آزمایش چکاپ کامل در منزل با 10 درصد تخفیف + نمونه گیری رایگان
logo
user user
آسم

: بیماری آسم چیست ؟ میزان خطرناکی + تفاوت با آلرژی


شرایط زیادی باعث بروز تنگی تنفس در انسانها می شوند . اینکه چگونه از روی علائم تشخیص دهید که الان دچار حمله ناشی از بیماری آسم شده اید یا فقط  با وضعیتی مثل آلرژی مواجه اید را در ادامه این مقاله می خوانید. متخصص ریه ، بهترین گزینه برای درمان قطعی و گرفتن مشاوره در خصوص این مطلب است که برای درمان آسم چه بخوریم ؟ البته برنامه تغذیه و رژیم غذایی بیماران آسم در اینجا ارائه شده است اما بهتر است تا موافقت پزشک معالج خود را نیز کسب کنید.

ارتباط با بهترین مرکز درمان در منزل برای ملاقات بدون نوبت با بهترین متخصص ریه تهران : ویزیت متخصص ریه در منزل 

بیماری آسم چیست ؟

بیماری آسم ، یک بیماری مزمن است که در آن ، ریه ها به گونه ای ملتهب و متورم می شوند که راه های هوایی بسته شده و امکان ورود و خروج اکسیژن و دی اکسید کربن به حداقل می رسد. در هنگام بروز بیماری آسم ، امکان تولید مخاط اضافی وجود دارد. 

انواع آسم

با اینکه شاید انواع آسم دارای علائم یکسان و شناخته شده باشند اما متفاوت بودن منبع تحریک ریه ها باعث شده است تا در گروه های زیر تقسیم بندی شوند:

آسم آلرژیک 

نوع شایعی از آسم است که امکان ابتلای کودکان و بزرگسالان به آن وجود دارد. هرگاه ، فرد مبتلا به بیماری آسم ، هوای دارای یک ماده حساسیت ‌زا مثل گرده گل ، هاگ گیاهان یا کپک ها ، شوره و.. را استنشاق کند. ریه های او به شدت واکنش داده و سفت می شوند. 

مقاله پیشنهادی : آشنایی با سرطان ریه و درمان های پیش رو

آسم ناشی از آسپرین

حدود یک پنج یا 20 درصد مبتلایان به بیماری آسم با مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل : ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، کتوپروفن ، کتورولاک ، مفنامیک اسید، ملوکسیکام ، پیروکسیکام و سالیسیلات دچار علائم : رینیت ، سینوزیت و آسم می شوند. بنابراین ، حتی مصرف معمول ترین دارو مثل ایبوپروفن باید با تایید پزشک باشد.

لطفا کلیک کنید و تماس بگیرید : تزریقات در منزل 

آسم نوع سرفه

با اینکه تنگی نفس یا خس خس از علائم بیماری آسم است ؛ اما در آسم نوع سرفه ، فقط سرفه خشک دیده می شود. به نوعی تنها علامت آن است. ممکن است با قرار گیری در شرایطی همچون : ورزش کردن ، تنفس هوای سرد و تغییرات آب و هوایی ، این نوع از آسم را تجربه کنید که با درمان ، قابل کنترل است.

آسم ناشی از ورزش

این نوع از آسم در صورتی اتفاق می افتد که فرد ، حین یا بعد از ورزش کردن دچار علائمی نظیر : تنگی نفس ، خس خس سینه ، سرفه و.. شود. البته ممکن است فرد آسم نداشته باشد و دچار این علائم شود. 

افراد دارای آسم ناشی از ورزش با درمان علائم می توانند به ورزش خود ادامه دهند. 

آسم شبانه

در مواقعی که شب ، علائم آسم در فرد تشدید شود ، گفته می شود که به بیماری آسم شبانه مبتلاست. 

اینجا بخوانید : رابطه خشکی چشم و زبان با سندروم شوگرن 

آسم مقاوم به استروئید

ممکن است که متخصص ریه برای کنترل علائم بیماری آسم ، داروهای کورتیکواستروئیدهای استنشاقی تجویز کند. اما افرادی که به آسم مقاوم به استروئید مبتلا هستند ؛ در برابر دوز بالایی از این داروها مقاومت می کنند. 

آسم شغلی

این نوع از آسم برای افرادی اتفاق می افتد که در محیط کار با مواد محرک استنشاقی مواجه می شوند. علائم ناشی از آسم شغلی با از بین رفتن ماده محرک ، دیگر به وجود نمی آیند به این وضعیت برگشت پذیر می گویند.

برای انجام ساکشن ریه در منزل 

تفاوت آسم و آلرژی 

گاهی تفسیر ما از آلرژی باعث می شود . بیماری آسم را جدا از آلرژی بدانیم درحالیکه می توان گفت آلرژی ( تنفسی ) ، یک نوع از آسم محسوب می شود. بنابراین برای دانستن تفاوت آسم و آلرژی ، فقط به منبع تحریک ریه ها برمی گردد.

علائم آسم 

بروز علائم بیماری آسم از خفیف تا شدید متغیر است یعنی ممکن است در طول شبانه روز، علائم را به صورت خفیف حس کرده و با آنها مشکلی نداشته باشید . اما این امکان نیز وجود دارد که علائم به قدری شدید باشند که با حمله آسم از آن ها یاد شود و مانع از فعالیت های روزمره شما گردد. علائم بیماری آسم عبارتند از :

  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • سفتی در قفسه سینه
  • سرفه

با مشاهده علائم آسم به متخصص ریه مراجعه کنید.

آیا بیماری آسم خطرناک است ؟

 حمله آسم ، نیاز به درمان سریع و دریافت مراقبت های بهداشتی اورژانسی دارد در صورتی که علائم شدید باشد می توان در پاسخ به این پرسش که آیا بیماری آسم خطرناک است ؟ گفت : بله خطرناک و حتی کشنده است که باعث مرگ میشود .

از دیگر خدمات همراه طب : تزریق سرم در منزل 

درمان سریع حمله آسم

 گر به دنبال دران سریع حمله آسم با استفاده از گیاهان دارویی و درمان های خانگی هستید ، باید گفت : اثر داروهای گیاهی آرام است و در دراز مدت می تواند درمان قطعی بیماری آسم را رقم زند اما پاسخگوی حمله آسم نیستند. در واقع استفاده از داروهای زیر ، درمان سریع حمله آسم محسوب می شود .

داروهای آسم 

آگونیست های بتا ( تاثیر فوری ) . به عنوان گشادکننده‌های برونش استنشاقی عمل کرده و موجب ساکت شدن سریع درد در عرض چند دقیقه  می شوند به طوری که شاهد کاهش سریع علائم در طول حمله آسم خواهید بود.  نام داروهای آسم عبارتند از : : آلبوترول و لوالبوترول 

مصرف داروهای آسم فقط باید با تجویز متخصص ریه صورت گیرد.

‌نظرات کاربران