آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
user user
برفک دهان

برفک دهان نوزاد چیست و به چه علائمی دقت کنیم ؟ ( درمان قطعی )


آیا توده های سفید ناشی از شیر در داخل دهان شیرخوار، همان بیماری برفک دهان نوزاد است؟ چه تفاوتی در درمان خانگی برفک دهان نوزاد با بزرگسالان وجود دارد؟ علائمی که بتوان از روی آنها ، این بیماری را تشخیص داد کدام ها هستند ؟  طول درمان برفک دهان در بزرگسالان و کودک چقدر است ؟ در این مقاله از علائم گرفته تا درمان خانگی برفک دهان را می خوانید. مراجعه به متخصص عفونی در رابطه با درمان این بیماری ، بهترین گزینه است. با تماس با بهترین شرکت خدمات درمان در منزل ، بدون نوبت ، متخصص عفونی را ملاقات کن : ویزیت در منزل

 

برفک دهان نوزاد

 

منظور از برفک دهان چیست ؟

تماس با قارچی به نام کاندیدیازیس دهانی ، باعث ابتلای افراد به بیماری برفک دهان در کودکان و بزرگسالان می شود. دهان و گلو از جمله مناطقی هستند که درگیر این عفونت قارچی شایع می شوند. البته ، این قارچ به طور طبیعی در دهان و سایر قسمت های بدن وجود دارد اما عواملی باعث رشد و تکثیر خارج از کنترل آن می شوند که در ادامه به معرفی این عوامل و نقش متخصص عفونی می پردازیم .

 تشخیص دقیق زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم بدون نوبت : تست پاپ اسمیر در منزل

 

علل ایجاد برفک دهان کودک و بزرگسالان چیست  ؟

داشتن اطلاعات درباره علل ایجاد برفک دهان کودک و بزرگسالان می تواند به شما در حذف عوامل محرک محیطی و طی کردن روند درمان موثر آن کمک کند. علت بیماری برفک دهان نوزاد و بزرگسال عبارتند از :

 

سیستم ایمنی ضعیف

در بدن ما ، انواع مختلفی از میکروارگانیسم زندگی می کنند که در تعادل زیستی به سر می برند . یعنی جمعیت آنها با حمله به هم دیگر کنترل می شود . در صورتی که آنها نتوانند این تعادل را حفظ کنند سیستم دفاعی بدن به این تعادل کمک می کند. هرگاه سیستم ایمنی بدن با دلایلی مثل : ابتلا به بیماری ایدز ، مصرف داروهای شیمی درمانی یا داروهای استروئیدی ، داشتن دیابت ضعیف شود. احتمال ایجاد برفک دهان نوزاد و بزرگسال تقویت می شود. متخصص عفونی با بررسی علل مختلف ، درمان های کنترلی را پیشنهاد می دهد. برای مثال ممکن است یک داروی استروئیدی را قطع یا دارویی را جایگزین کند. 

با فصد خون می توان به درمان انواع بیماری حتی سرطان رفت : انجام فصد خون در منزل با پرستار مجرب

 

خشکی دهان

در ترکیب بزاق ما ، آنزیم های زیادی وجود دارند که از رشد بیش از حد قارچ در دهان جلوگیری کنند. زمانی که به دلایلی همچون : عوارض جانبی برخی از داروها ، پرتو درمانی و ابتلا به بیماری ها ( مثل سندرم شوگرن ) دچار خشکی دهان شوید ؛ ممکن است با عفونت قارچی غافلگیر شوید. تشخیص خشکی دهان توسط متخصص عفونی آسان است اما علت واقعی خشکی دهان باید با انجام آزمایشات مختلف و رصد درمان های گذشته ( بررسی نوع داروی مصرفی ، وجود پرتودرمانی ) کشف شود.

 وارد شوید : پاکسازی ریه با کلیک بر خدمات ساکشن ریه در منزل

 

خوردن مکرر آنتی بیوتیک ها

باکتری های دهان ، دشمن قارچ ها هستند . از آنجایی که مصرف آنتی بیوتیک ها با هدف ار بین بردن باکتری ها صورت می گیرد. پس ، طبیعی است که با کاهش تعداد باکتری های مفید بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها جا برای رشد عفونت قارچی و ابتلا به برفک دهان نوزاد و بزرگسال باز شود.  متخصص عفونی با بررسی داروهای دریافتی فرد می تواند به به علت برفک دهان نوزاد و  بزرگسالان پی ببرد.

