آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
درمان و داروی ضد توهم در سالمندان

راه درمان ، علائم و علت توهم در سالمندان ( معرفی داروی ضد توهم )


 

اگر شاهد رفتار های عجیب و غریب در سالمند خود هستید، می توانید در ادامه مقاله با علائم تشخیصی این رفتار ، انواع توهم ، علت ایجاد آن و رفتارهای متقابلی که شما باید در برخورد با آنها داشته باشید، آشنا شوید. در این موارد می توانید با استفاده از شرکت های خدمات درمان در منزل ، درخواست اعزام انواع متخصص از جمله مغز و اعصاب یا روانپزشک را بدهید حتی برای استخدام پرستار سالمند در منزل به صورت نیمه موقت یا تمام وقت اقدام کنید. درخواست مشاوره یا ملاقات با پزشک متخصص : ویزیت در منزل

 

علت توهم در سالمندان

 

شایع ترین علائم توهم در سالمندان و تفاوت ها!

علائم توهم در سالمندان می تواند بسته به نوع توهم و علت آن متفاوت باشد. شایع ترین علائم توهم در افراد مسن در گروه های زیر قرار می گیرد:

 

حواس پنجگانه متفاوت

این سالمندان ممکن است که در حوزه دیداری ، شنیداری، بوییدن ، چشیدن یا حتی لمس چیزهایی که وجود ندارند، با دیگر افراد سالمند متفاوت باشند. با داشتن پرستار سالمند در منزل می توان بهبودی یا پسرفت اینگونه از علائم توهم در سالمندان را به صورت مداوم پایش کرد.

 

تغییرات خلق و خوی

مشکلات ناشی از تغییرات ناگهانی در رفتار، مثل  داشتن اضطراب مداوم ، پرخاشگری، گوشه گیری یا حتی بی قراری در آنها را می توان علائم توهم در سالمندان دانست. نحوه برخورد در برابر این تغییرات بسیار مهم است بهتر است تا از مهارت پرستار سالمند در منزل استفاده شود.

 مقاله پیشنهادی : بهترین و ساده ترین ایده ها برای مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر

 

تغییرات در برنامه زندگی

یکی از تغییراتی که جزء علائم توهم در سالمندان محسوب می شود؛ تغییر روند خواب از جمله : بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد می باشد.

 

مشکلات حافظه

شاید دیدن تغییرات در تفکر از جمله : گیجی ، فراموشی یا بدبینی بتواند به شما کمک کند که به وجود توهم در سالمند پی ببرید و بخواهید علت آن را یافته و در صدد درمان این معضل باشید. 

اینجا می بینید: اعزام پزشک به منظور صدور گواهی فوت در منزل به صورت شبانه روزی صورت می پذیرد.

 

انواع توهم در افراد مسن

در ادامه با دسته بندی انواع توهم در سالمندان آشنا می شوید که شامل موارد زیر است :

 

توهم دیداری

از توهم دیداری با عنوان شایع ترین نوع توهم در سالمندان یاد میشود. سالمند ممکن است افراد، اشیا، حیوانات یا چیزهای دیگر را ببیند که وجود خارجی ندارند.

 

توهم شنوایی

شنیدن اصواتی مثل : صدای صحبت کردن، صدای موسیقی یا صدای زنگ که وجود خارجی ندارد ، از علائم توهم در سالمندان است.

 

توهم بویایی

گاهی سالمند به شما درباره استشمام بوی سوختگی، بوی تعفن یا بوی گل هشدار می دهد در صورتی که بعد از بررسی آن ، متوجه نبود منشا بو می شوید.

 

توهم چشایی

احساس کردن طعم هایی نظیر : طعم فلز یا طعم شیرین در حالی که وجود ندارد ( بدون خوردن یا استشمام ذرات معلق ) می تواند نمونه ای از توهم چشایی در سالمند باشد.

 

توهم لامسه

احساس نیش خوردن ، لمس شدن توسط کسی یا لمس کردن چیزی که وجود خارجی ندارد از علائم توهم در سالمندان می باشد. 

در صورت نیاز وارد شوید : درمان زخم بستر در منزل

 

داروی ضد توهم برای سالمندان

 

اهمیت توجه به درمان توهم در سالمندان

یافتن ریشه هذیان در افراد مسن بسیار مهم است زیرا ممکن است توهم ، در اثر ابتلا به یک بیماری پزشکی جدی ایجاد شده باشد. اگر سالمند شما دچار توهم شده است، مهم است که با پزشک او مشورت کنید تا علت توهم را تشخیص دهد.

 

علت توهم در سالمندان

از آنجایی که دلیل یا همان علت توهم در سالمندان می تواند پیچیده باشد و اغلب ناشی از ترکیبی از عوامل است، لازم است تا تمام ابعاد زندگی بیمار بررسی شود. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

 

وجود اختلالات روانی

وجود اختلالات روانی مانند : اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی ، اختلال افسردگی اساسی و زوال عقل می تواند باعث بروز توهم در افراد مسن شود.

 

مصرف برخی از داروها

داروهای ضد روان پریشی ، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج دارای عوارضی همچون ایجاد توهم در سالمندان هستند.

 

وجود یک بیماری دیگر!

ابتلا به یک بیماری می تواند توهم را در سالمندان ایجاد کند. داشتن عفونت ، کمبود ویتامین ، بیماری پارکینسون یا بیماری آلزایمر ، نمونه ای از شرایط پزشکی مخاطره آمیز هستند. 

انجام کلیه آزمایشات پزشکی فقط با انتخاب : خدمات نمونه گیری در منزل

 

عوامل محیطی

قرار گرفتن در شرایطی مانند تنهایی ، بی خوابی ، استرس یا سوء استفاده می تواند زمینه ساز ایجاد توهم در افراد مسن باشد. ایجا می خوانید : با چند و چون آزمایش پرولاکتین آشنا شوید.

 

درمان توهم در سالمندان

 

اقدامات حیاتی در خصوص درمان توهم در سالمندان

اولین نکته ! بهتر است مراقبت و نگهداری از سالمندی که دچار توهم شده است را به پرستار سالمند در منزل بسپارید زیرا امکان آسیب رساندن به خود در زمانی که شما در خانه حضور ندارید به حداقل می رسد. ضمن اینکه طبق آنچه در بالا گفته شده ، تنهایی ، یکی از عوامل زمینه ساز توهم است که با حضور مداوم  یک شخص در کنار سالمند ، این عامل به خودی خود بی اثر می شود. سایر اقدامات مناسب برای درمان توهم در سالمندان عبارتند از :

  • صحبت کردن با سالمند و درک آن چیزی او می بیند، می شنود، استشمام می کند، می چشد یا لمس می کند می تواند به درمان توهم در سالمندان کمک کند.
  • از مواردی که باید در درمان توهم در سالمندان لحاظ شود ، داشتن احساس مهربانی و دلسوزی نسبت به اوست.
  • سعی کنید روحیه سالمند را با حمایت کردن از او افزایش دهید. به او درباره اینکه در تمام شرایط و لحظات در کنار او هستید، اطمینان دهید.
  • انجام اقدامات محافظتی برای سالمند در زمان های که احساس خطر می کند و انتقال حس امنیت به او می تواند به درمان توهم در سالمندان کمک کند.
  • اهمیت به روان و جسم سالمند به تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری منجر خواهد شد.

سلامت جسمانی کودک خود را با استفاده از بهترین متخصص تهران تایید کن : ویزیت متخصص اطفال در منزل

‌نظرات کاربران