خوش خیم - "کمی پیچیده"
  • Bosniak IIF: دارای پیچیدگی کمتر
  • بوسنیاک III: توده کیستیک نامشخص
  • بوسنیاک چهارم: توده کیستیک بدخیم واضح

تشخیص کیست کلیه

اندام‌های زیادی در داخل شکم وجود دارند که با دردگرفتن شکم، ذهن ما به سمت وجود بیماری در هریک از آنها سوق داده می‌شود اما با توجه‌کردن به علائم منحصر‌به‌فردی مانند بسته‌شدن مسیر ادرار می‌توان دایره جستجو را کاهش داده و به بیماری کیست کلیه رسید.

پزشک بعد از ویزیت شما اقدام به بررسی علائم، انجام معاینه فیزیکی شکم، جستجو در پیشینه خانوادگی، بررسی پرونده پزشکی یا سونوگرافی‌های قبلی و.. می‌کند. نوشتن سونوگرافی مجدد نیز برای تشخیص کیست کلیه از سایر اقدامات پزشک در زمان ویزیت است. سپس، متناسب با اندازه کیست ممکن است فقط دارودرمانی یا حتی جراحی را پیشنهاد دهد. به‌طور کلی برخی از مشکلات مربوط به کلیه یا سایر بیماری‌ها، با استفاده از رادیولوژی در منزل به‌سرعت قابل تشخیص هستند.

برای درمان کیست کلیه چی بخوریم

غذاها و داروهایی که برای درمان کیست کلیه استفاده می‌شوند، باید در عین حال که علائم کیست کلیه (مثل تب و لرز که ناشی از عفونت است) را کاهش می‌دهند بتوانند کیست کلیه را با اعمال روش‌هایی مانند افزایش ادرار، تقویت سیستم ایمنی، افزایش جریان خون ورودی به کلیه و بازشدن مسیر مسدودشده از بین ببرند یا حداقل کوچک کنند. مواد غذایی پیشنهادی برای درمان کیست کلیه شامل موارد زیر می‌شوند.

مواد غذایی ادرار آور: از جمله هندوانه، انگور، زغال اخته، آناناس و آب لیموترش تازه از بهترین میوه‌های مناسب برای درمان کیست کلیه هستند. این داروها با افزایش مقدار ادرار باعث درمان کیست کلیه می‌شوند.

عرقیات ادرارآور و ضد میکروبی: استفاده از عرقیات در درمان کیست کلیه در طب اسلامی رایج است. از جمله این عرقیات می‌توان: عرق خارشتر، عرق نعناع، عرق پونه، عرق ریشه شیرین‌بیان و عرق گزنه نام برد.

گیاهان دارویی برای درمان کیست کلیه: خاکشیر، شیرخشت و بابونه از جمله گیاهان دارویی هستند که در درمان کیست کلیه کاربرد دارند. کسانی که کیست کلیه دارند چه بخورند؟ آنها می تواند روزانه دو بار (هر بار یک فنجان) دمنوش این گیاهان را استفاده کنند.

 

برای درمان کیست کلیه چی بخوریم

نکته: عرقیات را به طور خالص مصرف نکنید بلکه باید آنها را با اندازه مساوی از آب مخلوط کرده و سپس بنوشید.

درمان سریع کیست کلیه

به‌طور کلی بیماری‌های کلیوی بر مشکلات قلبی اثر می‌گذارند و می‌توانند باعث نارسایی قلبی شوند؛ پس درمان آن‌ها خیلی مهم است. علاوه‌بر دارودرمانی و تجویز قرص، ممکن است از دو روش زیر برای درمان سریع کیست کلیه استفاده شود:

  1. تخلیه آب کیست: در این روش، مایع درون کیست کلیه را با استفاده از یک سرنگ بیرون کشیده و با محلول خاصی جایگزین می‌کنند. این کار از پر‌شدن مجدد کیست توسط مایع جلوگیری می‌کند.
  2.  برداشتن کیست کلیه: از جراحی کیست کلیه و درمان سریع آن نترسید؛ زیرا در این روش، چند برش کوچک در شکم ایجاد شده و ابزار مخصوص به همراه یک دوربین فیلمبرداری کوچک وارد برش‌ها می‌شوند. دوربین، تصاویر را به یک مانیتور مخابره کرده  که در دید جراح قرار می‌گیرد. پزشک به‌وسیله ابزار، ابتدا مایع درون کیست کلیه را خارج  می‌کند، سپس دیواره‌های کیست بریده می‌شوند یا می‌سوزند. برداشتن کیست کلیه به جراحی بزرگ احتیاج ندارد. پس از جراحی، برای درمان اقداماتی مثل تزریقات در منزل می‌تواند سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

 

درمان سریع کیست کلیه

اهمیت تشخیص و درمان سریع کیست کلیه

معمولا این عارضه با استفاده از دارو و قرص درمان کیست کلیه قابل حل است ولی اگر باعث انسداد خون یا ادرار شده باشد، باید درمان‌های جدی‌تری را پیش بگیرید. از همین رو خیلی مهم است که درصورت وجود این کیست، فورا با یک پزشک مشورت کنید و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. همراه طب با گردآوری گروهی از پزشکان، پرستاران و کارشناسان درمانی می‌توانند در کمترین زمان ممکن خدمات درمانی مورد نیاز شما را در منزل ارائه کنند. این خدمات شامل درمان و تشخیص بیماری تا خدماتی مثل ساکشن ریه در منزل می‌شود.

‌نظرات کاربران