 

نوزادان

نوزاد بودن ، خود میتواند علتی برای ایجاد برفک دهان باشد زیرا سیستم ایمنی نوزادان هنوز به طور کامل تکامل نیافته است. از این رو ، در برابر این بیماری در مقایسه با دیگران آسیب پذیرتر هستند. گاهی ، دلیل برفک دهان نوزاد به همین سادگی است و بیانگر بیماری خاصی نیست. لذا تا زمان شنیدن نظر قطعی متخصص عفونی از گمانه زنی های نگران کننده پرهیز کنید.

 

طول درمان برفک دهان در بزرگسالان

 

نشانه ها و علائم برفک دهان

بجز توجه به لکه های سفید و کرمی در داخل دهان نوزاد ، باید به بررسی علائم دیگری از روی چهره نوزادان دقت کنید که عبارتند از :

  • احساس سوزش و درد در داخل دهان که چهره نوزاد را جمع کرده و ناله های او را در پی دارد.
  • مشکل داشتن در بلع _ بلع دردناک . کاهش وزن یا عدم شیرخواری منظم می تواند نشانه ای از مشکل بلع و وجود بیماری برفک دهان نوزاد باشد.
  • ترک خوردن گوشه های دهان را به پای خشکی یا نداشتن ویتامین نگذارید بلکه ممکن است علت آن ، بیماری برفک دهان نوزاد باشد. که متخصص عفونی با شناخت علت به حذف آن اقدام می کند.
  • احساس طعم فلزی در دهان . این علامت از برفک دهان ، بیشتر در کودکان بالای 5 سال و بزرگسالان تشخیص داده می شود. هرگاه طعم فلز را در دهان خود حس کردید درحالی که خونریزی ندارید یا قرص آهن مصرف نکرده اید باید احتمال وجود برفک دهان را بدهید و به متخصص عفونی مراجعه نمایید.

برای درمان بیماری های مفاصل و استخوان ها تماس بگیرید : ویزیت متخصص ارتوپد در منزل

 

درمان برفک دهان نوزاد و بزرگسال ( داروی شیمیایی)

داروهایی که برای از بین بردن و درمان برفک دهان نوزاد و بزرگسال توسط ویزیت متخصص عفونی در منزل تجویز می شوند؛ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای خوراکی ضد قارچی به نام فلوکونازول یا ایتراکونازول
  • داروهای موضعی ضد قارچی به نام نیستاتین یا کلوتریمازول که به صورت قرص، شربت، یا دهانشویه مورد استفاده قرار می گیرند.

اینجا : با روش های مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر آشنا شو!

 

درمان خانگی برفک دهان

 

درمان خانگی برفک دهان نوزاد و بزرگسالان

استفاده از برخی روش های درمان خانگی در بیماری برفک دهان مثل غرغره کردن از توان نوزاد خارج است . بنابراین ، آنچه در اینجا مطرح میشود باید با توجه به توان کودک انجام شود. برای کنترل برفک دهان کودک و بزرگسال می توان از درمان های خانگی زیر کمک گرفت : 

 

غرغره آب نمک 

 برای تسکین درد و کاهش التهاب درون دهان می توان از مواد ساده داخل آشپزخانه مثل آب نمک ولرم استفاده کرد.

 

 خوردن ماست ساده

ماست به دلیل داشتن باکتری های مفید می تواند جلوی رشد قارچها را بگیرد. پس با خوردن ماست در طول هفته از برفک دهان کودک یا خودتان پیشگیری کنید. 

 

اضافه کردن زردچوبه به غذا یا غرغره آن 

 خاصیت ضد قارچی زردچوبه در درمان برفک دهان کودکان و بزرگسان موثر واقع می شود. بهتر است قبل از دیر شدن بخوانید : آزمایش سرطان پروستات PSA

‌نظرات کاربران